Na cyklostezku ze Zlína do Otrokovic čeká řada lidí, kteří jezdí do práce či jen tak rekreačně na kole. Vítají každý posun v této věci, takže jsou rádi, že město už vykoupilo všechny potřebné pozemky.
"Situace pro kolaře ve Zlíně je hodně špatná. Cyklostezka do Otrokovic to může alespoň trochu zlepšit," říká z vlastní zkušenosti Martin Linhart, který jezdí na kole po Zlíně každý den.
Poslední várku pozemků, které leží u řeky Dřevnice v Malenovicích, získalo město od jejich vlastníků teprve nedávno. A muselo se jim hodně přizpůsobovat v ceně, takže nakonec zaplatí mnohem více, než původně chtělo.
Bez potřebných ploch by ale nedosáhlo na dvacetimilionovou dotaci z Evropské unie, za kterou chce cyklostezku postavit.
"Snažili jsme se vyjednávat o ceně, ale když nejde o veřejně prospěšnou stavbu, při níž se dá vyvlastňovat, máme jen omezené možnosti. Celou akci by přitom mohlo zhatit, pokud bychom nezískali třeba jen jeden pozemek," reagoval zlínský radní Josef Novák z TOP 09 a STAN.
Čtyřnásobek nabízené ceny
Poslední část cyklostezky, která měří něco přes tři kilometry a povede podél Dřevnice na hranici katastru Zlína s Otrokovicemi, zasahuje převážně do orné půdy s trávou. Město vlastníkům nabízelo podle cenové mapy 506 korun za metr čtvereční. S tím ale nepochodilo.
Majitelé požadovali více, někteří tisíc, jiní i dva tisíce za metr. Tolik chtěla například firma Eko Garden, která je už několik let v likvidaci. Skoro osm tisíc metrů čtverečních prodala za 1,79 milionu korun, což je čtyřnásobek sumy nabízené městem.
"To byl úplný extrém. Tato firma má finanční problémy a požadovala hodně peněz," přiblížil náměstek primátora Jiří Kadeřábek ze Zlínské volby. "Ale pokud chceme evropskou dotaci získat, museli jsme požadavek akceptovat," dodal.
Hlasování o uzavření smluv o budoucích kupních smlouvách v městském zastupitelstvu bylo hodně těsné. Materiál předložený koalicí prošel o jediný hlas. Někteří zastupitelé se zdrželi, jiní nehlasovali. Jako jediný byl proti nezařazený zastupitel Rudolf Chmelař.
"Cena za pozemky je zcela neopodstatněná, neodpovídá běžným zvyklostem ani cenové mapě. Jde o ornou půdu překrytou travním porostem," naznačil Chmelař. "Město mělo výkupy zastavit i za cenu toho, že přijde o dotaci," je přesvědčený.
Zaspala radnice?
Radnice musí žádost o dotaci podat ještě v říjnu, proto spěchala. Podle Chmelaře ale zaspala. Kadeřábek to odmítá s tím, že vyjednávání byla složitá právě kvůli požadavkům majitelů pozemků.
Město tak ale může pokračovat ve svém záměru a příští rok na podzim by cyklostezku rádo otevřelo. To se týká i propojení Zlína s Lukovem kolem zoo v Lešné. Na tuto akci žádá o evropskou dotaci devět milionů korun.
"Cyklostezka povede po levé straně silnice, která se bude současně opravovat," upřesnil Novák.