"Připojíme se k celostátní akci. Je to lepší, než dát kola do sběrny, kde bychom za ně dostali možná dvacet korun. Takhle ještě někomu poslouží," říká starosta obvodu Jan Tvrdík.
Ve ztrátách a nálezech aktuálně stojí pět horských kol, která teď úředníci naloží a odvezou do nejbližšího sběrného místa akce v Terezíně. Odtud se později dostanou do centrálního skladu v Ostravě.
Po celém Česku je nyní asi čtyřicet sběrných míst, v Ústeckém kraji jsou čtyři. "Loni jsme získali zhruba sedm tisíc kol. Byla to neuvěřitelná vlna, měli jsme z toho obrovskou radost, všem moc děkujeme," říká ředitel společnosti Kola pro Afriku Roman Posolda.
Do afrického terénu jsou nejvhodnější horská kola, organizátoři sbírky ale vítají jakékoli bicykly. Z některých berou náhradní díly, jiné sami dávají do sběru, aby výtěžek mohli použít na zaplacení přepravy kol.
První várka kol právě pluje kolem Maroka
"Zapojují se i školy, jedna třeba vybrala 30 tisíc korun na dopravu kol," uvádí Posolda s tím, že nejtěžší je získat dopravce, který by svážel bicykly do skladu v Ostravě.
Prvních 351 kol s náhradními díly a sadou nářadí se na cestu do Afriky vydalo 12. února. Nejprve kamionem, pak po železnici a lodí. Ta nyní pluje kolem Maroka a do přístavu Banjul v Gambii má dorazit 12. března.
"Za pět dní tam letíme, abychom kola převzali a rozdělili do pěti vytipovaných škol. Naučíme učitele, jak na nich jezdit, jak se o ně starat a opravovat je. Učitelé to pak naučí i žáky," přibližuje Posolda.
Kola umožní dětem v Africe cestovat za vzděláním. Mnohé to totiž mají kilometry daleko a rodiče je raději nechávají doma. Vzdělání přitom určuje jejich další osud. Společnost Kola pro Afriku chce ještě letos vyslat druhou várku (o akci čtěte zde).