Americká armáda chce rakety pro rychlou přepravu nákladu kamkoli na světě

Patrně v žádné jiné oblasti lidského konání než ve vojenství se nestává, že nové technologie a vynálezy jsou tak rychle aplikovány do praxe a využívány, jak to jen jde. Stejné je to i ve využití kosmických technologií.

Umělecká představa nákladní rakety armádního programu Rocket Cargo. | foto: USAF

Nápad na běžnou dopravu nákladu, případně lidí, pomocí raket mezi dvěma místy na Zemi není nijak nový. Reálně se však k jeho realizaci přibližujeme až nyní.

Raketová doprava

Jedním z důležitých vojenských principů, který je s velkým úspěchem využíván, je koncentrace jednotek. Vyplývá z něj, že někdy není důležité, jak jste silní celkově, ale zda dokážete soustředit maximum dostupných bojových sil na rozhodujícím směru. 

Není proto divu, že se armáda odjakživa poohlížela po možnosti rychlé přepravy jednotek a vybavení. Už v 19. století se stal klíčovým rozvoj železnic a možnost rychlého transportu jednotek na velké vzdálenosti. 

Další pokrok přinesl rozvoj automobilismu a počátkem 20. století i letecká přeprava. Tyto způsoby mají však každý vlastní limity, pro železnici je klíčová výstavba kolejí, v případě aut jsou to silnice a v případě letadel jsou to ranveje. Od té doby se však mnoho nezměnilo, letadla se sice stávala rychlejšími, zvyšovala se i přepravní kapacita, ale kupříkladu americká armáda byla dlouhá desetiletí při dopravě nákladů omezena výškou cca 12 000 metrů a rychlostí 965 km/h.

Když v druhé polovině 50. let nastala éra kosmonautiky, armáda byla zaujata rychlostí, jakou se raketové nosiče pohybovaly. Byly schopny zasáhnout klidně i na opačné straně zeměkoule ve velmi krátkém čase. Rakety ale byly dlouhá léta využívány pouze pro vynášení družic či dopravu bomb. 

Vše se začalo měnit až v okamžiku, kdy se objevily první realistické pokusy s přistáváním raketových stupňů. Sem patří i testy firmy Blue Origin se strojem Goddard z roku 2006 a o několik let později i SpaceX s raketou Falcon 9. Soukromý sektor tehdy ukázal cestu, ale nosnost, kterou oba stroje měly, byla pro armádu nezajímavá. Vývoj však pokračoval, a hlavně úsilí, s jakým se firma SpaceX vrhla do vývoje rakety Starship, armádě připomnělo, že jejich dlouholetý sen o rychlé dopravě nákladu na vzdálená místa se možná stává realitou. 

1. října 2019

Už od roku 2017 totiž SpaceX hovořilo o tom, že by raketa Starship mohla být využita pro rychlou dopravu nákladu kamkoliv na Zemi.

Čím víc narůstaly aktivity SpaceX při vývoji nosiče Starship, tím víc se zvyšoval i zájem armády. První praktický výsledek se objevil v říjnu loňského roku, když letectvo uzavřelo dohodu se SpaceX a Exploration Architecture Corporation (XArc) na provedení studie o využitelnosti dopravy nákladu na libovolné místo rychlostí 3,3 km/s. Pro rok 2021 letectvo na tuto studii vyhradilo 9,7 milionů amerických dolarů. 

Nový program Rocket Cargo

Zájem armády však neustával. Americké vesmírné a letecké síly se nedávno také rozhodly spojit a vytvořily program Rocket Cargo, jenž bychom mohli do češtiny přeložit jako „raketová nákladní doprava“. Cílem tohoto programu je zjistit, jak by mohly kosmické rakety pomoci armádě rychle dopravit těžký náklad na libovolné místo na Zemi. Pro účely tohoto programu je pro rok 2022 vyčleněno 47,9 milionů dolarů. 

K náplni programu se vyjádřil i jeho manažer, Dr. Greg Spanjers: „To víte, když máte raketu, která vám může kamkoliv dopravit 100 nebo i 1000 kilogramů, je to zajímavé, ale není to převratné. Proto nás zajímají rakety schopné dopravit kamkoliv 30–100 tun.“

S oznámením o vytvoření programu Rocket Cargo vystoupili armádní představitelé 4. června. Při této příležitosti ale nehovořili specificky o žádné konkrétní společnosti, ba naopak, zdůrazňovali, že program je určen pro širokou paletu firem. Když se ale kdokoli jen trošku informovaný podívá na hmotnost nákladu, kterou vojáci poptávají v soukromém sektoru, vše ukazuje na jednu jedinou firmu, jež vyvíjí raketu schopnou tyto požadavky splnit. 

