Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Zlínský kraj dostal 90 milionů na reklamu. Další žadatelé neměli šanci

  • 6
Centrála cestovního ruchu Východní Morava dostala z Evropské unie v posledních letech přes 90 milionů korun na reklamu. Peníze z Bruselu jí přišly prostřednictvím Úřadu regionální rady Střední Morava. Problém je v tom, že krajští politici nastavili pravidla tak, že nikdo jiný na dotaci na reklamu nedosáhne.

"Nejsme firma, která by peníze dostala a nechala si je. My je dáváme na propagaci všeho důležitého v kraji. To nikdo jiný nedělá," brání se ředitelka centrály Dana Daňová. Společnost peníze používá na  výrobu tiskovin, veletrhy a podobně.

Politici, kteří sedí v Úřadu regionální rady Střední Morava, pravidla pro přidělování dotací na reklamu brání. "Není to pak roztříštěné. Propagaci dělá jedna společnost, což považujeme za nejlepší způsob podpory cestovního ruchu," je přesvědčený náměstek hejtmana a člen regionální rady Libor Lukáš.

Upozorňuje na to, že na práci regionální rady dohlíží monitorovací výbor, ve kterém sedí zástupci samospráv i Evropské komise. A nikdo z nich nic nenamítá.

"90 milionů na reklamu? To je prostě moc"

Tento názor ale nesdílí mnoho starostů menších obcí v kraji. Nelíbí se jim, jak podmínky pro rozdělování dotací, tak množství peněz, které jdou na reklamu. "Vůbec s tímto způsobem dělení nesouhlasím. Navíc si myslím, že 90 milionů na reklamu je prostě moc," prohlásil starosta Vysokého Pole Josef Zicha.

Způsob přerozdělování dotací kritizuje i poslanec za TOP 09 a hnutí STAN Petr Gazdík. "Kraj si tím účelově řeší některé svoje problémy. Podobně přerozděluje peníze i v jiných oblastech, nejen v cestovním ruchu," naznačil Gazdík. Pracuje proto na novém manuálu, podle něhož by se měly evropské dotace třídit po roce 2013. Vše by mělo být přehlednější a jasnější.

Náměstek hejtmana Lukáš z ODS si však myslí, že nespokojenost starostů s rozdělováním dotací je jen politická kampaň hnutí STAN a TOP 09. "Znám spoustu starostů, kteří mají opačný názor. Postavili jsme jim hasičské zbrojnice i chodníky," tvrdí Lukáš.

Žadatelem může být kraj nebo jeho organizace

Regionální rada Střední Morava zahrnuje Zlínský i Olomoucký kraj. V roce 2008 pro oba vypsala výzvu na podporu marketingu a rozdělila mezi ně 100 milionů korun. Loni přišla další výzva ve stejné oblasti na více než 80 milionů. Podmínky pro získání milionů byly stanoveny jasně. Jedna z hlavních zněla: žadateli mohou být kraje, nebo. Nikdo jiný.

Na výzvu se ze Zlínského kraje přihlásila pouze krajská centrála cestovního ruchu. "Pro nikoho jiného to není. Cílem takového postupu je, aby byla podpora marketingu koordinovaná a jednotná," řekla mluvčí Úřadu regionální rady Renata Škrobálková.

O tom, kdo peníze dostane, rozhoduje výbor regionální rady, v němž sedí krajští politici z Olomouce a ze Zlína. Předsedou rady je olomoucký hejtman Martin Tesařík, místopředseda zlínský hejtman Stanislav Mišák. Ve výboru sedí i jeho náměstci Jaroslav Drozd, Libor Lukáš a Jindřich Ondruš. Dalšími členy jsou krajští zastupitelé.

Projekty předložené radě sice procházejí i komplikovaným systémem hodnocení expertů, ty však vybírají hejtmani. Navíc poslední slovo má opět výbor složený z politiků. Tento způsob rozdělování evropských dotací je posvěcen zákonem. Náměstek hejtmana Lukáš navíc zdůraznil, že cílem projektů Centrály cestovního ruchu Východní Morava je tvorba nových pracovních míst a stoupající návštěvnost kraje.

A turistů ze zahraničí i z tuzemska skutečně každý rok přibývá. To je podle Lukáše i Daňové právě výsledek práce centrály, která se na turistický ruch zaměřuje.