Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Řidiči nejčastěji sbírají body za rychlost a jízdu na červenou

  • 5
Ubylo řidičů, kteří kvůli přestupkům přicházejí o body. Zlínský kraj má třetí nejnižší počet těch, kteří se vybodovali. Nejčastěji za rychlou jízdu nebo proto, že projeli křižovatku na červenou.

Řidičský průkaz má přesně čtvrt století a od zavedení bodového systému ještě neztratil ani bod. Tedy do loňského 21. prosince.

„Zvedl jsem za jízdy telefon a vyfotila mě při tom kamera nad silnicí,“ popsal 44letý Roman Prokop ze Zlína.

Přišel tak o dva body a na poslední chvíli rozšířil nejpočetnější skupinu bodovaných řidičů, která ve Zlínském kraji je. Právě dva body loni scházely 9 578 z nich.

„Každý třináctý řidič v zemi má na kontě alespoň jeden trestný bod, každý 170. řidič se vybodoval,“ konstatuje souhrnná zpráva ministerstva dopravy.

V absolutních číslech jde o 39 524 šoférů, kteří přišli o všech 12 bodů.

Nejvíc vybodovaných řidičů mají na Ústecku

Řidiči ve Zlínském kraji na tom ale tak zle nejsou. Horní hranice trestných bodů tady loni dosáhlo 1 537 lidí, což je ve srovnání s ostatními kraji třetí nejnižší počet. Méně vybodovaných hlásí jen Vysočina a Pardubický kraj. Pro srovnání, nejhůř dopadly střední Čechy, kde je vybodovaných 5 555 lidí.

Ještě lepší je výsledek v případě, že se počet bodů ztracených v kraji přepočte na jednotlivé řidiče, kteří jsou tady registrovaní. Pak má Zlínský kraj druhý nejlepší výsledek po Praze. Minimálně o jeden bod přišlo 6,79 procenta všech řidičů.

A do třetice - pozitivní je i skutečnost, že oproti roku 2015 loni klesl počet bodovaných v kraji o 1 418 lidí. Důvody, proč řidiči o body přicházejí, se různí, často ale jde o jízdu na červenou či překročení rychlosti.

V obci může řidič přijít o dva body, pokud jede méně než 70 kilometrů v hodině. Jakmile hranici překročí, jsou to už body tři.

„U vybodovaných řidičů nelze vypozorovat společné znaky, nehraje tady roli vzdělání, nejsou to ani agresivní jedinci. Nejčastěji je to způsobené jejich nedbalostí, prostě risknou křižovatku na červenou. Obvykle pak přiznávají, že to byla jejich chyba,“ uvedla zlínská dopravní psycholožka Janka Kolářová.

Řidiči podceňují alkohol

Jakmile dosáhne řidič hranice 12 bodů, musí prokázat, že je psychicky způsobilý řídit, tedy absolvovat psychologické vyšetření. S kladným posudkem zdaleka neodcházejí všichni, znovu to pak mohou zkusit až po třech měsících.

Zvláštní skupinou bodovaných řidičů jsou ti, kteří sednou za volant posilněni alkoholem. Vůbec nejčastěji přitom jde o takzvaný alkohol zbytkový.

„Jsme v kraji, kde se hodně pije, a lidé to velmi podceňují. Zbytkový alkohol ale neexistuje. Je to vždy a bez výjimky stejný alkohol, který večer pili, navíc je jeho účinek často znásoben nedostatkem spánku,“ popsala Kolářová.

Často doplatí i na to, že spoléhají na běžně dostupné alkohol testery. Ty se ale musí pravidelně kalibrovat, což málokdo dělá. V této skupině se společný jev vypozorovat dá. Nezapomenou upozornit, že jsou v tom nevinně. Obvykle jen přeparkovávali nebo potřebovali přejet pár metrů a někdo je udal.

„Řidiči ve Zlínském kraji jsou stejní jako jinde, zodpovědní i divocí. Nedá se říct, že by se výrazně odlišovali. Velkou roli hraje dopravní policie a to, jak často dělá kontroly,“ řekl krajský koordinátor Besipu Zdeněk Patík.

Méně bylo i nehod

Vychází z předpokladu, že policisté u silnic odradí řidiče od přestupků, jako je překročení rychlosti, nepoužití bezpečnostních pásů nebo jízda na červenou a přes plnou čáru. V kraji už je pravidlem, že se dopravní policisté objevují hlavně v období, kdy houstne provoz.

„Soustředí se třeba na začátek a konec školního roku nebo svátky, provázené volnem. Počet jednotlivých kontrol je v posledních letech ustálený,“ uvedla mluvčí krajské policie Lenka Javorková.

V Besipu zároveň pozorují další zajímavost - náladu národa. „Je nízká nezaměstnanost a obavy ze ztráty zaměstnání nejsou tak velké jako dřív, ekonomice se daří. Lidé jsou obecně spokojenější a to se odráží i na chování za volantem,“ vysvětlil Patík.

Méně trestaných řidičů koresponduje i s nižším počtem tragických dopravních nehod, při nichž loni zemřelo 27 lidí, téměř o třetinu méně než v roce 2015.

Mnohem častěji se do seznamů bodovaných řidičů dostávají muži. Podle celostátní statistiky je poměr řidičů a řidiček téměř vyrovnaný, mužů je za volantem 55 a žen 45 procent. Mezi bodovanými však bylo loni 82 procent mužů a jednotlivé kraje se od celostátních čísel liší jen minimálně.

Také věk je v celé zemi podobný. Největší skupinu bodovaných tvoří čtyřicátníci, ale nejdou do krajnosti. Vybodovaní jsou obvykle o deset let mladší.

Statistiky řidičů v krajích na konci roku 2016
S 1 bodemSe 12 bodyS nějakým bodem
Hl. m. Praha3305 (0,38%)4093 (0,48%)52189 (6,07%)
Jihočeský1525 (0,36%)2281 (0,53%)34345 (8,05%)
Jihomoravský2965 (0,40%)3429 (0,46%)56426 (7,65%)
Karlovarský802 (0,43%)1814 (0,98%)16842 (9,09%)
Královéhradecký1159 (0,32%)1851 (0,51%)26199 (7,26%)
Liberecký976 (0,36%)2139 (0,79%)23113 (8,54%)
Moravskoslezský2650 (0,36%)5134 (0,71%)63222 (8,70%)
Olomoucký1137 (0,29%)1871 (0,48%)26735 (6,82%)
Pardubický960 (0,29%)1422 (0,43%)25484 (7,71%)
Plzeňský1827 (0,47%)2188 (0,57%)28582 (7,39%)
Středočeský3374 (0,39%)5555 (0,65%)68638 (8,03%)
Ústecký2443 (0,50%)4920 (1,00%)47851 (9,73%)
Vysočina1323 (0,39%)1290 (0,38%)25050 (7,45%)
Zlínský1347 (0,36%)1537 (0,41%)25331 (6,79%)
ČR25793 (0,38%)39524 (0,59%)520007 (7,72%)
Zdroj: Ministerstvo dopravy