Už letos na jaře má být dokončený první důležitý kus cesty mezi Valašskými Klobouky a Brumovem-Bylnicí.
„Z brumovské části ještě chybí dostavět most, nám dokončit úsek v zahrádkářské kolonii. Počítám, že v květnu bychom mohli úsek slavnostně otevřít,“ odhadla starostka Valašských Klobouk Eliška Olšáková.
Zhruba pětikilometrový úsek vyjde obě města dohromady na zhruba 40 milionů korun. Radnice si od něj slibují hlavně bezpečný pohyb lidí jedoucích do zaměstnání i tahák pro turisty.
„Už teď se ukazuje, že je to jedna z našich nejlepších investic. Řada lidí využije úsek k cestě do práce, výrazně se podpoří turistický ruch,“ podotkla Olšáková.
Valašské Klobouky také pracují na výstavbě trasy v opačném směru. Dvoukilometrový úsek směrem na Poteč letos částečně pokryje cyklotrasa.
Zbývající část, která povede nezastavěným území, chce město letos začít projektovat. V tomto roce by také měla vzniknout část směrem k státní hranici z Bylnice do Svatého Štěpána. Brumovské radnici se podařilo překonat legislativní problémy a na celou akci už má přislíbené peníze.
„Směrem na Slovensko nám pak zbudou dva velmi krátké úseky, kde bude třeba vyřešit majetkoprávní problémy,“ uvedl brumovský radní Zdeněk Blanař.
Důležité pro celý projekt je, že velmi nadějně vypadá stavba jeho severní části, která dosud spala. Už během letošního roku by tu měl začít vznikat zhruba devítikilometrový úsek, který propojí Ústí u Vsetína s Lužnou. Povede v náročném terénu po západní straně hlavní silnice a vyjde na 100 milionů korun.
„O peníze máme zažádáno z grantu Státního fondu dopravní infrastruktury. Verdikt se dozvíme na jaře. Už teď ale vypisujeme výběrové řízení na dodavatele, abychom byli schopní okamžitě začít stavět,“ informoval Josef Daněk, starosta Valašské Polanky a předseda Mikroregionu Hornolidečsko.
Stavbu podle něj prodražuje fakt, že její součástí bude několik mostů či lávek přes silnice a různé potoky. Cyklostezka navíc bude stavěna tak, aby po ní mohly jezdit i nákladní automobily.
„Byla to podmínka Povodí Moravy, které to potřebuje kvůli údržbě toku řeky Senice,“ vysvětlil Daněk.
Půjde o jednu z nejdůležitějších cyklistických spojnic v regionu
Pokud vše půjde hladce, příští rok by se mohlo začít s další etapou, která spojí Lužnou, Horní Lideč a Valašské Příkazy. Tím se zkompletují všechny důležité části cyklostezky Bevlava.
Zároveň se pracuje na napojení směrem na Vsetín. V Ústí u Vsetína cyklostezka překoná hlavní cestu, lávkou se přehoupne přes řeku Bečvu a naváže na sousední cyklostezku Bečva.
„Trasa je navržena tak, abychom se vyhnuli frekventované silniční křižovatce na trase Vsetín – Velké Karlovice,“ poznamenal Daněk.
Projekt celkem sedmdesátikilometrové mezinárodní cyklostezky začala města a obce z jižního Valašska a Slovenska plánovat už před deseti lety. Klíčové bylo najít na stavbu vhodné zdroje, protože dohromady vyjde na stovky milionů korun, což je z radničních rozpočtů neufinancovatelné.
„Nyní to vypadá nadějně. Myslím, že v roce 2022 by se lidé mohli dostat ze Vsetína až do Trenčína, což bude mít obrovský přínos pro celý region,“ konstatoval Daněk.
Cyklisté už totiž nebudou muset hazardovat na nebezpečné hlavní silnici I/57 a experti na cestovní ruch odhadují, že se Bevlava spolu s cyklostezkou Bečva či trasou kolem Baťova kanálu stane nejdůležitější cyklistickou spojnicí v regionu.
V budoucnu by se navíc na ni mohl napojit i krajský Zlín plánovanou trasou přes Vizovice.