Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Tajuplné monstrum, které bylo k ničemu. Odpočívá v tankovém muzeu u Moskvy

V muzeu tankových sil v podmoskevské Kubince je jedno německé vozidlo, které na první pohled upoutá svými rozměry a neobvyklostí konstrukce. Zajímavé je i to, že dochovaných informací o tomto monstru je pramálo a ani Rusové sami pořádně nevědí, kde k němu přišli.
Minenräumer v muzeu v Kubince

Minenräumer v muzeu v Kubince | foto: public domain

Vozidlo, o kterém je řeč, je umístěno přímo proti vchodu do haly číslo 6, věnované německé kořistní technice z 2. světové války. Jde většinou o zajímavé kousky posbírané po bojištích nebo na územích obsazených Rudou armádou a dovezené do Sovětského svazu za účelem přezkoumání.

Jedním z největších nebezpečí pro tanky a další vozidla byly, jsou a zřejmě ještě dlouho budou miny. Je to z jednoduchého důvodu. Pokud se má pojezdová část vozidla vůbec nějak pohybovat, má své konstrukční limity. Lze ji samozřejmě zpevnit, aby měla větší odolnost vůči výbuchům, ale pro obránce je vždy snazší zvýšit nálož v minách, například položením dvou na sebe. Tento boj nemohou vozidla vyhrát. Jednodušší je miny odstranit nebo zneškodnit předčasným výbuchem.

Principů, jak miny zneškodnit, je známo několik. Jedním z nich je konstrukce odminovacího vozidla odolného vůči výbuchům běžných min. Německý armádní zbrojní úřad HWA (Heereswaffenamt) s touto představou vypsal soutěž na návrh Minenräumer – vozidla pro vytváření průchodů v minových polích. Soutěže se zúčastnily firmy Alkett a Krupp v roli finálních výrobců. Jinak se na dodávkách dílů pro Minenräumer firmy Alkett podílel i konkurenční Krupp, Daimler-Benz a další firmy. A platilo to samozřejmě i naopak.

Firma Alkett při svém návrhu oprášila princip „kráčejícího“ kola Pedrail. To se s úspěchem používalo ke zvýšení průchodivosti parních lokomobil, těžkých děl a traktorů na přelomu 19. a 20. století a během 1. světové války, před rozšířením housenkových pásů. Krupp navrhl dvoudílné kloubové kolové vozidlo Räumer S.

Obě vozidla nepatřila k žádným drobečkům. Minenräumer firmy Alkett byl dlouhý téměř 6,5 m, vysoký bezmála 3 m a měl hmotnost 38 t. Samotná hnací kola měla průměr 1,9 m, ale s deseti „nášlapnými“ patkami byl celkový průměr 2,5 m.

Kola Pedrail zvolila firma Alkett proto, že díky své konstrukci umožňovala relativně jednoduchou výměnu nášlapných patek zničených opakovanými výbuchy min. Nebylo nutné měnit celé kolo, takže do něho bylo možné snadno vestavět koncové redukční převody. Daní za snadnou opravitelnost byla malá rychlost pohybu vozidla a větší hlučnost „dupajících“ Pedrailů.

Minenräumer v muzeu v Kubince. Boční pohled ukazuje jak fungovaly Peraily.

Prototyp firmy Alkett byl dokončen zřejmě na přelomu let 1941/1942. Dá se tak usuzovat z dat výroby (IX/1941) vyražených na některých součástkách. Ale záznamy o jeho zkouškách u původního majitele se nedochovaly. Jako nejhodnověrnější zdroj informací tak zůstává technická zpráva oddílu pro zkoušky tanků, velitelství tankových a mechanizovaných vojsk ozbrojených sil SSSR z 31. července 1947.

Zkušební technici hned v jejím začátku upozorňují, že neměli k dispozici žádnou technickou dokumentaci, takže většina údajů byla zjištěna jen obhlídkou nebo přeměřením přímo na vozidle. Většinu uzlů kromě snímacích vík nerozebírali, protože měli obavy z jejich poškození

Tímto se nepřímo dostáváme k otázce, kde se vlastně vozidlo v Kubince vzalo. Po internetu a některých starých zdrojích koluje řada verzí, které lze směle odkázat do říše pohádek, ukořistěním v bitvě u Kurska počínaje a nálezem v zapomenutém skladu techniky na území NDR v 50. letech konče.

V muzejním archivu je první zmínka o vozidle v soupisu kořistní německé techniky, datovaném k podzimu 1946, nicméně z dokumentu není jasné, kde přesně bylo vozidlo nalezeno. Podle fotografií byl Minenräumer téměř kompletní. Další stopa se objevuje v roce 1947 na polygonu tankových vojsk v Kubince, kam bylo vozidlo převezeno a podrobeno testům, ze kterých vzešla zmíněná zpráva.

Popis a testy

Trup vozidla tvořil svařenec z ocelových válcovaných plechů silných 20 – 40 milimetrů. Podle technické zprávy „plechů nízké tvrdosti, spojovaných švovými svary v oboustranném V výbrusu“. Trup byl rozdělen na čtyři prostory, odpředu: řidičský, bojový, převodový a motorový. Řidičský byl proti bojovému posunutý mírně vlevo.

