Cyklistické piktogramy mají upozornit řidiče na to, že po cestě nejezdí jen auta, ale také lidé na kolech, takže by se měli držet blíž u středové čáry. Nejde tedy o regulérní cyklostezku, na níž jsou cyklisté „pány“.
„Piktogramy mají pouze informativní charakter. Pro žádného z uživatelů cesty z nich nevyplývají žádná práva ani povinnosti,“ nastínil radní pro oblast dopravy Josef Novák.
„Auta mohou v případě potřeby na piktogramy vjet, ale cyklistu musejí vždy míjet s bezpečným odstupem,“ doplnil.
Cyklistické piktogramy jsou vyznačené v úseku od křižovatky s Příční ulicí po Kudlovskou přehradu. Jde o pravidelně se opakující symboly jízdního kola a šipek.
„Postupně je budeme využívat i na dalších ulicích Zlína, pokud budou mít patřičné šířkové parametry,“ podotkl cyklokoordinátor zlínské radnice Martin Habuda.
Hradišťské smíšené pruhy chrání cyklisty víc
Něco podobného mají v Uherském Hradišti. Tam jsou ale pásy pro cyklisty na okrajích některých ulic odděleny přerušovanou bílou čárou. Říká se jim smíšené nebo víceúčelové jízdní pruhy (více zde).
„Cyklisté mají vyhrazený svůj prostor, takže jsou ve větším bezpečí,“ uvedl už dříve vedoucí odboru dopravy uherskohradišťské radnice Jindřich Havelka.
Lidé na kolech ale musejí sledovat provoz. Řidič může vjet do cyklopruhu v případě, že se potřebuje vyhnout jinému autu. Nesmí však omezit cyklistu.
Ve Zlíně k tomu zatím nepřistoupili, neboť Štefánikova ulice je příliš úzká na to, aby měla po stranách pruhy vymezené pro cyklisty. Navíc tudy jezdí i trolejbusy.