Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Miliarda pro cestu přes Zlínský kraj na Slovensko. Chce ji i Sobotka

  13:05aktualizováno  13:05
Výstavba důležité rychlostní silnice R49 z Hulína do Fryštáku a dál na Slovensko se blíží. Ministerstvo na ni vyčlenilo miliardu korun a podporuje ji také premiér Bohuslav Sobotka, který o ní jednal s předsedou slovenské vlády Robertem Ficem. Čeká se jen na stavební povolení.

Trasa plánované silnice R49 přes Zlínský kraj | foto: MF DNES

Když tento týden navštívil Bohuslav Sobotka slovenského premiéra Roberta Fica, bavili se spolu o mnoha věcech, které obě země spojují. Doslova to platí o plánovaných silnicích, které pomůžou příhraničním regionům, mezi něž patří i Zlínský kraj.

Přestože je napojený na dálnici, potřeboval by další cesty, které by ho více otevřely zbytku republiky, případně slovenským sousedům. Právě to dokáže rychlostní silnice R/49 z Hulína do Fryštáku a dál ke státní hranici. Dobrá zpráva je, že premiér Sobotka ji prosazuje.

"V rámci spolupráce vidím několik velmi zajímavých témat. Tím hlavním je propojení dopravní infrastruktury," prohlásil Sobotka (více zde).

Mluvčí vlády Martin Ayrer doplnil, že ministerstva dopravy obou zemí na tom budou pracovat, protože jde o jejich priority. "O termínech ale zatím řeč nebyla," uvedl Ayrer.

Start stavby? Snad září 2014

Na vládní úrovni sice o zahájení výstavby nemluví, nicméně silničáři už přibližné datum mají. Je jím září letošního roku.

Klíčové bude získání stavebního povolení na první úsek dlouhý šest kilometrů. Ředitelství silnic a dálnic ČR už ho jednou mělo, soud jej však na základě protestů ekologů zrušil. Důvodem byla neplatná výjimka na zásah do území chráněných živočichů, kteří na trase cesty žijí.

"Výjimku už máme vyřízenou. V březnu bychom měli získat i stavební povolení," doufá šéf zlínské pobočky Ředitelství silnic a dálnic Karel Chudárek.

Otázkou pak bude, jestli se neodvolají ekologové. A pokud ano, jak rychle úřady připomínky vyhodnotí. Po vydání povolení bude následovat výběr dodavatele, což také nemusí být krátkodobá záležitost.

Chudárek přesto věří, že se na podzim začne stavět. Stát má už potřebné peníze připravené.

"Včetně evropských prostředků máme na tuto akci vyčleněnu asi miliardu korun. Jakmile bude vydáno stavební povolení, nebude už nic bránit tomu, aby se začalo stavět," potvrdil mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Peníze byly nachystané už loni, kvůli zrušenému stavebnímu povolení se ale nedaly využít. Ještě dříve bylo povolení, ale zase scházely peníze. Termín výstavby se proto pořád odkládá.

Letos to ale konečně vypadá tak, že se sejdou peníze i povolení. Bonusem je přízeň sociálnědemokratického premiéra. "Možná teď dostaneme zelenou," přeje si Chudárek.

Na dálnici se napojí zóna

V první fázi by šlo o úsek rychlostní silnice z Hulína do Fryštáku. Trasa je pevně daná, pozemky vykoupené.

"Díky této cestě se napojí na dálnici průmyslová zóna v Holešově, což by jí mělo pomoci. Je to požadavek řady investorů," připomněl poslanec za ČSSD Antonín Seďa.

Zóna je několik roků skoro prázdná a kraj těžko shání firmy, které by v ní chtěly působit. Seďa v této věci interpeloval Sobotku minulý týden. A věří, že premiér pomůže.

Jenže o nové silnici na Slovensko loni při návštěvě Zlína plamenně hovořil i expremiér Petr Nečas z ODS (více zde). A zůstalo jen u slov.

Předseda hnutí Děti Země Miroslav Patrik navíc zpochybňuje ekonomickou návratnost i dopravní efektivnost čtyřproudové cesty, jež má procházet za Fryštákem i přes přírodní park Vizovické vrchy.

Podnikatelé jsou si naopak jistí, že silnice přinese pozitivní věci.

"Nová cesta z Hulína bude obrovským plus pro zdejší podnikatele, protože hodně obchodují se slovenskými kolegy," prohlásil opakovaně místopředseda Krajské hospodářské komory ve Zlíně Miroslav Lukšík.

Spojnice západní a východní Evropy

Sedmnáct kilometrů cesty z Hulína do Fryštáku stojí asi šest miliard korun. O definitivní podobě následné trasy z Fryštáku na Slovensko, která je i evropskou prioritou, budou silničáři ještě jednat.

Cesta se ale měla na státní hranici napojit na slovenskou rychlostní silnici R6. Proto má nadnárodní význam: je to malá část spojnice ze západní Evropy do východní.

Stejně jako se česká strana snaží prosadit svoji silnici, dělají totéž i Slováci. To záměru může prospět.

"Uvědomujeme si důležitost cesty R6. Předseda Trenčínského samosprávného kraje Jaroslav Baška bude podporovat iniciativu premiérů Sobotky a Fica," naznačila mluvčí Trenčínského kraje Petra Čimová.

"Cesta by měla vést mimo zástavbu obcí a nemalý význam bude mít pro dopravní propojení firem v Púchově a ve Zlínském kraji. Celkově se zefektivní spolupráce mezi oběma kraji," dodala Čimová.

Na otázku, kudy přesně povede trasa silnice R49 z Fryštáku ke hranici, pomůže odpovědět tahová studie. Hotová by měla být do jara. Napoví třeba, jak široká cesta bude, zda povede na pilířích nebo v zářezech, případně v tunelech.

Tuto variantu prosazují ve Vizovických vrších ekologičtí aktivisté i řada zdejších obcí. Jde totiž o velmi zachovalou krajinu. Silničáři ji ovšem považují za příliš drahou (více o trase čtěte zde).

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Kroměřížský právník a poslanec Radek Vondráček je lídrem hnutí ANO ve Zlínském...
Když každý rok zrušíme deset zákonů, nic se nestane, říká lídr ANO

Jak chce změnit volbu senátorů a posílit pravomoci starostů? Jak hodnotí kauzu Čapí hnízdo? O těchto a dalších tématech hovořil v předvolebním rozhovoru lídr...  celý článek

Divoké prase (ilustrační foto)
Elitní policejní střelci začnou lovit divočáky v oblasti zasažené morem

Šestnáct policejních odstřelovačů se večer poprvé zapojí do lovu divočáků v oblasti zasažené africkým morem prasat na Zlínsku. Použijí speciální střely, které...  celý článek

Policejní passat chtěl kontrolovat řidiče felicie, ten zastavil až nárazem o...
Opilý řidič zastavil až o policejní passat, přiznal mnoho piv

Dopravní hlídka ve služebním VW Passat chtěla zastavit řidiče Škody Felicia na Uherskohradišťsku. Ten poslechl, vzápětí ale neodhadl vzdálenost a zastavil až...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.