Konkurenční boj mezi vlakovými dopravci, který stále více zasahuje i do Zlínského kraje, může těšit zdejší obyvatele. Díky němu se totiž zlepšuje spojení s Prahou.
Od letošního prosince začne RegioJet Radima Jančury vypravovat ranní spoj ze Starého Města do Prahy, který do metropole dorazí v devět hodin. Před 17. hodinou pak pojede nazpátek. Počet denních vlakových spojení s hlavním městem se tak zvýší na devět v každém směru.
„Děláme to primárně kvůli Zlínu, který má jen jedno přímé spojení s Prahou. Z Otrokovic sem vede jednokolejka. Až budou koleje dvě, budeme jezdit i přímo do Zlína,“ připomněl Jančura plánované úpravy trati (více zde).
Jeho vlak pojede ze Starého Města přes Otrokovice, kam budou cestující z krajského města a možná i z Vizovic svážet dva autobusy. Zastávek budou mít více a komfort má být zajištěný. A to i přímo ve vlacích RegioJet. Jančura slibuje také nižší ceny, které zatím upřesňovat nechce.
„Mezi Zlínem a Prahou jsou ceny vysoké, budeme je mít nižší,“ naznačil.
Podle něj je potenciál tratě, na které dominují České dráhy, velký. A to i přesto, že dva páry spojů ze Starého Města do Prahy a zpět provozuje další soukromý dopravce – Leo Express Leoše Novotného.
„Tato trasa je pro nás zajímavá. Trh roste, je to pozitivní,“ řekl opakovaně Novotný, jehož vlaky vyrážejí denně v 5:52 a 14:53 ze Starého Města a v 11:06 a 17:54 z Prahy.
Jízdné z Otrokovic koupené s předstihem pár dní stojí u společnosti Leo Express kolem 300 korun, když si ho však cestující koupí měsíc dopředu, vyjde ho i na 99 korun.
Boj o lukrativní trať
České dráhy, které vypravují jediný přímý vlak ze Zlína do Prahy, nabízejí akční jízdné za 275 korun. Počínání Jančury sledují a věří, že jim větší odliv cestujících nezpůsobí.
„Máme respekt a budeme se snažit cestujícím připravit tu nejvýhodnější nabídku. Přímých spojů nebo spojů s přestupem v Olomouci, kde není čekací doba dlouhá, vypravujeme dost. A jejich komfort je slušný,“ reagovala regionální mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.
„Na trati nasazujeme zmodernizované soupravy, nabízíme více spojů či celodenní jízdenky,“ doplnila.
Jančura se snaží České dráhy trumfnout. „Od léta nasadíme vozy s individuálními obrazovkami v sedadlech,“ slibuje.
Kromě toho plánuje, že od prosince 2016 vytlačí České dráhy z některých tras, kde si ministerstvo dopravy objednává služby za 360 milionů korun. Chce dopravovovat lidi bez dotací a na komerční bázi.
„V souladu s evropskou legislativou nesmějí být na nějaké trase dotovány spoje, pokud existuje dopravce, který je připraven jezdit bez dotací,“ tvrdí Jančura.
V případě regionu by šlo o Zlínský expres, rychlík Šohaj a mezinárodní spoje z Prahy na Slovensko, které jezdí přes Vsetín. Rozhodující bude postoj ministerstva dopravy.
„Podle nás není nutné kvůli takové nabídce (Jančury – pozn. red.) měnit objednávku. Nicméně pan ministr se s ní seznámí a pak se vyjádří. Zájmem státu je utrácet za dopravu co nejméně, musí ale zajistit dopravní obslužnost,“ sdělil mluvčí resortu Tomáš Neřold.