Nebezpečné situace vznikají i díky tomu, že Zlínem vede hlavní tah. (Ilustrační snímek)

Nebezpečné situace vznikají i díky tomu, že Zlínem vede hlavní tah. (Ilustrační snímek) | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Zlín doplácí na dlouhou a rovnou silnici, nebezpečný je dlouhodobě

  • 71
Doprava ve Zlíně patří dlouhodobě k nejméně bezpečným v zemi. Jednoznačný návod, jak tuto skutečnost změnit, však neexistuje.

Jediná smrtelná nehoda může v ročním hodnocení bezpečnosti silnic zásadně přeskládat pořadí. Jenže Zlín se mezi nejnebezpečnějšími městy v zemi pohybuje několik let po sobě, což nebude náhoda. A z letošního 12. místa mezi krajskými městy už prakticky nemá kam klesat.

Jednoduché vysvětlení přitom není. Městu jistě nepomáhá, že hlavní tah vede skrz jako jediná dlouhá a rovná silnice.

„Ačkoliv se o zlínských řidičích říká leccos, nemyslím si, že by byli horší než jinde v republice. Město má smůlu v tom, že velice silná doprava vede jeho centrem,“ popsal krajský koordinátor Besipu Zdeněk Patík.

Ve statistice za loňský rok skončil Zlín s jednou smrtelnou a devíti nehodami s vážným zraněním na předposledním místě, loni byl o jednu příčku „lepší“.

Žebříček bezpečnosti na silnicích sestavuje Česká pojišťovna a vychází z policejních údajů. Věnuje se výhradně krajským a okresním městům a v potaz bere nejvážnější nehody a počet obyvatel. Vliv mají i okolnosti havárií – třeba alkohol nebo vysoká rychlost.

Dokument se sestavuje už dvanáct let a údaje se tak dají porovnávat. Mezi lety 2004 až 2013 byl Zlín v průměru na 9. místě, statistika let 2013–2015 ukazuje 10. místo.

Za nehodou je hlavně chyba řidiče

Policie podobné statistiky nevidí příliš ráda a chybu nehledá v uspořádání cest. „Frekventovaná silnice skrz Zlín hraje svou roli, podobné je to i v případě Uherského Hradiště, jehož centrem vede silnice l/55. Obecně je však za drtivou většinou dopravních nehod chyba člověka,“ myslí si vrchní inspektor krajského ředitelství policie Petr Jaroš.

Ostatně šance, že se doprava ve Zlíně zásadně změní, je jen malá. Obchvat není kudy stavět, protože město svírají zastavěná úbočí kopců. Od tranzitní dopravy může městu ulevit silnice R/49, bude-li dostavěná až na hranice se Slovenskem.

To je ale otázka několika let, stejně jako plánovaná pravobřežní komunikace. Další, a snad i lépe proveditelné nápady, mají vzejít z generelu dopravy, který právě připravuje vedení města.

„Ukáže nám konkrétní řešení, aby doprava byla plynulejší, dozvíme se, které křižovatky jsou přetížené,“ podotkl Josef Novák, radní odpovědný za dopravu. Souhrn má být hotový do konce roku.

Sestup v tabulce loni zaznamenala i další města v kraji. Nejvíc spadla Kroměříž - z 18. na 46. místo. Policie se tady při kontrolách potýká s lidmi pod vlivem alkoholu nebo drog, případně s vysokou rychlostí. „Následky nehody zhoršuje i to, že člověk při střetu není připoutaný, což je poměrně časté,“ sdělila mluvčí kroměřížské policie Simona Kyšnerová.

Zkušenosti s dopravou ve městě má také automobilový závodník Marek Sum, který se přiklání k názoru, že silnice za nehody nemohou.

„Lidé se za volantem často nevěnují řízení. Jsou uspěchaní, myslí na tisíc jiných věcí, a z toho pramení nepozornost,“ všiml si Sum.

Vsetín si pohoršil jen o šest příček, skončil na 39. místě. Lepší výsledek má jen Uherské Hradiště, navzdory hlavnímu tahu středem města je tentokrát na 37. pozici. O rok dříve bylo s 57. místem vůbec nejhorší z hodnocených měst v kraji.