Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V autobusech ubylo cestujících, dopravci v kraji zdražují a ruší spoje

  12:26aktualizováno  12:26
Autobusové dopravce ve Zlínském kraji trápí úbytek cestujících. Některé firmy nyní nekupují nové vozy, protože čekají na výsledek výběrového řízení, které chystá hejtmanství. Kraj věří, že změna lidi k veřejné dopravě zase přiláká.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Luděk Ovesný, MAFRA

Největší autobusový dopravce ve Zlínském kraji, kterým je firma ČSAD Vsetín, od ledna zdraží jízdné v průměru o deset procent, což znamená minimálně o korunu. Důvodem je zvyšování cen nafty, inflace a také postupný úbytek cestujících. Každoročně jich bývalo méně o 2,5 až 3,5 procenta, letos je to však ještě více zhruba 4,5 procenta.

„To je docela citelné, klesají nám tržby. Nedá se už šetřit na ničem,“ popsal ředitel ČSAD Vsetín Oldřich Holubář.

„Jedním z hlavních důvodů je, že lidé jezdí více auty. Svoji roli může hrát i aktuální stav vozového parku, protože čekáme na vypsání výběrového řízení na dopravce v kraji, takže nekupujeme nové autobusy,“ doplnil Holubář. Firma kupuje jen starší vozy a investuje do oprav a údržby.

Kvůli nezájmu cestujících ubylo spojů do Ostravy

Podle Holubáře může za úbytek cestujících „skrytá“ podpora automobilismu ze strany státu, měst i firem, jež budují nová a nová parkoviště.

„Jeden zaměstnavatel, jemuž jsme autobusem sváželi zaměstnance, u nás zrušil objednávku, protože lidé se začali do práce dopravovat sami auty,“ podotkl Holubář. Roli ale hrají i další faktory.

Jízdní řády

Jízdní řády vlaků, autobusů a MHD zdarma

„Vliv na to má struktura a počet pracovních dní, záleží rovněž na počasí. Když je déšť a zima, cestujících přibývá, protože odloží kola,“ podotkl Ivan Kallus, zástupce ředitele pro autobusovou dopravu ČSAD Uherské Hradiště.

Tato společnost letos zaznamenala pokles cestujících o 1,7 procenta, v minulých letech to bylo mezi jedním až dvěma procenty. I tato firma od ledna zdraží asi o korunu.

„Úbytek registrujeme každý rok, začalo to tím, jak se v 90. letech rušily velké podniky. Když například v Letu Kunovice pracovalo 5,5 tisíce lidí, jezdili jsme tam se třiceti autobusy denně, dnes tam vypravujeme tři vozy,“ líčí Kallus.

Na rozdíl od konkurence podnik loni i letos koupil osm nových autobusů, udržování starých vozů v dobrém stavu je pro něj totiž finančně náročné.

O tři procenta ubylo i lidí na linkách kroměřížského Krodos Busu, průměr se přitom většinou pohybuje kolem dvou procent.

„I když se snažíme cestujícím zlepšovat podmínky, veřejnou dopravu opouštějí. Do zaměstnání jezdí stále více auty. Našimi hlavními klienty jsou školáci,“ řekl ředitel Krodos Busu Luděk Ferenc.

Firma ČSAD Vsetín také kvůli úbytku cestujících přistoupila k rušení některých linek. Vypravuje jich méně do Ostravy a zrušila také všechny do Prahy, ale to i kvůli častým potížím na dálnici D1, které autobusy k nelibosti cestujících zdržovaly.

„Upravili jsme počet spojů tak, abychom nenabourali dopravní obslužnost,“ věří Holubář.

Kraj chystá změnu celého systému dopravy

Zlínský kraj připravuje výběrové řízení na autobusové dopravce, kteří společně s ním doufají, že by to mohlo propad cestujících přibrzdit a možná i zastavit.

„Současný trend je nepříznivý, příčin je celá řada, od špatného technického stavu autobusů přes nabídku spojení až po lidskou pohodlnost. S pomocí výběrového řízení chceme zlepšit nabídku spojení i zvýšit komfort a vybavení autobusů. Pokusíme se vrátit lidi do veřejné dopravy,“ poznamenal náměstek hejtmana pro dopravu Pavel Botek.

