Pokutám za CO2 se výrobci nevyhnou, záchranou je nereálný růst elektroaut

Ani ne za rok má průměrné auto vypouštět jen 95 gramů oxidu uhličitého na kilometr. To je vzdálené realitě. A je jí to vzdálené víc než před pár lety, ukazuje poradenská společnost PA Consulting. Podle ní přísnější limity nesplní vůbec nikdo. Co si Evropská unie za 390 miliard korun, které může Evropa od automobilek zkasírovat na pokutách, koupí?
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Škoda Auto

Před třemi roky britští analytici odhadovali, že emisní limity nastavené Evropskou unií splní všehovšudy tři automobilky – Volvo, Toyota a s odřenýma ušima Nissan-Renault. Že to tehdy znělo zbytečně pesimisticky? Realita je ještě krutější. Limit nesplní nejspíš nikdo. A to bude znamenat, že Unie začne výrobce aut pokutovat za to, že vozy vypouštějící nadlimitní emise prodávají. Složitý mechanismus výpočtu pokuty jsme popsali zde.

„Poté, co se emise opět zvýšily, nám výpočty ukazují, že třináct největších evropských výrobců zaplatí na pokutách víc než 14,5 miliardy eur,“ shrnuje Michael Schweikl, specialista PA Consulting na automobilový trh. Nabízí se také otázka, co si za takovou sumu Evropa pořídí. 

Proč emise vzrostly? Podle studie za to může větší poptávka po výkonnějších motorech, které zákazníci chtějí logicky do větších aut, převážně SUV. K tomu se přidává strašák zákazu naftových motorů. Lidé víc nakupují benzinové agregáty. A ty – pokud odhlédneme od emisí jiných nebezpečných plynů – prostě žerou víc a tím produkují víc CO2. Studie navíc pracuje s daty teprve za rok 2018. To znamená, že na ni ještě nemělo vliv zavedení reálnější metodiky měření papírové spotřeby aut s označením WLTP.

Jak plní automobilové značky emise (únor 2020).

Šedé autíčko – průměr emisí za rok 2018, modré – předpokládané emise za rok 2021, zelené – předepsaný cíl

Jediná Toyota má šanci přiblížit se k limitu

Podle Unie by mělo jedno vyrobené auto příští rok vypouštět průměrně 95 gramů CO2 na kilometr. To neznamená, že by nemohla vznikat auta s vyšší spotřebou, jde skutečně o průměr. Jinými slovy – za každý prodaný elektromobil s nulovými emisemi může automobilka teoreticky prodat jedno konvenční auto s emisemi 190 gramů, aby limit splnila.

To dnes nejvíc nahrává Toyotě, která už dnes prodává významné množství hybridů splňujících limity. Podle PA Consulting by za rok průměrná Toyota měla produkovat 95,1 gramu CO2. Limit tedy přestřelí jen o desetinu gramu. To ale stačí na to, aby na pokutách zaplatila Unii 18 milionů eur, tedy nějakých 450 milionů korun.

Na druhém místě žebříčku je podle studie koncern PSA, který dosud sdružoval značky Peugeot, Citröen a Opel. Podle studie by se mohl do konce letošního roku dostat na 95,6 gramu CO2. Jenže studie ještě nezohlednila plánovanou fúzi koncernu se skupinou FCA sdružující portfolio značek koncernů Fiat a Chrysler, které rozhodně k premiantům ve snižování emisí nepatří.

Ještě v roce 2017 na jedno vyrobené auto FCA průměrně připadalo 119,9 gramu oxidu uhličitého. O rok později to bylo o 5,5 gramu víc. I kdyby automobilka za rok srazila hodnotu zpět na původní úroveň, stejně zaplatí na pokutách astronomických 2,5 miliardy eur, tedy nějakých 62 miliard korun. Tento klacek by ovšem v současnosti dopadl na koncern PSA.

Bohatá bezemisní nevěsta jménem Tesla

Cestou může být úhybný manévr, který FCA oznámil loni. Plánuje formálně zařadit do své flotily elektromobily Tesla. To by mu umožnilo papírově snížit emise na jedno vyrobené auto na přijatelnou úroveň (více čtěte zde). Deset měsíců stará informace však nemá žádný vývoj. Tesla mezitím oznámila stavbu vlastní továrny v Německu (čtěte zde). Stoprocentně elektrická značka se takto může spojit s kýmkoliv. A při pokutách, které jednotlivým automobilkám hrozí, to bude hodně bohatá nevěsta.

Jedním z ženichů – i vzhledem k zemi, kde má továrna Tesly vzniknout – by mohl být Volkswagen. Emise jeho aut se trvale drží kolem 121 gramů a je úplně jasné, že hranici 95 gramů se nemá šanci přiblížit. Studie odhaduje, že za rok se dostane maximálně k hranici 110 gramů. Výše pokut od příštího roku? Vzhledem k počtu prodaných aut brutálních 4,5 miliardy eur. Pro představu – to je rozpočet celé České republiky na měsíc. Šéf Volkswagenu Herbert Diess má navíc podle svých prohlášení pro Teslu slabost. Loni se spekulovalo o tom, že by německý koncern v americké elektroautomobilce koupil podíl

Relativně v klidu mohou být prémiové značky. Je jasné, že limity nesplní. Na druhou stranu v tom budou všichni stejně. Takže prémiová auta pravděpodobně zdraží, při jejich ceně to ale bude možné snadněji promítnout do finální ceny a zátěž přenést na zákazníka. Třeba skupina Jaguar-Land Rover je aktuálně na 150 gramech. A když půjde všechno dobře, dostane se na 135.

