Přístaviště ve Spytihněvi už má s divadlem na vodě zkušenosti, za rok bude představení po celé délce Baťova kanálu víc. | foto: Luděk Ovesný, MF DNES

Prodloužení Baťova kanálu potrvá, za rok nad vodou vznikne lanový park

  • 10
Vodní cesta napříč Zlínským krajem a částí Jihomoravského kraje přilákala v letošní sezoně 70 tisíc lidí. Provozovatelé přístavišť chystají na příští rok novinky. Kroměříž a Hodonín si ale na připojení k Baťovu kanálu musí ještě několik let počkat.

Odvezli lodě, zavřeli občerstvení a zamávali posledním vodákům. Na Baťově kanále tím ukončili sezonu a symbolicky zamkli unikátní vodní cestu.

"I tak nás letošní počasí překvapilo, v šestnácti stupních jsme sezonu dlouho nezavírali," sdělil Lukáš Habarta z přístavu ve Veselí nad Moravou.

Baťův kanál přilákal od května do konce října na 70 tisíc návštěvníků. Ti se plavili v motorových člunech, kajutových lodích, hausbótech i velkých výletních lodích. Do přístavů a přístavišť přijeli autem, vlakem, pěšky i na kolech. A častěji než loni si vybírali pravidelné plavby i pobyty na kajutových lodích.

Provozovatelé půjčoven lodí, přístavišť a občerstvení přiznali, že je musejí přilákat. "Už to není tak, že přijedou na člunu, zaparkují v křoví a hotovo. Chtějí zábavu a servis," prohlásil Michal Hampala z přístaviště ve Spytihněvi.

Zmodernizovaná loď Danaj

Proto provozovatelé chystají na příští sezonu novinky. Například pravidelné divadlo na vodě. V malém ho znají návštěvníci už z letoška. Mělo úspěch a na představení ve Spytihněvi přišlo i dvě stě lidí.

Teď už se staví nová loď speciálně uzpůsobená pro herecký ansámbl. Aby se měli kde převléct, měli k dispozici sprchy i sociální zařízení a mohli se na ní v pořádku přeplavit k dalšímu přístavu. Všechny by měli objet během týdne a okruh zopakují několikrát za sezonu.

Loď Danaj na Baťově kanále.

Změna čeká i loď Danaj, která je největším plavidlem na Baťově kanále. Převeze více než sto pasažérů, ale příští rok už bude zmodernizovaná. "Teď vlastně nemá okna, střechou zatéká a interiér také potřebuje úpravy," vypočítal Habarta.

Ve Veselí nad Moravou navíc přibude unikátní lanové centrum. Nebude pro děti, ale spíše pro starší mládež a dospělé. Na čtrnáctimetrových sloupech bude rozvěšených šest stanovišť a z jednoho povede lanovka přímo přes vodní cestu. "Zhoupnout se nad kanálem bude jedinečný zážitek," slibuje Habarta.

Projekty na prodloužení jdou pomalu

Další změny už tak rychlé nebudou. Roky plánované prodloužení vodní cesty na severní straně do Kroměříže a na jižní do Hodonína totiž potrvá ještě několik let.

"Oba projekty se posunují, ale pomalu," konstatoval ředitel Baťova kanálu Vojtěch Bártek.

Aby se turisté na lodích dostali ze slovenské Skalice do Hodonína, je potřeba vykoupit pozemky od jejich vlastníků. Pak budou následovat studie, projekty a další dokumenty. Ministerstvo dopravy už na to uvolnilo zhruba sedm milionů korun. Upravovat řeku tak, aby byla splavná, ale začnou stavebníci až za dva roky.

Kdy se začne stavět plavební komora na jezu Bělov u Otrokovic, díky které by se cesta prodloužila až do Kroměříže, také není jisté.

Proti stavbě totiž mají námitky ekologové z hnutí Děti Země. Vadí jim například to, že Ředitelství vodních cest v plánech neřeší žádnou ochranu vodních živočichů. "Například migraci ryb přes jez nebo vhodné napojení přítoků řeky Moravy," vysvětlil předseda Dětí Země Miroslav Patrik (více čtěte zde).

Úředníci z Krajského úřadu ve Zlíně však tvrdí, že podle odborných posudků není žádné nové zařízení kvůli rybám potřeba. Do dvou týdnů chtějí vydat nové rozhodnutí.