Podle něho se to podařilo v Jihomoravském a Moravskoslezském kraji, kde už jezdí dopravci na základě výběrového řízení. Autobusy jsou tam standardně klimatizované, mívají wi-fi, jsou nízkopodlažní.

Tak by to mělo být od roku 2020 i ve Zlínském kraji. Společnosti věří, že se zvýšením komfortu vozů podaří úbytek cestujících zbrzdit a alespoň někteří lidé začnou více využívat veřejnou dopravu, protože bude pohodlnější, než když budou stát s autem v kolonách.

„Pomoci můžou i pravidelnější spoje v hustě osídlené zástavbě. Záleželo by ale na tom, kolik by přibylo cestujících a o kolik by stouply náklady. Zřejmě by se musela udělat studie,“ uvažuje Kallus (více čtěte v článku Hradiště chce nalákat obyvatele do autobusů, chystá revoluci v MHD).

ČSAD Vsetín například uvítalo, že městská hromadná doprava začala být zdarma ve Valašském Meziříčí, kde ji provozuje. „Každý počin, který proti poklesu směřuje, se musí vítat s nadšením,“ uvedl Holubář.

Podle Ference by neměl pokles cestujících pokračovat do nekonečna. „Doufám, že jsme se přiblížili k hranici, pod níž už nepůjdeme,“ řekl ředitel firmy Krodos Bus.

Autor:



Nejčtenější

Tři mrtví v tichém domě. Rodina ze Zlína měla podivné zvyky, říkají místní

Policisté našli v domě ve Zlíně tři mrtvoly (6.2.2018).

Jak zemřeli tři členové jedné rodiny nalezení v pronajatém domě ve Zlíně, je stále nejasné. Sousedé mluví o rodině...

Čechmánek říkal, že to máme vydržet, vypověděl o dluhu šéf stavební firmy

Roman Čechmánek u zlínského soudu.

U zlínského soudu, který se zabývá kauzou bývalého brankáře Romana Čechmánka, vypovídali představitelé několika...



Opilec v podmínce málem utopil dlužníka v ledovém potoce, dostal 17 let

Obžalovaní Martin Schenk (druhý zleva) a Michal Macháček (vpravo) v jednací...

Na sedmnáct let poslal olomoucký krajský soud do vězení Martina Schenka, který ve Viganticích na Vsetínsku zbil a málem...

Ženu na ulici ve Vsetíně zbili útočníci, pomohl jí kolemjdoucí mladík

(Ilustrační snímek)

Díky zastání náhodného kolemjdoucího neutrpěla vážnější zranění žena, kterou ve Vsetíně napadla pravděpodobně trojice...

Udělal jedinou chybu, obklopil se nesprávnými lidmi, hájil Čechmánka svědek

Roman Čechmánek u zlínského soudu.

Bývalý hokejový brankář Roman Čechmánek, který podle obžaloby 28 věřitelům způsobil škodu 15 milionů korun, údajně...

Další z rubriky

S Hullem jsme v Naganu zpívali, Hamrlík mi půjčil medaili, vzpomíná fanoušek

Salajka s Dominikem Haškem v Naganu v roce 1998

Vítězství hokejové reprezentace ve finále olympiády v Naganu přesně před dvaceti lety v hledišti bouřlivě slavil i...

V Kanadě zemřela Sonja Baťová, vdově po Tomáši Baťovi mladším bylo 91 let

Sonja Baťová se narodila v roce 1926 ve švýcarském Curychu ve významné rodině...

V nemocnici v Kanadě zemřela v noci na středu Sonja Baťová. Vdově po Tomáši Baťovi mladším, synovi zakladatele původně...

Zlín přestaví kino v Malenovicích, bude z něj multifunkční sál

Kino Květen ve zlínské části Malenovice nadále slouží také jako kryt.

Zlínský magistrát ustoupil od plánu udělat z bývalého kina Květen v Malenovicích moderní budovu s prosklenou patrovou...

Najdete na iDNES.cz