Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Baťův nekrolog napsal Karel Čapek, na pohřeb přišlo 50 tisíc lidí

  13:00aktualizováno  13:00
Před 85 lety, 12. července 1932, zemřel Tomáš Baťa. Poslední rozloučení s majitelem obuvnického impéria, obdivovaným průmyslníkem, starostou Zlína i uznávaným „Panem šéfem“ bylo nezapomenutelné. Pohřeb se konal dva dny po tragické havárii letadla, ve kterém Baťa s pilotem Jindřichem Broučkem směřoval do Curychu za synem Tomášem a na otevření nové výrobní haly.

Letadlo Junkers krátce po tragickém pádu, při němž přišel o život Baťa i pilot Brouček. | foto: Státní okresní archiv Zlín

Obřad trval šest hodin a přišlo na něj 50 tisíc lidí. Nechyběli zaměstnanci a obyvatelé města, zástupci obuvnické společnosti, městští zastupitelé ani představitelé státu.

Fotogalerie

Jedna z prvních kondolencí, která do Baťovy vily ještě v den tragédie dorazila, byla od prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka. Ve stejný den přijel do Zlína ministerský předseda František Udržal a o tragédii informovaly světové tiskové kanceláře. Nekrolog napsal spisovatel Karel Čapek.

Smuteční obřad začal v půl třetí odpoledne a skončil v půl deváté večer. Davy si vyslechly projevy na náměstí v baťovském areálu a mezi továrními budovami pak prošel průvod za zvuku sirén.

Za rakví šla Baťova manželka Marie s tehdy sedmnáctiletým synem Tomášem a ostatními příbuznými. Průvod pokračoval k radnici a kostelu, kde si lidé vyslechli projevy a smuteční řeči. Pak pokračovali sedmikilometrovou cestou na Lesní hřbitov.

Lidé se báli o budoucnost

Novinář František Kocourek o celém obřadu nepsal příliš lichotivě. Popisoval ho jako zbytečně dlouhý, nudný a s příliš mnoha úmornými projevy. V jeho komentáři se objevila například citace jednoho z účastníků pohřbu: „Je to první věc, kterou dělají bez Bati, a už je to vidět.“

Pravdou je, že někteří zaměstnanci Baťových závodů se už záhy po smrti Pana šéfa obávali budoucnosti. Jak bude podnik fungovat bez svého zakladatele, pro kterého byla továrna vším? Propustí nás? Jaké to bez něj bude?

Už do přípravy pohřbu se ale zapojil Jan Antonín, nevlastní bratr Tomáše, který firmu převzal a v dalších letech rozšířil a proslavil ještě víc.

„Závod je hospodářsky zajištěn, nemáme dluhů, všechny daně jsou zaplaceny. Platy zaměstnanců jsou plně zajištěny hotovostmi uloženými v bankách,“ ujišťoval Jan Antonín brzy po havárii.

Okolnosti pádu letadla nejsou dodnes zcela jasné. Letadlo se zřítilo sedm minut po startu v husté mlze. Oba muži byli na místě mrtví.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Hasiči zachraňovali 700kilogramového býka, který spadl do hnojiště.
Uvázat za rohy a podvléct lana. Hasiči tahali z jímky statného býka

Sedmisetkilogramový býk spadl do hnojiště hospodářství v Kladerubech na Vsetínsku. Majitel si s ním nevěděl rady, na pomoc proto zavolal hasiče. Těm připadl...  celý článek

Na silnici mezi Huštěnovicemi a Starým Městem se stala tragická dopravní nehoda.
Řidič osobního auta nepřežil čelní střet s kamionem u Starého Města

Na hlavním tahu ze Zlína do Hodonína se ráno stala dopravní nehoda, při níž zemřel jednačtyřicetiletý muž. Je osmadvacátou letošní obětí dopravních nehod ve...  celý článek

Smog v centru Zlína.
Zlínský kraj rozdá na kotlíkových dotacích dalších 155 milionů

Ve Zlínském kraji odstartovalo další kolo rozdávání peněz na výměnu kotlů. Tentokrát mohou stačit asi pro 1 500 domácností. Žádosti budou lidé podávat zhruba...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.