Majitel zlínské Kovárny Viva a dětského filmového festivalu Čestmír Vančura. | foto: Zdeněk Němec, MAFRA

Nový majitel zlínského festivalu Vančura neví, zda se mu peníze vrátí

  • 1
Nový majitel Mezinárodního filmového festivalu pro děti a mládež, podnikatel Čestmír Vančura, chce sledovat hlavně organizaci a ekonomiku festivalu. Převratné změny v tuto chvíli neplánuje.

Půl roku rozmýšlel zlínský podnikatel Čestmír Vančura o nabídce koupit společnost Filmfest, která vlastní licenci k pořádání Mezinárodního filmového festivalu pro děti a mládež.

Ve čtvrtek potvrdil týden starou informaci, že je jediným vlastníkem největší a nejstarší přehlídky dětského filmu na světě, jež spolu s Barum rally patří k největším akcím v krajském městě.

S ní získal i klíčovou budovu ve zlínských filmových ateliérech, známou jako Produkční dům. Kolik za obojí zaplatil, nechce prozradit.

„Koupě Produkčního domu byla pro mě podmínkou přijetí nabídky. Tato budova je významně spojená s historií festivalu, a tak by to i mělo zůstat,“ uvedl Vančura, který v baťovském areálu vlastní Kovárnu Viva a angažuje se i kolem znovuoživení zlínského zámku.

Žádné převratné změny v organizaci a programu festivalu Vančura nechystá.

„Se vším se zatím seznamuji. Mým cílem bude sledovat organizační a finanční stránku tak, aby byl festival dlouhodobě stabilizovaný a dokázal maximálně využít svého potenciálu,“ naznačil Vančura.

Sám neví, jestli se mu peníze vrátí

Festival, jejž loni navštívilo přes sto tisíc lidí, ale nevidí jako investici, na níž by šlo vydělat.

„Jestli se to dá proměnit na peníze, to nevím, ale ani tam nemířím. Nemohl jsem to brát tak, že peníze, které jsem tam vložil, se mi do čtyř let vrátí,“ popsal zlínský podnikatel.

Nabídku ke koupi dostal v lednu od Zdeňka Skaunice, který je výkonným ředitelem festivalu. Právě on v roce 2002 společnost Filmfest zakládal. Před lety se ale dostal do finančních problémů a hrozila mu exekuce.

Výkonný ředitel zlínského festivalu Zdeněk Skaunic.

Sám totiž nakupoval nemovitosti a pozemky ve zlínských filmových ateliérech na Kudlově a plánoval jejich rozsáhlou a finančně náročnou proměnu (více o jeho plánech čtěte zde).

Proto svůj podíl ve Filmfestu před rokem prodal. Společnost tehdy vlastnil se Stanislavem Zachou, jenž se staral o ekonomiku přehlídky.

Od Skaunice jeho sedmdesátiprocentní podíl koupil Zachův syn Tomáš. „Už tehdy jsme se domluvili, že je to jen na přechodnou dobu a do roka seženeme nového majitele. Tímto úkolem jsem byl pověřen právě já,“ vysvětlil Skaunic, jenž je zároveň i ředitelem Filmových ateliérů.

Zájemců o koupi společnosti bylo několik. Skaunic se netajil tím, že je pro něj důležité, aby na ateliéry přišel člověk, který ctí filmařskou tradici.

„Čestmíra Vančuru znám řadu let, znám jeho podnikatelské aktivity, vztah ke Zlínu, tradici i historii. Byl pro nás ideální variantou,“ potvrdil výkonný ředitel přehlídky.

V Produkčním domě se nacházejí slavné ateliéry

Pro Vančuru bylo zásadní k festivalu koupit i Produkční dům. V něm se nacházejí slavné ateliéry Hermíny Týrlové i Karla Zemana. Jako zázemí jej rovněž využívají organizátoři festivalu, kteří v něm mají kanceláře.

„Produkční dům a festival je jeden projekt. Spojuje je historie i prostředí,“ potvrdil Vančura.

Zlínská přehlídka se hlásí k odkazu Filmových žní, které se poprvé konaly v roce 1940.

„Uváděly se tady šlágry, jakými byla Čápova Babička nebo Hotel Modrá hvězda,“ připomněl filmový historik Jiří Novotný.

Na tradici by chtěl navázat i Vančura. Zatím je však opatrný. „Teď je pro nás nejdůležitější dobře připravit 55. ročník,“ uzavřel podnikatel.

Ten bude krajské město hostit příští rok od 29. května do 3. června a organizátoři jej zaměří na německou kinematografii.