Této okolnosti si byli vědomi i novináři, kteří se Dr. Spanjerse výslovně ptali, kterou další raketu kromě Starship firmy SpaceX má armáda na mysli. Ten v odpovědi žádnou konkrétní společnost neuvedl, poskytl ale novinářům nápovědu, kterým směrem se zájem armády ubírá. Dle něj vyvíjela řada soukromých společností landery pro NASA, která je plánovala využít při přistání na Měsíci v rámci programu Artemis. 

Tyto landery dle něj bude možné upravit pro armádní potřeby. Tím by nám seznam možných uchazečů narostl o Blue Origin, Lockheed Martin, Northrop Grumman, Dynetics, Boeing atd.

Účastníci výběrového řízení NASA na vývoj lunárního přistávacího systému pro lidskou posádku

Dr. Spanjers také uvedl, že zájem armády se upíná k těm komerčním firmám, které vyvíjí velké rakety převážně z vlastních peněz a v rámci zlevnění jejich provozu uvažují o znovupoužitelnosti. Tato informace nám seznam současných kandidátů zpátky redukuje na firmy dvě, SpaceX s raketou Starship a Blue Origin s nosičem New Glenn. 

Obě vyvíjí nosič s kapacitou několika desítek tun, plánují znovupoužití alespoň prvních stupňů a zároveň mají zkušenosti s jejich vertikálním přistáváním. Samozřejmě to neznamená, že se v budoucnu neobjeví firma, která bude mít podobný cíl jako tyto dvě společnosti. Jako další kandidát zde může zaznít před několika dny představený plán firmy Relativity Space na plně znovupoužitelnou raketu Terran R.

Oficiální představitelé ministerstva obrany na zmíněném představení programu uvedli, že armáda rovněž uvažuje o nákupu několika prvních testovacích startů vyvíjených raket za sníženou cenu. Tento krok bude mít dvojí účel, pomoci zmíněné firmě s testovacím programem a zároveň si armáda odzkouší vlastní logistické a materiálové postupy. 

Armáda také předpokládá, že z počátku budou tyto rakety používat pro přistání existující startovní rampy a letiště. To se však v budoucnu může změnit. Koneckonců, jak uvádí Dr. Spanjers, Američané přistáli na Měsíci, a pokud to zvládli zde, snad půjde rozšířit přistávací oblasti pro rakety i na Zemi. 

Text byl převzat ze serveru ElonX. Před vydáním byl redakčně upraven. Originál najdete zde.

Autor:
  • Nejčtenější

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

v diskusi je 125 příspěvků

26. března 2024

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo...

Z jaderné triády zbyly Britům už jen ponorky. A ty musejí posílit

v diskusi je 76 příspěvků

27. března 2024

Jadernou triádu tvoří strategické bombardéry s jadernými zbraněmi, mezikontinentální balistické...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hlučínsko patří nám. Před 100 lety byl podepsán definitivní protokol o hranici

v diskusi je 29 příspěvků

28. března 2024

Před 100 lety definitivně skončily tahanice o československo-německé hranice. 28. března 1924 byl...

Rusko zastavilo odlet na ISS s první Běloruskou, letět měla i Američanka

v diskusi je 50 příspěvků

21. března 2024  10:23,  aktualizováno  14:26

Ve čtvrtek 21. března se necelých deset minut před půl třetí odpoledne měla vydat na Mezinárodní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Načapali jsme otesánka, který se velkého sousta nezalekne. Boeing 747-400F

v diskusi je 8 příspěvků

21. března 2024

Poté, co na Letiště Václava Havla Praha přestaly v barvách Qatar Airways létat nákladní Boeingy...

Dočasná raketa se po téměř 70 letech loučí. Nyní startuje naposledy

v diskusi jsou 3 příspěvky

28. března 2024  15:36

Tento čtvrtek stojí na startovací rampě mysu Canaveral poslední potomek raket Thor, nosič Delta IV...

Američané odepsali modul, který je vrátil po půl století na Měsíc

v diskusi je 20 příspěvků

28. března 2024,  aktualizováno  11:41

Od začátku letošního roku je na Měsíci a kolem něj poměrně rušno. Vedle řady sond, které zamířily...

Hlučínsko patří nám. Před 100 lety byl podepsán definitivní protokol o hranici

v diskusi je 29 příspěvků

28. března 2024

Před 100 lety definitivně skončily tahanice o československo-německé hranice. 28. března 1924 byl...

Úspěšný let prototypu XB-1 vrací do hry cestování nadzvukovou rychlostí

v diskusi je 34 příspěvků

27. března 2024  17:17

Po více než dvaceti letech, od ukončení provozu letounu Concorde, se možná opět dočkáme nadzvukové...

Zvolte jméno roku 2024 a vyhrajte Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč
Zvolte jméno roku 2024 a vyhrajte Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč

Každý týden můžete získat zajímavé balíčky od značek Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč. Hrajte s námi a získejte hlavní výhru, balíček s...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...