Největší odolnost mělo dno vozidla, které bylo dvouvrstvé, vyztužené třemi podélnými a devíti příčnými žebry z 20mm plechu. Vnější plát dna byl silný 40 mm a vnitřní 20 mm. Podle některých zdrojů byla dutina vysypaná štěrkem, který mohl mít podobné účinky na rozptýlení tlakové vlny, jako míval obsah uhelných bunkrů dreadnoughtů za 1. světové války. Nicméně v sovětské technické zprávě o tom žádná zmínka není.

K pohonu „odminovacího tralu“, jak vozidlo nazývá sovětská technická zpráva, sloužil tankový zážehový vidlicový 12válec Maybach HL-120 s výkonem 300 k, pocházející z nejběžnějšího německého tanku Pz.IV. Nádrž s objemem 270 l paliva byla umístěna za motorem, kde se také nacházely dva chladiče s ventilátory pro nucený oběh vzduchu.

Motor byl umístěn napříč a přes hlavní spojku a primární reduktor („kytaru“) poháněl čtyřstupňovou hlavní a dvojstupňovou redukční převodovku, takže řidič měl k dispozici 8+2 rychlosti. Odtud se výkon přenášel přes rozvodovku a dva reduktory na koncové převody v kolech, tvořené pastorkem s devíti zuby a planetovým kolem s vnitřním ozubením s 42 zuby. Koncové převody chránily výlisky z 50mm plechu.

Minenräumer v muzeu v Kubince. Pohled na řídící kolo s ovládacím řetězem a záď s inventárním číslem exponátu

Řízení vozidla se provádělo natáčením zadního Pedrailu, případně přibrzďováním hlavních kol. Připomínalo tak trochu loď. Řidič otáčel volantem, který ovšem neovládal přímo zadní „kolo“. Pomocí kardanových hřídelů zapojoval odpovídající směrové spojky, které přes šnekový převod poháněly navijáky řetězů otáčejících zadní vidlicí s Pedrailem. Úhel natočení vidlice indikoval řidiči ukazatel na palubní desce.

K přibrzďování hnacích kol při zatáčení sloužily dvě páky po stranách sedadla řidiče, ovládající pásové brzdy, s pásem širokým 75 mm, působícím na brzdicí bubny kol. Brzdění za jízdy se provádělo stejně jako v autě, pedálem, který ovládal obě brzdy současně.

Výzbroj vozidla tvořila věž, slovy zprávy „konstrukčně shodná s věží pětitunového německého, fašistického tančíku s dvěma kulomety“. Tím zkušební technici mínili tank Pz.I. Kulomety MG 34 ráže 7,92 obsluhoval stejně jako na tanku Pz.I velitel vozidla, který plnil zároveň úlohu střelce a nabíječe. U odminovacího vozidla nepředstavovala kumulace funkcí takový problém, protože by mu poskytovaly palebnou podporu tanky, kterým čistil cestu.

Bokorys Minenräumeru

Zkoušky průchodivosti, maximální rychlosti nebo pokusy s odminováním Sověti neprováděli „kvůli špatnému technickému stavu pohonu vozidla“. Testy se omezily na několik přesunů vlastní silou.

V Kubince se prováděly pouze pokusy s odolností náhradního „obutí“ kol Pedrail. Opakované výbuchy běžných protitankových min, pod zatíženým řetězem s patkami, prokázaly jeho vysokou odolnost a způsobily jen povrchová poškození.

Závěr celých testů byl shrnut ve zprávě takto: „Protiminový tral je z hlediska konstrukce jednotlivých uzlů a agregátů zastaralý a nenabízí nic, co by stálo za zvláštní pozornost. Odminování v šířce 3,17 m není plošné, ale mezi hlavními a zadním kolem zůstávají dva neodminované pásy představující asi 40 % celkové šířky. Nízká rychlost a velký měrný tlak naznačují malou průchodivost vozidla. Slabé pancéřování činí vozidlo zranitelným protipancéřovou municí prakticky všech ráží.“

Na základě těchto zjištění nejevila Sovětská armáda o vozidlo další zájem a předala ho do skladu uložené techniky, který byl později zpřístupněn jako muzeum tankových vojsk. Dnes tvoří nepřehlédnutelný a raritní exponát.

  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Uvidíme v budoucnu na obloze druhý Měsíc? Příčinou může být neobvyklá hvězda

17. dubna 2024

Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v 19. století náhle zjasnila a stala se druhou nejjasnější...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Týrají nabíječky a elektroauta, aby pak netrpěl řidič

23. dubna 2024

Prozkoumali jsme speciální laboratoř, kde E.ON v extrémních podmínkách testuje nabíjecí stanice pro...

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

Jediný vrtulník, který létal na jiné planetě, se loučí poslední zprávou

22. dubna 2024  17:31

Tři roky poté, co se vůbec poprvé na jiné planetě sluneční soustavy roztočily rotory létajícího...

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...