Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Baťův kanál se prodlouží, lodě proplují od Kroměříže až k Hodonínu

  14:56aktualizováno  14:56
Po pěti letech jednání české a slovenské úřady podepsaly smlouvu, která pomůže napojení Baťova kanálu u Skalice k řece Moravě před Hodonínem. V plánu je i komora v Bělově, která na severu rozšíří kanál do Kroměříže.

Plavební komora s přístavištěm v Bělově u Otrokovic vyjde na více než 180 milionů korun. | foto: Vizualizace: Ředitelství vodních cest ČR

Pro Baťův kanál je to historická událost. Po letech snažení je jasné, že vyhledávaná vodní cesta nebude končit na jedné straně v Otrokovicích a na druhé v Sudoměřicích. Naopak. Prodlouží se do obou směrů, a celý kanál tak bude měřit přes 70 kilometrů.

"Odstranili jsme velkou překážku," pochvaluje si šéf obecně prospěšné společnosti pro Baťův kanál Vojtěch Bártek.

O prodloužení se totiž správci kanálu snaží více než pět let. Na severní i jižní straně cesty však zatím stále naráželi na problémy s vlastníky pozemků.

Výletní loď se po Baťově kanálu blíží k novému přístavišti ve Spytihněvi na

Výletní loď se po Baťově kanálu blíží k novému přístavišti ve Spytihněvi na Zlínsku.

Teď plánují, že nejpozději do pěti let bude možné doplout lodí po řece Moravě z Kroměříže až do slovenské Skalice. Změnu pocítí i provozovatelé přístavišť ve Zlínském kraji.

"Čekám, že tady uvidíme více slovenských návštěvníků," předpokládá starostka Napajedel Irena Brabcová.

Projet po kanále z Uherského Ostrohu do Hodonína totiž zatím nejde. Úsek řeky Radějovky, který od Skalice, jediného slovenského přístavu na kanálu, vede podél státní hranice k hodonínské části kanálu, je totiž nesplavný.

Připojit zhruba desetikilometrovou trasu není technicky složité. Vyžaduje to však další stavby spojené s okolními pozemky.

Právě v této fázi plánování narazili správci Baťova kanálu už před lety na zásadní problém.

"Některé pozemky na české straně patřily Slovensku a zase naopak. Muselo se to řešit na mezivládní úrovni a to bylo hodně složité," vysvětlil Bártek.

Při rozdělení republiky před dvaceti lety se totiž části území kousek od hranic detailně nevypořádaly. Proto musely zasednout obě vlády. A rozhodnutí padlo až po pěti letech.

Nová komora pomůže vodákům

Smlouvu o tom, že česká strana může dočasně používat slovenské pozemky a majetek, podepsali ministři dopravy a životního prostředí před několika dny na historicky prvním společném zasedání obou vlád v Uherském Hradišti.

"Ve vodní cestě vidím obrovský potenciál pro rozvoj turistického ruchu v tomto regionu," uvedl český premiér a uherskohradišťský rodák Petr Nečas.

Než bude možné po prodloužené cestě dojet ze Skalice do Hodonína, bude to trvat zřejmě dalších pět let. Tedy dobu potřebnou na vyřízení povolení, rozhodnutí a konečnou stavbu.

Jen o rok kratší dobu počítají správci vodní cesty na postavení plavební komory v Bělově u Otrokovic. Bez ní se teď vodáci ani turisté na výletních lodích nedostanou proti proudu řeky blíž ke Kroměříži.

"Vodáci u nás končí z jedné i druhé strany, protože kvůli jezu se dál nedostanou," vysvětlil starosta Bělova Jiří Přecechtěl. Přitom Morava od Kroměříže je bez problémů splavná.

Konečnou verzi projektu už má Ředitelství vodních cest hotovou. Komora i s přístavištěm by měla stát přes 180 milionů korun, které zaplatí stát. Do roka by mělo být hotovo stavební povolení a v roce 2016 by měla zažít komora svou první sezonu.

K připojení vodního úseku kolem Hodonína k Baťovu kanálu je potřeba splavnit krátkou část Radějovky od přístavu Skalica (červená značka) po soutok říčky s Moravou (modrá).

K připojení vodního úseku kolem Hodonína k Baťovu kanálu je potřeba splavnit krátkou část Radějovky od přístavu Skalica (červená značka) po soutok říčky s Moravou (modrá).

Autor:



Nejčtenější

Zlámale, to si zaplatíš. Gólman zlomil tyč a fotbal zachraňovali hasiči

Zlínský brankář Zdeněk Zlámal v utkání s Mladou Boleslaví.

Při odvážném zákroku to vypadalo, že se zlínský brankář Zdeněk Zlámal zlomil o tyčku, jak drsně do ní narazil. Jenže to...

Pět kol, pět otazníků. Jaké zápletky ještě nabízí fotbalová liga?

Plzeňský útočník Michael Krmenčík lituje spálené šance v utkání proti Mladé...

A jde se do finále! Už jen pět kol zbývá odehrát ve fotbalové lize, za měsíc a dva dny bude jasno o všem důležitém....



V Hostýnských vrších platí zákaz vstupu do lesů, zavřeny jsou i rozhledny

Rozhledna na vrcholu Kelčského Javorníku, který se nachází ve výšce 865 metrů...

Polomy v lesích komplikují začátek turistické sezony ve Zlínském kraji. Nejhorší je situace v Hostýnských vrších, kde...

Boleslav - Zlín 0:1, Zlámal zlomil tyč, po výměně brány hosté rozhodli

Brankář Zlína Zdeněk Zlámal zlomil v utkání proti Mladé Boleslavi brankovou tyč.

Kuriózní moment a pak překvapivý výsledek. V zápase dvou ohrožených týmů nejprve zlínský brankář Zdeněk Zlámal při...

Vsetín hledá brankáře přes úřad práce: se zkušenostmi z KHL za 12,5 tisíce

Pracovní nabídka vsetínského Úřadu práce na pozici hokejového gólmana.

Recese, snaha zaujmout, nebo snad upřímně míněný pokus, jak získat posilu? Hokejový Vsetín hledá nového brankáře pro...

Další z rubriky

Turisté porušují zákaz vstupu, na beskydské Kněhyni ruší vzácné ptáky

Pohled na dva beskydské vrcholy - vlevo Kněhyně, vpravo Čertův mlýn. Foceno z...

Zábradlí, zátarasy z kmenů ani varovné tabule je neodradí. Turistů, kteří přes hrozbu pokuty míří na vrchol Kněhyně...

Zlínští kandidáti na senátora mají na kampaň od 50 tisíc korun do milionu

Referendum o Vřídelní kolonádě se v Karlových Varech uskutečnilo v lednu spolu...

Před doplňujícími senátními volbami na Zlínsku, které se uskuteční 18. a 19. května, bude většina kandidátů sázet na...

Otrokovice vytvořily plán na snížení nehod. Jsme první v Česku, chlubí se

Křižovatkou v Otrokovicích-Kvítkovicích denně projedou desítky tisíc aut.

Otrokovice mají jako první město v České republice vypracovanou strategii k bezpečnosti dopravy. Má přispět ke snížení...

Najdete na iDNES.cz