Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Libor Teichmann, MAFRA

Zlínský expres od prosince zpomalí, dráhy jej změnily na běžný rychlík

  • 11
S prosincovou úpravou jízdních řádů vlaků čekají cestující ze Zlínského kraje změny ve spojení s Prahou. Tou nejzásadnější je zpomalení ranního Zlínského expresu, z něhož se stane běžný rychlík Bouzov zastavující ve spoustě menších stanic, což řadě lidí vadí.

Dosud nejrychlejší spoj s hlavním městem, který 311 kilometrů dlouhou trasu urazí za necelé tři a půl hodiny, bude kvůli několika novým zastávkám jezdit pomaleji.

„Dojde k mírnému prodloužení jízdních dob o 10 až 14 minut,“ poznamenal mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Podobný osud potká expresní vlak Šohaj, který do metropole jezdí z Veselí nad Moravou přes Uherské Hradiště, Staré Město, Otrokovice a Hulín. I on bude nově zastavovat v Července, Mohelnici nebo Přelouči, což mnoha cestujícím vadí.

Jízdní řády

Jízdní řády vlaků, autobusů a MHD zdarma

„Nechápu, proč by měly rychlíky zastavovat v menších městech. Tam mají jezdit lokální spoje,“ reagoval Petr Novotný, který do hlavního města často jezdí z Otrokovic.

České dráhy, u nichž si rychlíkové spoje objednává ministerstvo dopravy, argumentují tím, že další rychlíky, které jedou později během dne, budou naopak svižnější. A navíc začnou jezdit nové a komfortnější soupravy.

Vlaky do Prahy ze Starého Města tak budou o skoro půl hodin rychlejší, z Luhačovic potom o dvacet minut. „Vlaky budou nově jezdit rychlostí až 160 kilometrů za hodinu,“ upozornil Šťáhlavský.

„Cestující budou mít k dispozici vozy s klimatizací a elektrickými zásuvkami. Ve velkoprostorových vozech budou větší stoly s rozkládacími křídly, na nichž je možné pracovat na notebooku,“ doplnil.

V rychlících z Luhačovic budou vagony s textilním potahem sedaček a v kupé bude pouze šest míst místo dosavadních osmi s koženkovou lavicí.

Podobné změny se týkají rovněž spojení Vsetína s Prahou: expresy Helfštýn a Portáš tuto cestu urazí skoro o 30 minut rychleji, další rychlíky naopak kvůli novým zastávkám přibližně o deset minut zpomalí. I tady cestující využijí modernější vlakové soupravy.

Časy odjezdů se budou u všech stávajících vlaků měnit jen mírně (maximálně o 20 minut), nebo vůbec. Například Zlínský expres se změní na rychlík Bouzov, jenž nebude ze Zlína odjíždět v 5:15 hodin, ale v 5:28. Kvůli tomu a celkově delší době jízdy se tak čas příjezdu do Prahy posouvá až na 9:03.

Nový žlutý vlak pojede do Prahy ze Starého Města přes Brno

Spojení Zlínského kraje s Prahou také opět posílí. Společnost RegioJet nasadí nový spoj, který bude jezdit z metropole každý den po 17. hodině přes Brno a Břeclav do Starého Města. Zpět vyrazí před pátou ráno.

„Tento spoj má smysl hlavně pro obyvatele Hodonína, ale mohou ho využívat i cestující ze Starého Města a okolí,“ podotkl majitel RegioJetu Radim Jančura.

Změny plánuje i další soukromý dopravce - Leo Express. Ten kvůli slabšímu zájmu cestujících zruší dva ranní autobusy, které svážejí lidi ze Zlína do Přerova, odkud jezdí rychlé vlaky do Prahy.

Od konce ledna 2017 ale plánuje zatím tajemnou novinku, jež by měla fungovat jako kompenzace tohoto opatření.

„Bude příjemnou změnou pro všechny cestující, kteří se rozhodnou do Zlína cestovat s naší společností. V tuto chvíli nemůžeme říci více,“ sdělil ředitel Leo Expressu Peter Koehler.

Arriva rozšiřuje spojení regionu s Prahou a Slovenskem

Pro lidi, kteří cestují vlakem, přichystala změny také společnost Arriva Vlaky, jež zatím vypravuje jeden víkendový vlak z Prahy přes Slovácko na Slovensko.

Podle nových jízdních řádů, které začnou platit 11. prosince, to už budou dva spoje.

Zelený vlak pojede z Prahy nově v pátek ve 14:19 až do Nitry a zpět v sobotu v 6:46. Dosavadní sobotní spoj končící v Trenčíně je pak přesunutý na neděli s odjezdem z Prahy v 8:19, zpět pojede ve 14:18.

Od dubna odpolední expres do Nitry začne jezdit každý den a ranní expres do Trenčína i v pátek a v sobotu.