Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nové dopravě ve Zlínském kraji budou při startu chybět platební karty

  10:29
Integrovaný dopravní systém ve Zlínském kraji má fungovat od ledna, platební karty se však budou prodávat o několik týdnů později. V úvodu navíc v systému nebudou vlaky ani většina MHD.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Zdeněk Němec, MAFRA

Když nová koalice v čele s ANO převzala v listopadu vládu nad Zlínským krajem, začala mimo jiné řešit přípravu integrovaného dopravního systému, jenž měl fungovat od začátku příštího roku. V jeho rámci mají mít cestující možnost jezdit na jednu kartičku autobusy všech dopravců i vlakem a městskou hromadnou dopravou. Vše ale nepoběží hned, jak původně mělo.

„Dříve kraj uváděl, že karta bude v prodeji tento rok v listopadu. Posouvá se to ale na pozdější dobu. Prodej karet by měl být zahájen kolem 10. ledna, do konce ledna už by měly být u klientů a měly by se používat,“ přiblížil náměstek hejtmana přes dopravu Radek Doležel (ANO).

Karta bude fungovat jako virtuální peněženka. Lidé budou nejdříve platit za ujeté kilometry, později by měl být kraj rozdělený na zóny jako třeba Jihomoravský kraj.

MHD se zapojí postupně, vlaky do půl roku

Do systému nebudou od začátku zapojeny všechny městské hromadné dopravy, jak se původně plánovalo. Mělo by se to zpočátku týkat pouze MHD v Uherském Hradišti a možná ve Vsetíně.

„V Kroměříži by se mohlo MHD připojit v červenci 2021. Ve Zlíně o tom jednáme,“ nastínil předseda dopravního výboru při krajském zastupitelstvu Jakub Zach (Piráti). „Naším hlavním úkolem nyní bude sjednocení jízdních řádů s koordinací vlakové a autobusové dopravy,“ doplnil.

Vlaky by měly být součástí systému během první poloviny roku 2021. Podle nového vedení kraje nebylo vše připravené tak, aby to mohlo fungovat na 100 procent hned od začátku. To považuje za chybu svých předchůdců (v minulé koalici bylo i ANO), kteří to odmítají.

Poukazují na nepříznivé okolnosti. Firma BusLine nejprve napadla výsledky výběrového řízení na nové autobusové dopravce, kvůli čemuž se spuštění systému o rok odložilo. Potom přišel koronavirus. V létě ještě krajští zastupitelé napoprvé neschválili peníze na přípravu nového systému, i to příprava o dva měsíce zbrzdilo.

„Kdyby se firma BusLine neodvolala, tak už to rok běželo. Nevěděli jsme, jestli nebudeme muset mít nové výběrové řízení na dopravce a celý systém nepoběží znovu,“ brání se bývalý hejtman Jiří Čunek (KDU-ČSL).

„Pokud se noví kolegové domnívali, že nastoupí na kraj, kde obsadí kanceláře a budou se čtyři roky dívat z okna, jak to pěkně běží, tak život takto neběží. Nastoupili do rozjetého vlaku. Určitě se z toho budeme vymotávat ještě půl roku, když budou hodně pracovat,“ vzkázal Čunek.

Chybí dohoda o vjezdech autobusů na nádraží

Nová koalice musí ještě například vyřešit vjezdy na autobusová nádraží. Minulé vedení kraje s majiteli nádraží nestihlo uzavřít smlouvy, protože se zaseklo na jednání se společností Z-Group miliardáře Zdeňka Zemka, který v kraji vlastní nádraží ve Zlíně, Vsetíně, Valašském Meziříčí a Rožnově pod Radhoštěm. Problémem byla cena. Zemek chtěl vyšší, kraj to odmítal.

„Smlouvy nebyly dodělané, nachystané. Kraj to měl dát dohromady už od jara, a dnes to stále není hotové. Nevím, co tam dělali, ale měli to dojednat,“ řekl na adresu svých předchůdců hejtman Radim Holiš (ANO).

