Petr Gazdík a jeho obec Suchá Loz odmítá vyšší příspěvek Zlínskému kraji zaplatit.

Petr Gazdík a jeho obec Suchá Loz odmítá vyšší příspěvek Zlínskému kraji zaplatit. | foto: Dan Materna, MAFRA

Zlínský kraj chce více peněz na autobusy, Gazdíkova obec je nedá

  • 12
Zlínský kraj žádá od měst a obcí znovu vyšší příspěvky na autobusovou dopravu. Starostům se to nelíbí a třeba slovácká Suchá Loz, kde je místostarostou poslanec Petr Gazdík, příplatek odmítá schválit. Zlínský kraj na obce tlačí, hrozí jim problémy při schvalování krajských dotací.

Každý z více než půl milionu obyvatel Zlínského kraje má letos opět přidat patnáct korun na snížení ztráty, která pochází z linkové autobusové dopravy v regionu. Příspěvek se tak zvedne o stejnou částku druhý rok po sobě a dělá už sto korun na hlavu.

Kraj, jenž si před lety najal bez výběrového řízení dopravce, chce peníze za každého občana po městech a obcích. Drtivá většina z nich už souhlasila, byť s velkými výhradami. Některé jsou ale stále proti.

„Neschválíme to a budeme si za tím stát,“ tvrdí Petr Gazdík z hnutí STAN, který je místostarostou Suché Lozi, krajským opozičním zastupitelem i poslancem.

„Kraj nám nechce předložit audit dopravní obslužnosti, takže nemáme přesné výsledky hospodaření v této oblasti. Přitom tahá z obcí miliony,“ doplnil.

Kraj požadavek hájí tím, že rostou náklady na provoz autobusů, je třeba připočítat inflaci a dodržovat princip solidarity. Podle něho je třeba dotovat nevytížené spoje do zapadlejších koutů regionu.

Roční ztrátu přes 300 milionů korun kraj nechce platit sám a žádá stále vyšší podíl po obcích, letos skoro šedesát milionů.

„Máme omezené zdroje. Obce dostávají více peněz od státu díky rozpočtovému určení daní,“ reagoval krajský radní Jaroslav Kučera z KSČM, který se stará o dopravu.

To, že obcím nepředkládá audit, hájí tím, že mu to neumožňuje zákon, který nechce porušit. Kraj podle něho dopravce pravidelně a důsledně kontroluje.

Zbývá souhlas posledních tří obcí

Odpor měst a obcí měl být původně plošný, některá zastupitelstva ale zvýšení schválila a postupně se přidávala další. Mnoho samospráv od kraje dostává peníze na divadla či opravy majetku a další věci, což podle některých starostů také sehrálo svoji roli.

„O to nešlo,“ reagoval ekonomický náměstek zlínského primátora Bedřich Landsfeld. „Nadšený z toho ale nejsem. Očekával bych teď, že kraj podpoří MHD, kterou dotujeme,“ dodal.

Zlín, na jehož rozhodnutí řada obcí čekala, navýšení schválil před koncem roku.

„Pak nemělo smysl dál držet linii,“ podotkl starosta Želechovic a krajský zastupitel Michal Špendlík z hnutí STAN. „Peníze máme, šlo nám o princip. Kraj má povinnost zajišťovat dopravní obslužnost a přilepšuje si částkami od obcí.“

K dnešku příspěvek neschválili jen ve Valašských Kloboukách, Kostelci u Holešova a Suché Lozi.

„Navýšení nás bude stát 25 tisíc korun, za to můžeme vyřešit teplou vodu ve školce. Není to jednoznačná věc, potřebujeme každou korunu,“ naznačil starosta Kostelce u Holešova Petr Hlobil. Obecní zastupitelstvo rozhodne příští týden.

„Rebelující“ obce dostávají od kraje dopisy

Na obce, jež váhaly nebo nejdříve hlasovaly proti, se snažil kraj vytvořit nátlak. To je případ Lutoniny.

„Jistě pochopíte, že pokud bude ze strany obce přijat pozitivní postoj, může na druhé straně očekávat vstřícný postoj k případným žádostem o finanční spoluúčast Zlínského kraje,“ napsal radní Kučera v dopise zastupitelům,

když navýšení odmítli. Pak si to rozmysleli a v lednu už byli pro.

„Chápali to tak, že pokud příspěvek nezvedneme, nedostaneme žádné dotace. A hasiči potřebují nové vysílačky i další vybavení zbrojnice. Budeme žádat kraj,“ řekl starosta Lutoniny Petr Číž.

„Na spolupráci jsou vždycky třeba dva,“ říká Kučera s tím, že nechce uplatňovat pravidlo „oko za oko, zub za zub“.

Dopis ve stejném duchu ale poslal loni do Strání, které patnáctikorunové navýšení, jež se týkalo roku 2014, nejdříve odmítlo. Obec žádala o dotaci na hasičskou stříkačku (více zde).

Suchá Loz bude žádat kraj o 700 tisíc korun na opravu hřbitova. „Očekávám, že peníze nedostaneme,“ myslí si Gazdík.

„Nevidím důvod, proč bychom neměli dát Suché Lozi peníze na hřbitov. Nebudeme vázat příspěvky na dotace,“ tvrdí Kučera.

Gazdík: Ukazuje se, jak špatně kraj hospodaří

Vedení Suché Lozi podle Gazdíka ani v případě neúspěšné žádosti o dotaci stanovisko měnit nehodlá.

„Ke zvyšování příspěvku není důvod. Kraj se ohání solidaritou s obcemi, ale ve skutečnosti jde o solidaritu s krajem, který špatně hospodaří a potřebuje peníze na zadlužené nemocnice a špatné cesty,“ pokračoval Gazdík, který je k levicové krajské koalici ČSSD, KSČM a Strany práv občanů velmi kritický.

Jízdní řády

Jízdní řády vlaků, autobusů a MHD zdarma

Vadí mu stejně jako jiným starostům to, že kraj dosud nevypsal výběrové řízení na dopravce, aby dosáhl snížení nákladů. Kraj to má v plánu a od roku 2018 budou v regionu jezdit jen provozovatelé autobusových linek, kteří vzejdou z výběrových řízení.

„Klíčové budou náklady na jeden kilometr. O tom, jestli budou výsledné ceny nižší, ale nechci spekulovat,“ naznačil Kučera.

Jedním z dopravců, jenž pro kraj pracuje, je ČSAD Vsetín. Podle jejího ředitele Oldřicha Holubáře se firma snaží fungovat co nejefektivněji a bude v tom dál pokračovat, aby uspěla ve výběrovém řízení.

„Náklady na provoz se zvyšují každý rok. Inflaci se vymyká jen cena nafty,“ přiblížil Holubář „Příspěvek obcí na dopravu se dlouho neměnil a zvyšuje se až poslední dva roky.“

ČSAD Vsetín končí poslední roky ve ztrátě, náklady o dvacet procent převyšují zisky. Za to může i fakt, že cestujících ubývá a linky jsou ztrátové. Podle Gazdíka by měl kraj, který si dopravu objednává, výrazně prodělečné spoje zrušit.