BMW je aktuálně na 123 gramech, dostat by se mohlo na 110 gramů. Hůř je na tom Mercedes. Studie mu věští, že ke konci roku by se mohl pohybovat na hranici 114 gramů. Do cen prémiových aut se budou pokuty snažit zahrnout i velké koncerny. Zdražit tak mohou vozy Audi a Porsche (skupina Volkswagen) nebo Maserati a Ferrari (koncern FCA, respektive PSA).

Na velký průšvih má zaděláno Volvo. To se totiž ještě před třemi roky tvářilo, že díky nástupu elektromobilů a hybridů limit splní. Podle plánu neměla automobilka v roce 2019 prodat jediné auto, které by nebylo minimálně hybrid. Jak to bylo ve skutečnosti? Hybridů se prodalo přes 46 tisíc. Úctyhodné číslo. Jenže v reálu sotva desetina evropských prodejních čísel. A na představení čistého elektromobilu se stále čeká. Místo poklesu tak emise modelů značky Volvo meziročně vzrostly o 5 gramů. A do konce roku budou sotva na 121 gramech.

Světlo na konci tunelu? Nereálné prodeje elektromobilů

Kudy z téhle situace ven? Cesta se samozřejmě jmenuje „elektromobilita“. Jenže to by se musely elektromobily prodávat. A k tomu by bylo potřeba, aby je někdo chtěl. Realita je neúprosně mrazivá. V roce 2018 prodaly sledované značky v Evropě kolem dvou set tisíc elektromobilů. Dnes už víme, že za loňský rok to mohlo být kolem tří set tisíc. To je sice raketový nárůst, ale aby to automobilkám pomohlo splnit požadované emise, muselo by se letos prodat – podržte se – dva a půl milionu elektromobilů. Ne plug-in hybridů. Opravdu plně elektrických aut. Že se to nestane, je úplně jasné.

Jak z toho ven? Pomiňme variantu, že se na úrovni Evropské unie někdo chytí za nos, uvědomí si, že likviduje páteř evropské ekonomiky a nesmyslné cíle zmírní. Podle analytiků PA Consulting bude úplně zásadní, jak Unie investuje peníze, které vybere na pokutách.

Právě EU je totiž subjektem, který může těch absurdních patnáct miliard eur (tedy 390 miliard korun) z pokut, které ve finále zaplatí zákazníci, dát do vývoje nových alternativních pohonů. A na rozdíl od jednotlivých automobilek to může udělat generálně. Zkrátka je investovat do vědy a výzkumu, které mohou přinést výsledky pro všechny automobilky. Unie je v tomto směru paradoxně autoritou, která může eliminovat technologický souboj mezi značkami a investovat do řešení, které ve finále pomůže všem.

Studie, kterou britští analytici nyní vypustili, sama o sobě ukazuje, že růžové brýle jsou k ničemu. To co si před pár roky všechny značky představovaly, je úplně mimo realitu. Elektromobily kupuje zlomek zákazníků, kteří je dnes podle jejich představ m

ěli chtít. Plug-in hybridy, na které se sázelo, jsou stále v menšině. A vůbec nemají parametry, o nichž konstruktéři před pár roky snili – třeba dojezd v ryze elektrickém režimu kolem 100 kilometrů.

Lidé chtějí stále stejná auta, jaká si kupovali doteď. Jenže aby je mohli dostat a nemuseli je přeplatit, musí se na každý kus najít jeden ekonadšenec, který si dobrovolně koupí elektromobil. Aby statistika seděla.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Tesla Y má páté narozeniny. Je nejprodávanějším elektromobilem v historii

Tesla Model Y Performance

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla, v jehož čele stojí miliardář Elon Musk, patří k světovým...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Fisker je v potížích. Pomůže injekce Nissanu na svět ferrari pick-upů?

Alaska sdílí architekturu FT31 s SUV Ocean a Henry Fisker o něm mluví jako o...

VIDEO Ani druhý pokus dánského designéra Henrika Fiskera o vlastní automobilku se nevyvíjí příliš dobře....

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Italská vláda chce přilákat automobilky, jedná s Teslou i Číňany

Stylový crossover DR F35 je vylepšenou verzí modelu Chery Tiggo 7 Fly.

Italská vláda v rámci snahy o přilákání další automobilky do země jedná s americkým výrobcem...

Čínská automobilka BYD dobývá Evropu. Díky ceně ovládla rakouský tendr

Poprvé byl čínský vůz korunován evropskými novináři. Pro porotu Autobest se...

Čínské automobilky se na evropském trhu teprve začínají výrazněji prosazovat. Před pár dny se ale...

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Diář petrolheada: Do Mostu za klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...