Evropský fotbalový šampionát, na kterém nebude chybět ani Česko, se bude hrát od června do července v Německu.
„Obrovskou reklamní příležitost si nenechají ujít některé známé společnosti v zemi. Deutsche Bahn, Telekom nebo Bitburger se stávají hrdými partnery mistrovství Evropy 2024. Jenže v klíčovém německém odvětví, výrobě automobilů, byste partnera hledali marně,“ píše magazín Focus.
Fenomén BYD: Čínská elektromobilní štika vyráží do evropského rybníku |
VW vyklízí pozice
Když se 11. černa 2021 krátce před devátou hodinou večerní na proslulém římském stadionu Stadio Olimpico proti sobě postavila národní mužstva Itálie a Turecka k zahajovacímu zápasu evropského šampionátu ve fotbale, chyběl už jen míč. Do středu hřiště ho nepřineslo, jak bývalo zvykem, malé dítě, ale přivezl ho dálkově řízený miniaturní model elektromobilu VW ID.4.
Z Číny pluje do Evropy první loď plná elektromobilů. Expanze má značku BYD |
Jestli i 14. června 2024, až se proti sobě v mnichovské Allianz Areně postaví k zahajovacímu zápasu letošního mistrovství Evropy mužstva Německa a Skotska, přiveze na hřiště míč model auta, se teprve ukáže. Jisté je od minulého pátku jediné: VW to v žádném případě nebude. Automobilovým partnerem mistrovství, které proběhne v Německu, evropské fotbalové velmoci par excellence, bude BYD, společnost, která představuje pro německý koncern hrozbu.
Volkswagen, partner UEFA pro mobilitu v letech 2018 až 2022, už totiž o partnerství neměl zájem. Společnost se sídlem ve Wolfsburgu v září loňského roku oznámila, že nebude usilovat o partnerství na turnaji, oficiálně z finančních důvodů. Koncern nyní zahajuje miliardový úsporný program.
Jak UEFA v pátek oznámila, čínská společnost zajistí pro mistrovství Evropy, které se koná od poloviny června do poloviny července na deseti stadionech v Německu, potřebnou mobilitu. Pro turnaj budou připraveny elektromobily, v rámci partnerství je automobilka představí na všech místech konání šampionátu. Kromě toho budou u prodejců BYD po celé Evropě probíhat živé přenosy zápasů a akce pro fanoušky a v hracích pauzách budou promítány reklamní spoty.
Čínská automobilka BYD postaví svou první evropskou továrnu v Maďarsku |
„Těšíme se, že jako partner UEFA EURO 2024 představíme fanouškům z celého světa různé vysoce kvalitní alternativy inovativních technologií, a připravíme tak cestu k zelenější budoucnosti globálních sportovních akcí,“ citoval německý deník Bild vyjádření šéfa společnosti BYD pro Evropu Michaela Shu.
Velká jízda
Počty jsou jasné: BYD (Build Your Dreams, tedy Buduj své sny) se chce na evropském trhu intenzivněji prosadit a upevnit sovu pozici. Číňané patří již nyní k předním výrobcům elektromobilů na světě. V posledním čtvrtletí roku 2023 prodal BYD zhruba 526 000 elektromobilů, tedy o téměř 42 000 více než Tesla, a stal se tak největším výrobcem elektromobilů na světě.
V Číně předjel BYD v dubnu loňského roku Volkswagen, který byl na největším automobilovém trhu světa dosud jedničkou na trhu. V Německu prodal BYD v roce 2023 něco málo přes čtyři tisíce vozidel, přesně 4 139, což činí v celkovém podílu na trhu 0,1 procenta. V nabídce jsou malá elektrická auta, jako je Dolphin, ale i SUV a sedany. Trend ovšem stále prudce stoupá. Však chce také čínská automobilka v budoucnu prodávat v Německu každé desáté elektroauto a v Evropě se plánuje stát největším mezinárodním výrobcem automobilů. Už nyní drží pozici největšího výrobce elektrifikovaných vozidel na světě (elektromobily plus hybridy) a je třeba také největším výrobcem elektrických autobusů.
Čínský BYD se dostal mezi deset největších automobilek světa |
Aktuálně k tomu Číňanům chybí kromě jiného širší povědomí o značce. V reprezentativní anketě, kterou v listopadu loňského roku uspořádala poradenská firma Horvath, jen deset procent dotazovaných uvedlo, že znají značku BYD. To chce nyní firma změnit a vybrala si k tomu největší – a také nejdražší – jeviště. „Jsme pevně rozhodnuti zpřístupnit elektromobilitu skutečně každému,“ řekl evropský šéf značky Michael Shu (48), poté co BYD a UEFA zveřejnily informaci o chystaném partnerství.
BYD už na burze předběhl Volkswagen
Automobilka BYD, která byla založena teprve v roce 1995, se dnes na burze pohybuje ve stejné lize jako tradiční západní společnosti.
Podle údajů Bloombergu má společnost v současné době hodnotu 611 miliard hongkongských dolarů – v přepočtu zhruba 71,3 miliardy eur. Volkswagen momentálně přijde jen 58,4 miliardy eur.
Build Your DreamsSpolečnost BYD byla založena v roce 1995 v Šen-čenu. Původně vyráběla baterie. Od roku 2000 dodávala baterie do mobilů Motorola. Od roku 2003 je výrobcem automobilů. V roce 2005 byl na trh uveden první model F3, o tři roky později první sériově vyráběný plug-in-hybrid na světě F3DM. Dnes firma působí ve čtyřech oblastech: automobily, železnice, energie, elektronika. Má 600 000 zaměstnanců, z toho 70 000 inženýrů. |