Nové vagóny Astra společnosti RegioJet vyrobené v Rumunsku jsou vybaveny...

Nové vagóny Astra společnosti RegioJet vyrobené v Rumunsku jsou vybaveny dotykovým monitorem v každé sedačce. | foto: Michal Šula, MAFRA

Dráhy na východě Moravy zavádějí internet, v rychlících do Prahy chybí

  • 8
České dráhy ve Zlínském kraji postupně vybavují vlaky bezplatným připojením k internetu. V rychlících do Prahy ale internet i zásuvky dál chybí. Z autobusů mají wi-fi většinou jen dálkové spoje do Prahy a Brna.

V regionu jezdí vlaky vybavené wi-fi na trati z Rožnova pod Radhoštěm přes Valašské Meziříčí do Kroměříže a Kojetína.

„Aby měli cestující lepší přehled o vlacích, které wi-fi nabízejí, jsou poprvé v historii takové spoje označeny přímo v jízdních řádech specifickou značkou,“ podotkl mluvčí Českých drah (ČD) Petr Šťáhlavský.

Z jízdních řádů je tak patrné, že dálkové rychlíky z regionu do Prahy stále nejsou internetem vybaveny, chybí v nich dokonce i elektrické zásuvky.

Týká se to rychlíků ze Starého Města (Buchlov), Luhačovic (Jan Amos Komenský, Velehrad, Galán a Bouzov) i Vsetína (Matalík, Portáš).

Jízdní řády

Jízdní řády vlaků, autobusů a MHD zdarma

Také proto letos státní firma plánuje výrazné rozšíření počtu vlaků, v nichž bude zájemcům internet k dispozici. Prozatím se lze v celé zemi k internetu připojit v 529 vlacích Českých drah.

„Ještě během zimy a jara systém wi-fi nainstalujeme do další dvacítky osobních vagonů určených pro vlaky EuroCity, InterCity nebo Expres,“ popsal člen představenstva ČD Michal Štěpán.

Všechny zmíněné kategorie vlaků projíždějí a většina z nich i zastavuje na nádraží v Otrokovicích, které je jedním ze stěžejních železničních uzlů ve Zlínském kraji. Další expresní spoje zajíždějí z Prahy do Zlína, Veselí nad Moravou nebo přes Vsetín do Žiliny. Ve všech z nich by tak nyní měli lidé na wi-fi narazit častěji.

Připojení k internetu je součástí vybavení i u nových souprav InterPanter, které České dráhy nasazují na všechny rychlíky linky R13 mezi Olomoucí, Břeclaví a Brnem. Ty také jezdí přes Hulín, Otrokovice a Staré Město na Moravě.

Pro soukromníky je internet samozřejmostí

Pro soukromé dopravce Leo Express a RegioJet je nabídka internetu pro cestující standard. „Jde o jednu ze základních služeb pro cestující,“ sdělil mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

Ranní spoj této společnosti ze Starého Města u Uherského Hradiště do Prahy i odpolední spoj opačným směrem je navíc vybaven vagonem Astra. V něm se lidé k wi-fi připojí i v případě, že u sebe nemají notebook nebo chytrý telefon.

„Umožňují to dotykové obrazovky zabudované přímo v sedačkách,“ dodal Ondrůj.

Oba soukromí dopravci mají také vlaky vybavené palubním portálem, který nabízí možnost sledování filmů a další zábavu i v úsecích, které nejsou internetem pokryté.

Wi-fi je i ve zlínské MHD

Především u svých dálkových spojů nabízejí wi-fi také autobusoví dopravci. V případě ČSAD Uherské Hradiště si zájemci zdarma zasurfují na internetu v autobusech ze Slovácka do Brna a Prahy.

„Službu jsme zavedli před dvěma třemi lety a zejména mezi mladými lidmi je o ni zájem,“ informoval zástupce ředitele pro autobusovou dopravu Ivan Kallus.

Také ČSAD Vsetín a Krodos Bus většinou nabízejí wi-fi na svých linkách směřujících do dvou největších měst v zemi. V případě kroměřížského dopravce jsou zařízením vybaveny i spoje jezdící do Olomouce.

„Většina našeho vozového parku ale internet nemá,“ připustil Vladimír Dostál, náměstek ředitele Krodos Bus.

Ještě hůře je na tom právě ČSAD Vsetín. „Postupně nám odcházejí zastaralá zařízení, jejichž prostřednictvím jsme internet nabízeli. Na trhu za ně hledáme náhradu, která nebude drahá, což se zatím příliš nedaří. Ani na dálkových linkách proto nyní nemůžeme wi-fi vždy garantovat,“ sdělil ředitel vsetínského ČSAD Oldřich Holubář.

V příštích letech by si lidé mohli užít internet zdarma i na kratších trasách. „Měly by trvat alespoň 40 minut. Dávat wi-fi do autobusu jedoucího z Hluku do Dolního Němčí skutečně smysl nemá,“ podotkl Kallus.

Bezdrátové wi-fi připojení k internetu funguje od roku 2013 také v kloubových vozech Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice. Ze začátku šlo pouze o dva, loni se jejich počet rozšířil na jedenáct.

Jde o vozidla, která dopravce nasazuje nejčastěji na nejdelších linkách, uvnitř jsou pak označené zvláštní nálepkou.