„Zatímco v horní části komory, tedy ve směru od Starého Města, vzniklo nové přístaviště i se zázemím, v její dolní části nebyly pro plavidla zrovna vyhovující podmínky. Nová rejda tedy umožní pohodlné čekání na proplutí i ze směru od jihu,“ uvedl mluvčí Povodí Moravy Petr Chmelař.
I když se práce budou dělat s ohledem na počasí postupně, podle Chmelaře by jejich hlavní část mohla skončit už v únoru.
„Vytvořili jsme si bezpečnou časovou rezervu na betonáž i dokončovací práce. Vše by mělo být bez problémů hotovo do začátku plavební sezony, která startuje tradičně 1. května,“ sdělil.
Kromě staroměstského přístaviště se modernizace týká rovněž obou plavebních komor v nedalekých Vnorovech, kde se pracuje už od minulého podzimu. Povodí Moravy coby správce Baťova kanálu chce do roku 2024 postupně vylepšit všech jedenáct komor.
Žádná ze staveb v průběhu plavebních sezon neovlivní plynulost provozu, předpokládají se jen krátkodobá omezení v místech prací.
Ještě letos se modernizace rejd přesune rovněž do Petrova, Veselí nad Moravou, Uherského Ostrohu a Nedakonic.
Technické řešení je podle ředitele Povodí Moravy Václava Garguláka všude „šité na míru“ podle lokálních podmínek a vždy ve více variantách. „U většiny rejd vznikne pevné vyvazovací molo na nosných sloupech vetknutých přímo do dna kanálu,“ přibližuje Gargulák s tím, že cílem všech úprav je zvýšení bezpečnosti a komfortu rekreační plavby.
„V případě obou rejd ve Vnorovech a dolní rejdy plavební komory Kunovský les půjde o variantu svislé stěny z beraněných štětovnic s betonovým zhlavím,“ shrnul ředitel.
Celkové náklady na modernizace všech jedenácti plavebních komor si vyžádají 61 milionů korun, peníze jdou ze Státního fondu dopravní infrastruktury.