Nový letoun z produkce Aircraft Industries L 410 NG

Nový letoun z produkce Aircraft Industries L 410 NG | foto: Zdeněk Němec, MAFRA

Kunovický výrobce letadel chce ukončit insolvenci. Věřitelům poslal peníze

  • 5
Výrobce letadel Aircraft Industries z Kunovic čelící návrhu na insolvenci si s řešením vysokých dluhů pospíšil. Věřitelským firmám v čele s Aerem Vodochody poslal desítky milionů korun a po soudu chce, aby řízení ukončil. Z insolvenčního rejstříku však vyplývá, že hlavní věřitelé i přes poslané peníze své požadavky zatím nestáhli.

Insolvenční řízení zahájil brněnský krajský soud s největším výrobcem civilních letadel v Česku na začátku května na návrh věřitele, kterým je Aero Vodochody Aerospace. Kunovická firma dlužila svému dlouholetému partnerovi po splatnosti téměř 36 milionů korun (více zde).

„Dne 13. května 2016 dlužník (Aircraft Industries) uhradil navrhovateli (Aero Vodochody) částku ve výši 46 590 260,74 Kč. Uvedenou platbou došlo k úhradě veškerých existujících pohledávek navrhovatele za dlužníkem,“ uvedl ve zprávě brněnskému soudu právní zástupce kunovické firmy Michal Žižlavský.

Představitelé firmy Aero Vodochody v insolvenčním návrhu upozornili, že podle jejich informací Aircraft Industries dluží nejrůznějším společnostem přes 450 milionů korun. Jména některých věřitelů se v insolvenčním návrhu také objevila.

Soud proto tyto firmy vyzval, aby mu sdělily skutečný stav.

A Aircraft Industries na to zareagoval tak, že situaci začal rychle urovnávat.

„Situace je zřejmá. Všechno se snažíme srovnat a všechny pohledávky jsme vyřešili,“ sdělila iDNES.cz generální ředitelka firmy Ilona Plšková.

Necelých 10 milionů korun tak v uplynulých dnech putovalo k dalšímu kunovickému výrobci letadel, firmě Evektor, dalších 3,8 milionu korun dostala Mikrotechna Praha, společnost ABS Jets obdržela 1,7 milionu korun a 716 tisíc korun šlo Centru služeb postiženým Zlín. Své peníze obdrželi i další drobnější věřitelé.

Zároveň se Aircraft Industries obratem dohodl na splátkových kalendářích s firmami GE Aviation Czech, které dluží 48,6 milionů korun, Alkor (téměř 12 milionů korun) a Fornax (1,3 milionu korun, z nichž už třetinu uhradil).

16. července 2015

Nemohli se ucházet o veřejnou zakázku

Aircraft Industries ve vyjádření firmy k insolvenčnímu návrhu zdůrazňuje, že není v úpadku ani ve formě předlužení, neboť podle výroční zprávy za rok 2014 disponuje dvoumiliardovým majetkem. Po krajském soudu chce, aby insolvenční návrh odmítl, případně jej zrušil.

„Důvodem je jeho zjevná bezdůvodnost. Insolvenční řízení dlužníka poškozuje. Dlužníkovi hrozí, že v důsledku nedůvodného běžícího insolvenčního řízení může přijít o zakázky, které by jinak získal. V této souvislosti se již dlužník v době od podání insolvenčního návrhu nemohl zúčastnit řízení o veřejné zakázce, kterého se zúčastnit hodlal a není tudíž vyloučen vznik škody velkého rozsahu,“ uvedl ve vyjádření firmy její právní zástupce Žižlavský.

Soud bude o úpadku rozhodovat v příštích dvou týdnech. V úterý však vyzval dva věřitele, kteří na Aircraft Industries podali insolvenční návrh - Aero Vodochody a zlínského insolvenčního správce Petra Bernátka - aby se do tří dnů vyjádřili, jestli na insolvenčním návrhu trvají, nebo jej berou zpět.

Bernátek se soudu přihlásil s pohledávkou na 23 127 korun, kterou mu postoupila otrokovická společnost Toma, jež pro Aircraft Industries zpracovávala rozbory vody.

Reakci obou věřitelů iDNES.cz zjišťuje.

Ani současné vyřešení dluhů však zřejmě nebude znamenat obrat pro zaměstnance Aircraft Industries. Protože se firmě i kvůli protiruským sankcím téměř nedaří prodávat letadla, omezila továrna jejich výrobu a od konce loňského roku je zhruba třetina z tisícovky zaměstnanců na nucené dovolené, při níž pobírá 60 procent mzdy.

Nic na tom nejspíš nezmění ani čerstvé uzavření kontraktů na dodávku sedmi letounů L-410, které generální ředitelka Plšková bez bližších podrobností potvrdila ve zprávě jednomu z věřitelů.

Letos zatím Aircraft Industries dodal zákazníkům pouhá dvě letadla, loni prodal čtyři kusy. Přitom v předchozích dvou letech udala firma dohromady 36 letounů.

V minulých dnech se objevily spekulace, že o kunovickou firmu vlastněnou ruským těžebním holdingem UGMK by mohl mít zájem průmyslník se specializací na vojenskou techniku Jaroslav Strnad, který v nedávné době zachránil slavné značky Tatra, Avia i opravnu letadel Job Air (více zde).

Z Kunovic do Číny a Las Vegas. Legendární L-410 obletěl svět (více zde):

6. prosince 2015

,