Výsledky veřejné zakázky napadla dopravní společnost BusLine LK, která nepodala nabídku, podmínky tendru považovala za diskriminační. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) jejím námitkám vyhověl a zadávací řízení v pátek zrušil.
Podle antimonopolního úřadu byly diskriminační podmínky, kterými měly firmy svou kvalifikaci prostřednictvím referenčních zakázek.
„Zadavatel umožnil, aby při prokazování kvalifikace dodavatel využil tutéž referenční veřejnou zakázku ve více částech zadávacího řízení, avšak najeté kilometry v rámci referenční veřejné zakázky směl použít pouze jednou,“ sdělil iDNES.cz mluvčí úřadu Martin Švanda.
V zadávací dokumentaci byly podle zatím nepravomocného stanoviska také vnitřní rozpory týkající se provázanosti s integrovaným systémem a odbavovací technikou sousedního Jihomoravského kraje.
„Zadavatel také požadoval homologaci vozidel dle platných právních předpisů, ale současně uvedl, že technické řešení vozidel musí splňovat parametry vyplývající z již neplatné unijní směrnice,“ poznamenal Švanda.
Zlínský kraj podle radního Pavla Botka, který má dopravu na starosti, proti rozhodnutí v nejbližších dnech rozklad.
„Je to velmi překvapivé a nepříjemné rozhodnutí. My ho musíme respektovat, ale máme právo podat rozklad proti tomuto prvoinstančnímu rozhodnutí, což uděláme,“ řekl.
Musí také připravit přechodné řešení, které bude trvat od 15. prosince nejméně do září 2020. Hejtmanství zřejmě osloví formou jednacího řízení bez uveřejnění jednotlivé dopravce, kteří by mohli autobusové linky ve zmíněné době obsloužit.
Region mělo opustit dosud dominantní ČSAD Vsetín
Podle hejtmana Jiřího Čunka vypíše Zlínský kraj výběrové řízení znovu.
„Věříme, že asi do tří měsíců, možná čtyř, by se nám to mohlo podařit. To znamená vypsat a soutěžit. Upadli jsme do stejné sítě jako některé jiné kraje, kterým také ÚOHS zrušil autobusové soutěže,“ prohlásil Čunek.
Cestujících se rozhodnutí ÚOHS dotkne zejména v tom, že od poloviny prosince nezačne v regionu fungovat plnohodnotná integrovaná doprava. Kraj zároveň bude muset v přechodném období slevit ze svých požadavků na kvalitu autobusů.
„S největší pravděpodobností dojde také i k redukci spojů v železniční i autobusové dopravě připravených podle nových jízdních řádů. Předpokládáme, že přechodné období bude trvat do prosince 2020, nejdéle však do podepsání smluv vzešlých z nového výběrového řízení,“ uvedl Botek.
Skupina BusLine patří k největším dopravcům v zemi. Odmítá však, že by ovlivňovala rozhodování ÚOHS o veřejných zakázkách. Jednatel společnosti Jakub Vyskočil už dříve uvedl, že je skupina BusLine aktivním oponentem výběrových řízeních v mnoha krajích, když dlouhodobě prosazuje u objednatelů správnost výběrových řízení.
„Do těchto řízení podává své námitky a podněty. Pokud bychom ale srovnávali množství návrhů, ve kterých nám ÚOHS přisvědčil, oproti návrhům, ve kterých se s našim tvrzením neztotožnil, je toto srovnání hluboce v neprospěch skupiny BusLine,“ uvedl Vyskočil.
Výběr dopravců, kteří měli od prosince na dalších deset let provozovat veřejnou linkovou dopravu v regionu, schválili krajští radní v březnu. Zakázka byla rozdělena na šest částí.
V regionu Zlín měla jezdit společnost Arriva Morava, na Uherskohradišťsku a v oblasti Valašské Klobouky ČSAD Bus Uherské Hradiště, na Kroměřížsku Krodos Bus, na Vsetínsku a v oblasti Valašského Meziříčí Transdev Morava a TQM - holding.
Oproti současnému stavu by měly linky v kraji na základě veřejné soutěže posílit. Hejtmanství počítá s tím, že počet kilometrů bude navýšen o více než 20 procent.
Kraj již dříve uvedl, že počet objednávaných kilometrů u autobusů by měl vzrůst ze současných 20,5 milionu na téměř 25 milionů.
V současnosti zajišťují linkovou autobusovou dopravu ve Zlínském kraji čtyři firmy: na Uherskohradišťsku ČSAD Bus Uherské Hradiště, na Kroměřížsku Krodos Bus a na Zlínsku a Vsetínsku ČSAD Vsetín podnikatele Zdeňka Zemka, které po dosavadní dominanci mělo o region zcela přijít, neboť v žádné z oblastí nenabídlo nejnižší cenu.