Jeho náměstek Doležel začal se Z-Group jednání, která by mohla přinést dohodu. „Budeme půl roku platit dohodnutou cenu a přitom povedeme mediační řízení. Pokud by cena z mediačního řízení vzešla vyšší, kraj ji doplatí, pokud nižší, tak nám peníze vrátí. Nejhorší jsme už zachránili,“ míní Doležel.

„Domluvili jsme se na nějakém řešení tak, aby nenastal kolaps v autobusové dopravě,“ potvrdil mluvčí společnosti Z-Group Miroslav Slaný.

„Na stole v tuto chvíli je již návrh kompromisní smlouvy, nyní ho musí kraj projednat. Chceme se domluvit na definitivním řešení během několika nejbližších týdnů,“ doplnil.

Pokud by se obě strany na nové ceně nedohodly, podle Doležela by o ní rozhodoval soud. Tuto cestu kraj zvolí u všech devíti autobusových nádraží v kraji. Podobné řešení připravovala minulá koalice.

„To, že smlouvy nejsou podepsané, je nepříjemnost, ne však katastrofa. Je to dáno neústupným postojem Z-Group, který vlastní čtyři autobusová nádraží a má představy, které jsou neslučitelné s tím, co kraj může v tomto ohledu uhradit,“ reagoval bývalý náměstek hejtmana přes dopravu Pavel Botek (KDU-ČSL).

Kraj se zavedením integrovaného dopravního systému vybral v rámci veřejné soutěže nové dopravce a změnil také to, že nově bude platit za vjezdy na nádraží.

Předtím šlo o vztah mezi majiteli a dopravci. V případě Zemka jsou tyto role spojené, protože vlastní také společnost ČSAD Vsetín, která dlouhodobě v kraji jezdí. V tendru však neuspěla a v regionu končí.

Autor:
  • Nejčtenější

Koncert za veřejné peníze? Půlmilionový honorář nechám v kraji, navrhl Mareš

24. dubna 2024  10:32,  aktualizováno  11:22

Zpěvák a moderátor Leoš Mareš nabídl, že svůj honorář za vystoupení na zářijovém Dnu Zlínského...

Kraj dá za koncert Mareše půl milionu, za stejnou sumu loni hrály tři kapely

23. dubna 2024  16:37

Vedení Zlínského kraje chce šetřit, přesto vyplatí bezmála půl milionu korun za vystoupení Leoše...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vsetín - Kladno 3:4. Rytíři dvakrát otočili skóre a zůstávají v extralize

22. dubna 2024  17:50,  aktualizováno  21:05

Hokejisté Kladna budou patřit i v následující sezoně mezi extraligovou elitu. V baráži se Vsetínem...

POHLED: Formát, co postrádá smysl. Má vůbec cenu sledovat hokejovou baráž?

23. dubna 2024

Premium Z triumfu v první hokejové lize se ani nestihl radovat. Místo oslav musel věnovat pozornost...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Smoleňák vyhodil kameramana z kabiny, pak se omlouval. Vážím si práce ČT, řekl

22. dubna 2024  9:08

Ve stejný den, kdy se pardubický trenér Marek Zadina opřel do hokejové sekce České televize,...

Velké zklamání sadařů. Mráz poničil květy i plody ovocných stromů

26. dubna 2024  15:47

Noční mrazíky v posledních dnech na mnoha místech nemilosrdně poničily ovocné stromy ve Zlínském...

Podvodník prodával falešné vstupenky na koncerty i sport, naletělo mu 500 lidí

26. dubna 2024  12:50

Falešné vstupenky na kulturní a sportovní akce nabízel na internetu muž z Uherskohradišťska, který...

Přemnožené nutrie ve Zlíně děsí místní lidi, jedna stáhla pod vodu psa

26. dubna 2024  10:37

Vypadají jako neškodná roztomilá zvířata, lidem žijícím v Bartošově čtvrti ve Zlíně však působí...

Místo plánované nemocnice může v Malenovicích vyrůst nová čtvrť či sportoviště

26. dubna 2024  6:34

Zlínský kraj má plány, jak využít pozemky ve zlínské části Malenovice, kde chtělo minulé vedení...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...