Zácpy končí. Silnice v Malenovicích má jeden jízdní pruh navíc.

Zácpy končí. Silnice v Malenovicích má jeden jízdní pruh navíc. | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Čtyři pruhy ze Zlína vedou zatím jen po nákupní centra

  • 25
Nové pruhy už v sobotu rozšíří hlavní zlínskou silnici v Malenovicích. Dva pruhy v každém směru povedou od sídliště po křižovatku u nákupních center. Od Otrokovic k Makru se však pojede ve třech pruzích.

Čtyři ministři dopravy se stihli vystřídat v křesle za tu dobu, co se rozšiřoval poslední úsek silnice I/49 v Malenovicích.

Párkrát to s ní vypadalo hodně nahnutě. Přesto už v sobotu mohou řidiči projet další otevřenou částí a čtyřmi pruhy ve směru od Zlína až po křižovatku u nákupních center.

Silnice, po které denně cestuje přes třicet tisíc vozů, byla často zacpaná a auta tam stála v dlouhých kolonách. "Předpokládáme, že už se nebudou tvořit zácpy, jak tady bylo posledních dvacet let zvykem," věří šéf krajské správy Ředitelství silnic a dálnic Karel Chudárek.

Rozšíření silnice v Malenovicích

Přetížená silnice I/49 ze Zlína do Otrokovic se rozšiřuje už dvacet let, úsek v Malenovicích je poslední část, kterou zbývá dokončit. Stavba začala v červnu 2010, potýkala se s nedostatkem peněz i obtížným výkupem pozemků.

Hotový je druhý úsek mezi malenovickým sídlištěm a křižovatkou k nákupním centrům, průjezdný bude v sobotu 29. září.

Dokončený měl touto dobou být i třetí úsek od křižovatky dál směrem na Otrokovice. Tam vedou jen tři pruhy, čtvrtý se dostaví do konce roku.

Nepovede však původní trasou, kvůli papírové válce s majitelem jednoho pozemku to zatím možné není.

Cesta stála 825 milionů včetně výkupů pozemků a dalších prací.

S tím souhlasí i zlínský primátor Miroslav Adámek. "Jako jeden ze zlínských řidičů se na čtyři pruhy v Malenovicích těším opravdu hodně," ocenil Adámek. "Je to letitý problém a jsem rád, že bude odstraněn," podotkl primátor.

Radost mají i zástupci městské hromadné dopravy. "Očekáváme, že se výrazně zmenší počty či délka zpoždění na linkách MHD, které tudy vedou," konstatoval hlavní dispečer Dopravní společnosti Zlín-Otrokovice Josef Polách.

Lidi, kteří na nákupy nejezdí autem, také potěší nová trolejbusová zastávka poblíž nákupních center.

K naprosté spokojenosti však pořád něco chybí. Původně se totiž měly na konci září otevřít čtyři pruhy až do Otrokovic. Poslední úsek dlouhý pár set metrů však auta svede jen do tří pruhů, do dvou jen ve směru od Otrokovic.

Způsobily to potíže s majitelem pozemku v sousedství čerpací stanice Unicorn. Ten se odvolal proti stavebnímu povolení a silničáři kvůli tomu nemohli vystavět cestu u pumpy tak, jak byla naplánovaná. Museli vymyslet alternativu, což způsobilo zdržení.

Do konce roku čtyři pruhy budou, ale provizorní

"Od benzinky Unicorn se jezdí ve třech pruzích, tak to bude do konce listopadu. Během podzimu by měl přibýt čtvrtý," slíbil Chudárek.

Tato cesta však nebude definitivní. Silničáři chtějí přes zimu vyřídit "papírovou válku" s problémovým majitelem pozemku. "Pak dostavíme ten kousíček podle projektu," ujistil Chudárek. Zatím však není schopen říct, kdy to bude.

Kromě silničářů nejsou z komplikací nadšení ani krajští politici. "Myslel jsem, že touto dobou už se bude jezdit po čtyřech pruzích," přiznal náměstek zlínského hejtmana Libor Lukáš. "S takovými obtížemi se ale musí u silničních staveb počítat," dodal.

Ostatně u rozšiřování cesty v Malenovicích nejsou komplikace žádnou novinkou. Projekt se rodil velmi obtížně a kvůli tomu, že se stavební práce týkaly i obyvatel malenovického sídliště, neměl na začátku příliš mnoho příznivců.

Nepomohly mu ani časté změny na ministerstvu dopravy. "Sotva jsme se na začátku června 2010 rozjeli, nastoupil na ministerstvo pan Bárta a stavbu ihned pozastavil," vzpomíná na krizové situace Chudárek. V tu chvíli začala stavba nabírat skluz, který se jí nakonec nepodařilo dohnat.

Zácpy nebudou, slibuje šéf „silnic“

Silnice I/49 byla dlouhá léta doslova Achillovou patou Zlínského kraje. I kvůli ní totiž krajské město nemělo důstojné silniční spojení s Prahou. Jako jediné v zemi. "Do konce roku čtyři pruhy budou," ujistil šéf zlínské správy Ředitelství silnic a dálnic Karel Chudárek.

Není to polovičaté, když cestu otvíráte už teď?
Otevíráme úsek, po kterém se dá jezdit naplno čtyřmi pruhy. Bude mít kompletní značení a světla.

A nezačnou se auta opět "štosovat" za křižovatkou u nákupních center, když v těch místech povedou zatím pouze tři pruhy?
Předpokládáme, že kolony už by se tvořit neměly. Nechali jsme si totiž udělat sčítání, které ukázalo, že víc než polovina aut na té silnici končí v obchodních centrech. A k nim už čtyři pruhy budou plně zprovozněné.

Připomeňme ještě ty komplikace s pozemky, kdo za ně mohl?
To je takový specifický problém. Tady máme jednoho člověka, který se tím živí desítky let. Skupuje pozemky v místech, kde mají být významné infrastrukturní stavby. S ním bojujeme na několika stavbách. Vyvlastnili jsme ho a pozemek je již náš. Když jsme požádali o stavební povolení, vydal ho městský úřad. Dotyčný se jako účastník řízení proti tomu odvolal. A tak to leží u odvolacího orgánu.

Jak to dopadne?
To nevím, výsledek neznám.

Jak osobně hodnotíte stavbu a přípravu páteřní silnice I/49?
Byl to náš nejnáročnější projekt. Připravovali jsme to deset let a bylo to velmi obtížné, protože je to práce ve městě. Navíc i na místě, kde neexistuje objízdná trasa. K obtížným výkupům pozemků ještě přidejte složité přeložky sítí.