Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zlín nakupuje 25 trolejbusů. Mají klimatizaci a jsou nízkopodlažní

  14:14aktualizováno  14:14
Dopravní podnik ve Zlíně ve velkém obměňuje svůj vozový park. Za loňský a letošní rok nakoupí celkem pětadvacet nových trolejbusů, lidé ve Zlíně a Otrokovicích se tak mohou těšit na komfortnější cestování.
Nízkopodlažních trolejbusů ve Zlíně a Otrokovicích v poslední době přibývá.

Nízkopodlažních trolejbusů ve Zlíně a Otrokovicích v poslední době přibývá. | foto: MAFRA

Šestnáct nových trolejbusů začne letos jezdit ve Zlíně a v Otrokovicích. Zdejší dopravní podnik pokračuje v masivní obměně vozového parku, kterou zahájil loni nákupem devíti nových vozů.

Mnohamilionová investice, na níž má velký podíl Evropská unie, by měla přispět k tomu, že budou brzy všechny trolejbusy a autobusy v městské hromadné dopravě nízkopodlažní. Což není jen nezbytnost pro invalidy, ale také velké plus pro starší lidi a maminky s kočárky. Zvýší se tím také pohodlí pro všechny běžné cestující.

"Po nákupu budeme zajišťovat prakticky veškerou dopravu nízkopodlažními vozy. Snažíme se je nasazovat vždy, pokud je to možné," přiblížil ředitel Dopravní společnosti Zlín-Otrokovice Josef Kocháň.

"Můžeme se rovnat s ostatními krajskými městy," doplnil.

Kloubový trolejbus za čtrnáct milionů, klasický za devět

Dopravní podnik začal v roce 2000 s nákupem nízkopodlažních autobusů. Po jejich obměně se o čtyři roky později pustil do trolejbusů. Postupně je stále mění a nízkopodlažní vozy nasazuje na nejfrekventovanějších linkách.

Kromě upraveného vstupu mají lepší vytápění a klimatizaci, na kterou si lidé pomalu ale jistě zvykají.

"Není možné jezdit stejnými vozy jako před třiceti lety. Potřebujeme také udržet kontinuitu provozu, proto je třeba měnit vozový park průběžně," podotkl náměstek zlínského primátora Jiří Kadeřábek, který má dopravu v kompetenci.

"Díky novým trolejbusům se podstatně zvýší komfort cestování," zdůraznil.

Ze šestnácti nových trolejbusů jich bude devět kloubových. Jeden stojí bez DPH asi 14 milionů korun. Klasický jednoduchý vůz je o tři miliony levnější.

Lidem vadí málo prostoru

Ne všichni cestující jsou ale z nových trolejbusů nadšení. "Zajímalo by mě, jestli ti, co je vymýšlejí a pořizují, jimi taky jezdí," naznačil Jaroslav Novotný, který trolejbusem jezdí denně.

Důvod? "V nových typech, které se v posledních letech objevily, jsou místa na sezení, kam se normálně vzrostlý člověk nevejde," postěžoval si cestující.

Na velkou zakázku dopravního podniku, jehož majitelem jsou města Zlín a Otrokovice, přispěla ze 75 procent Evropská unie prostřednictvím Regionálního operačního programu Střední Morava.

"Nové trolejbusy budou nasazovány na linky přednostně," ujistil mluvčí dopravního podniku Vojtěch Cekota.

Chytré křižovatky urychlují spojení Zlína a Otrokovic

Přímo úměrně nákupu nových vozů bude podnik prodávat ty staré. Vozový park by se měl pořád držet na zhruba devadesáti kusech, z nich většinu tvoří trolejbusy. Jejich průměrné stáří bylo loni 9,7 roku, u autobusů 8,4 roku.

"Nejstarší vozy pravidelně nasazované na linky MHD jsou trolejbusy z října 1995 a autobusy z prosince 2000," doplnil Cekota.

Nákup nových vozů si dopravní podnik nadělil ke svým 70. narozeninám, které slaví letos (o historii trolejbusů ve Zlíně čtěte zde). A není to jediná změna, již si na výročí přichystal.

Začal fungovat i takzvaný projekt preference a plošné koordinace MHD na světelně řízených křižovatkách (více zde). Ten má za následek zkrácení jízdních dob. Například trolejbus číslo 2 doveze cestující z Bartošovy čtvrti do Otrokovic na nádraží o čtyři minuty dříve než v minulosti, v opačném směru dokonce o šest.

Vozy MHD totiž mohou jezdit plynuleji přes křižovatky. Vymožeností je, že trolejbusy, které se k ní blíží, si na semaforu dokážou prodloužit zelenou, která by se měla změnit na oranžovou, a bez zastavení pokračovat v cestě.

"Profitují z toho cestující, kteří se dostanou do cíle o něco rychleji. A má to samozřejmě vliv i na ekonomiku provozu," doplnil vedoucí dopravního úseku dopravní společnosti Pavel Nosálek.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Výzkum ukázal, že šlo o ženu ve věku 30 až 50 let, nikoliv o muže, jak se...
Vědci zkoumali mumii z Buchlova. Dcera egyptského kněze mohla mít rakovinu

Traduje se, že šlo o svatební dar. Jisté je, že egyptskou mumii přivezl v první polovině 19. století na hrad Buchlov Josef Vratislav z Mitrovic ze svých cest...  celý článek

policie velikonoce řidič alkohol kontrola
Večer policisté zakázali řidiči pod vlivem jízdu, ráno jel zase opilý

Hned dvakrát v rozmezí jedenácti hodin narazil na policejní hlídku muž ze Zlínska, který se pokoušel odvézt od restaurace domů auto. Pokaždé byl značně pod...  celý článek

náměstí Míru Zlín
Vedení Zlína si neví rady s náměstím Míru, vrátí se k soutěži pro architekty

Náměstí Míru ve Zlíně postrádá eleganci a důstojnost centrálního prostoru krajského města, a mělo by se důkladně zmodernizovat. O tom se mluví řadu let, nyní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.