MATC má za cíl trénovat především piloty účastnických zemí projektu, tedy Česka, Slovenska, Maďarska, Chorvatska a Spojených států. Jak informovaly Lidové noviny, Bochoř získá kromě "kancelářských pozic" opět také status místa, kam mohou piloti zamířit za výcvikem.
"Mohu potvrdit, že se zřízením ředitelství se počítá v Bochoři. Nyní tam pracuje přípravný tým dvou lidí, fungovat má středisko od příštího roku. V plném provozu, jehož dosažení odhadujeme na přelom let 2016 a 2017, zde pak bude zhruba dvacet lidí," uvedl Vladimír Lukovský z tiskového oddělení ministerstva obrany.
"Vlastní výcvik pak může probíhat jak zde, tak i v Centru leteckého výcviku na letišti v Pardubicích, nebo případně na dalších vhodných místech, která má česká armáda k dispozici," dodal.
Piloti se nicméně nastálo na letiště nevrátí, pouze ho využijí v případě, kdy se bude nejlépe hodit pro typ výcviku, o který bude mít některá z armád zájem.
Projekt MATC (zkratka Multinational Aviation Training Center) je postaven na vrtulnících platformy "Mi", do budoucna ale není vyloučeno rozšíření o země s jinými typy. Byl schválen v roce 2012 na summitu NATO v Chicagu jako součást iniciativy Smart Defence, zaměřené na mezinárodní spolupráci mezi aliančními zeměmi při budování vojenských schopností.
Principem není vytvoření výcvikového centra v jediné lokalitě, ale společné využití stávajících výcvikových kapacit v účastnických zemích. Jedním z cílů je standardizace výcviku, která přispěje ke zvýšení interoperability v rámci NATO. Důležitost projektu ukazuje například to, že během čtvrtečního setkání ministrů obrany zemí NATO v její centrále opět zaznělo, že jde o jednu z priorit Aliance.