Jaroslav Orsák mířil ve sněhové Lednové rallye v Rakousku za vítězstvím. Ještě tři zkoušky před cílem vedl, jenže vinou poruchy ztratil motor jeho mitsubishi výkon, takže klesl na konečné třetí místo.

Jaroslav Orsák mířil ve sněhové Lednové rallye v Rakousku za vítězstvím. Ještě tři zkoušky před cílem vedl, jenže vinou poruchy ztratil motor jeho mitsubishi výkon, takže klesl na konečné třetí místo. | foto: Zdeněk Sluka

České závodníky na sněžné rallye v Rakousku zastoupil bronzový Orsák

  • 0
České jezdce zradily na rakouské Lednové rallye jejich stroje. Už v první rychlostní zkoušce odstoupil vinou poškozeného chladiče český šampion Pavel Valoušek. Na stupních vítězů přesto stál pilot z východní Moravy - Jaroslav Orsák dojel bronzový za vítězným Beppem Harrachem a stříbrným Raimundem Baumschlagerem, který poprvé po deseti triumfech v řadě nevyhrál soutěž rakouského šampionátu.

"Je to jeden z nejlepších výsledků v mé kariéře," libuje si Orsák, kterého v Mitsubishi Lancer Evo IX navigoval Karel Vajík.

Ovšem předloňský mistr republiky ve sprintrallye neskrýval zklamání. Ještě po třinácté rychlostní zkoušce ze šestnácti totiž vedl. "Tvrdě jsme bojovali o první velké vítězství v kariéře, bohužel to nevyšlo. Ale to se v rallye stává," podotkl.

"Zklamání cítím jenom malinké. Spíš jsem rád, že jsme dojeli až do cíle," naznačil jezdec. Závodník z valašské Poteče se totiž obával, že bude muset svůj vůz předčasně odstavit.

Závodil jen na tři válce

Zánovní motor málem nevydržel. "Propálil se ventil, posledních osmdesát kilometrů jsme jeli na tři válce. Nebylo moc reálné, že motor vydrží až do cíle," přiznal. "Přitom až do té doby jsme neměli jediný problém."

V závěrečných třech testech proto Orsák zvolnil tempo, aby motor zbytečně nepřetěžoval. Harrach s Baumschlagerem ho sice předstihli, ale nikomu dalšímu se to už nepovedlo.

Českému závodníkovi se vyplatil velký náskok, který si před poruchou vytvořil. "Výhodou bylo i to, že v poslední erzetě byla velká mlha, takže konkurence nemohla jet příliš rychle," vydechl si.

Soutěž provázelo proměnlivé počasí, jelo se na sněhu i na mokrém asfaltu. Pokaždé však na pneumatikách s hřeby. Orsákovi takové podmínky nevadily. Právě naopak.

Rallye Monte Carlo

Start v Rakousku bral jako generálku na slavné Rallye Monte Carlo, které startuje ve francouzském Valence už příští středu. "Jako příprava na Monte to bylo ideální," pochvaluje si Orsák.

"Sice pojedeme v jiném autě, ale po čtvrtroční přestávce jsme zase závodili. To nám dá hodně."

Před rokem dojel v Monte Carlu ve Škodě Fabii S2000 senzačně devátý, tentokrát bude ve francouzských Alpách řídit Citröen DS3. "Auto zatím neznám, testovat ho budeme ve čtvrtek přímo ve Francii," naznačil Orsák, který tak vysoké ambice jako loni mít nebude. Jeho vůz má totiž slabší motor, takže se nemůže srovnávat s rychlými speciály kategorie S2000. "Chci se prosadit mezi vozy s jednou poháněnou nápravou."

Výsledek napoví, jak bude vypadat jeho letošní sezona. Pokud uspěje, mohl by s citroënem obsadit pár vybraných podniků seriálu IRC. Tedy šampionátu, do nějž vedle Monte Carla patří také zlínská Barum rally.