Trolejbus Dopravní společnosti Zlín - Otrokovice. Ilustrační snímek.

Trolejbus Dopravní společnosti Zlín - Otrokovice. Ilustrační snímek. | foto: MAFRA

Zlínská nemocnice plánuje linku, která bude zajíždět až k pavilonům

  • 3
Návštěvníci a pacienti zlínské nemocnice by se mohli autobusem svézt přímo před pavilon. O spoj, který by jezdil až do areálu, má zájem nemocnice i radnice. Analýza dopravy v této lokalitě by měla být hotová na konci léta.

Za poslední dva měsíce musel do nemocnice už pětkrát. Pro jednasedmdesátiletého Oldřicha Kuberu, který bydlí na sídlišti na Jižních Svazích a má problémy s koleny, to není zrovna jednoduché. Když ho syn kvůli práci nemohl na kontrolu či vyšetření svézt autem, musel využít veřejnou dopravu.

„To znamená jeden přestup a pak asi dvacet minut pěšky ze zastávky u nemocnice až k oddělení, protože kvůli nemocným kloubům rychleji jít nedokážu,“ popsal starší muž.

Stejné cestování podstupují denně stovky lidí, kteří potřebují do nemocnice za lékařem kvůli vyšetření, zákroku nebo lékům. Právě pro ně by mohla fungovat autobusová linka městské hromadné dopravy, která by zajížděla až do areálu a zastavovala na několika místech.

„Takový návrh už tady v minulosti byl, ale tehdejší vedení nemocnice o něj neprojevilo zájem. Přitom něco takového by bylo přínosem pro pacienty i zaměstnance,“ prohlásil Vlastimil Vajdák, ekonomicko-provozní náměstek zlínské krajské nemocnice.

Od zastávek k lékaři? Až půl kilometru

Radnice spolu s nemocnicí a dopravní společností proto nechává zpracovat analýzu, která by měla říct, jak by se situace dala řešit. Odpoví na to, kolik automobilů areálem projede, ve které hodiny je provoz nejhustější, kde mohou návštěvníci v areálu zaparkovat jednoduše a kde je to složité.

Teď mají obyvatelé možnost přijet do blízkosti nemocnice autobusovou i trolejbusovou linkou. Vystoupit však musejí buď na zastávce u hlavního vchodu, také u nedalekého sídla dopravní společnosti, nebo na druhé straně řeky Dřevnice naproti úrazové ambulanci.

Ve všech případech je pak ale čeká i půlkilometrová cesta, než se dostanou na oddělení nebo do ambulance. Pro seniory nebo nemocné osoby je to komplikace.

„Současná situace není optimální. I když lidé přijedou auty, zase často hledají kde zaparkovat a ztěžují dopravu kolem areálu,“ poukázala mluvčí Nemocnic Zlínského kraje Dana Lipovská.

Dvojka pojede od nemocnice až na Štěrkoviště

Veřejné dopravě jsou otevření například v Olomouci. Jednotlivé kliniky fakultní nemocnice objíždí speciální linka, do které si lidé mohou nastoupit na tramvajových zastávkách u nemocnice. Zkušenosti tady mají více než dvacetileté.

„Jsme za tuto alternativu vděční, protože pomáhá hlavně pacientům, kteří nemusejí používat automobily a pak tady řešit problém se zaparkováním. Linku navíc hodně využívají i naši zaměstnanci především při ranní cestě do práce,“ poukázal mluvčí olomoucké nemocnice Egon Havrlant.

Analýza dopravy ve Zlíně by měla být hotová na konci srpna. Proto zatím není jasné, jestli by do areálu mohla jezdit například linka 38, která projíždí kolem nemocnice, nebo zda by začal fungovat úplně nový spoj.

Právě zmíněná linka číslo 38 vozí cestující po městě teprve tři roky. Zřízena ale byla ze stejného důvodu, aby obyvatelům nabídla pohodlné spojení nemocnice s centrem města, s poštou, vlakovým nádražím, knihovnou, poliklinikou nebo nemocnicí Atlas v baťovském areálu (více zde).

„Víme, že je velké procento seniorů, kteří tento průjezd do centra a k poště využívají. Linku jsme navíc prodloužili až do Příluk, takže i obyvatelé této místní části mají lepší spojení,“ upozornil ředitel Dopravní společnosti Zlín-Otrokovice Zdeněk Kocháň.

Vylepšené spojení s krajskou nemocnicí budou mít po prázdninách i obyvatelé Otrokovic. Trolejbusová linka č. 2 nezaveze cestující po návštěvě lékaře jen na vlakové nádraží jako dosud, ale až ke Štěrkovišti.

„Chtěli jsme posílit přímé spojení s nemocnicí. Teď musejí lidé vysednout a přestoupit na autobus, aby se dostali na okraj města ke štěrkovišti. Od září je tam zaveze prodloužená linka,“ informoval starosta Otrokovic Jaroslav Budek.