Nová Antonínova křižovatka ve Zlíně a betonové zátarasy, které blokují odbočku

Nová Antonínova křižovatka ve Zlíně a betonové zátarasy, které blokují odbočku do továrního areálu, kvůli které se celá stavba budovala. | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Blokáda nové křižovatky skončí, ale do baťovského areálu dál nevjedete

  • 10
Nová křižovatka Antonínova v centru Zlína, kterou od jejího zprovoznění částečně blokují betonové zátarasy, se nakonec přece jen otevře. Přesto však ani poté nebude komfort pro řidiče úplně kompletní - auta sice budou moci odbočit z přeplněné třídy Tomáše Bati, ale ani pak nevjedou přímo do továrního areálu.

Je to polovičaté řešení, pro řidiče ale lepší než nic. Betonové panely, které nyní blokují výjezd z křižovatky do továrního areálu, sice zmizí, ale do výrobní části areálu v Šedesáté ulici se auta stejně nedostanou, protože zde zátarasy zůstanou.

Zlínská radnice začala křižovatku Antonínova stavět na hlavním tahu městem proto, aby odlehčila centru od kamionů. A také z toho důvodu, aby usnadnila právě vjezd do továrního areálu, který s částí silniční tepny sousedí.

Město se dohodlo s podnikateli, kteří blokovali kolaudaci

Dosud ale ani jednu funkci křižovatka za 60 milionů korun neplní. Odbočka z hlavní třídy Tomáše Bati do areálu je zaslepená kvůli námitkám, které proti kompletnímu zprovoznění dopravního uzlu vznesli místní podnikatelé. Napadli to, že stojí na zhruba 60 metrech čtverečních jejich ploch bez jejich souhlasu.

Mapka zatarasené křižovatky (celá mapa i s legendou se zobrazí po rozkliknutí)

"Věřím, že se nám podaří křižovatku zkolaudovat během pár týdnů. Pak ji otevřeme," slíbil nyní náměstek zlínského primátora Josef Kadeřábek.

Obrat v patové situaci nastal, když podnikatelé ze společnosti B. A. Zlín slíbili, že vezmou připomínky zpět. "Dohodli jsme se, město s nimi uzavře smlouvu o věcném břemeni. Šlo o nedopatření," doplnil Kadeřábek.

Dohodu potvrdil i Čestmír Vančura z B. A. Zlín. "Dohoda existuje a doprava tam bude moci fungovat," sdělil MF DNES.

Křižovatka se otevře, ale auta do areálu stejně nevjedou

Mohlo by se tedy zdát, že se vše vyřešilo. To ale není pravda. Zátarasy o pár desítek metrů dál u vjezdu do výrobní části areálu v Šedesáté ulici totiž zůstanou.

Družstvo SPBAZ (Sdružení podnikatelů Baťův areál Zlín, v jehož vedení působí opět Vančura a také výrobní ředitel Mitasu Josef Křemeček a sdružuje celkem 21 firem) se totiž bojí, že kdyby do areálu začaly jezdit stovky aut i kamiony, způsobilo by to velké problémy.

Novou křižovatku za 60 milionů blokují zátarasy

A aby se jim předešlo, je třeba zpracovat podklady, které řeknou, jak bude situace vypadat. To zůstane na bedrech města, které bude muset řešení zaplatit.

"Bez studie dopravního řešení areálu nejde pustit provoz dovnitř. A než bude na světě, bude se jezdit pouze k 21. budově po třídě Jana Antonína Bati. Za rok by to mohlo být vyřešeno," vysvětlil náměstek primátora Aleš Dufek.

Podnikatelé se bojí "zaseknutých" kamionů

Podnikatelé zdůrazňují, že ve výrobní části areálu jezdí vysokozdvižné vozíky, jsou tam železniční vlečky a špatně organizovaný provoz. Mají i obavy, že by se na krátkém přejezdu z křižovatky Antonínova do areálu mohly "zaseknout" kamiony.

Tyto argumenty ale neuznává současná opozice z ODS, jejíž zastupitelé ještě loni seděli v městské radě a výstavbu křižovatky chystali. "Proto jsme křižovatku nemuseli vůbec stavět," myslí si Miroslav Šenkýř, který měl coby náměstek dopravu ve své kompetenci.

Podle něho by kamiony nezpůsobily zdaleka takové problémy při vjezdu do areálu od křižovatky Antonínova, jako dnes způsobují při výjezdu na Gahurovu ulici. Navíc si myslí, že nespokojení podnikatelé dlouho o všem dopředu věděli.