Hejtmani Zlínského i Olomouckého kraje se strachují o budoucnost letiště v Bochoři

Hejtmani Zlínského i Olomouckého kraje se strachují o budoucnost letiště v Bochoři | foto: Roman Gřegoř, Záchranná služba Moravskoslezského kraje

Zlín i Olomouc se strachují o letiště v Bochoři

  • 0
Škrty na ministerstvu obrany znervózněly hejtmany Zlínského i Olomouckého kraje. Ti se bojí o osud letiště v Bochoři, kde je vrtulníková základna pro záchranáře. "Na ministerstvu obrany se šetří, takže z opatrnosti chceme zjistit, zda není ohrožena jeho existence," poznamenal hejtman Zlínského kraje Stanislav Mišák.

To se budou oba hejtmani snažit zjistit na jednání vlády s Asociací krajů. "Koná se 25. srpna. Také bychom chtěli pozvat nového ministra Alexandra Vondru, aby do Přerova přijel," objasnil hejtman olomouckého kraje Martin Tesařík.

Pro Olomoucký kraj je letiště důležité hlavně kvůli rozvoji podnikání. Význam pro Zlínský kraj je možná ještě větší. "Někdo by si mohl říct, proč se staráme o letiště, které není v našem kraji. Ale létají odtamtud vrtulníky záchranářů," vysvětlil Mišák.

Kdyby na provoz letiště peníze nebyly, vrtulníky by zřejmě létaly až z Náměšti na Hané. "V takovém případě by byl daleko více omezený manévrovací prostor vrtulníku, protože má velký dolet," upozornil Mišák.

Osud bochořského letiště je v rukou nového ministra. Zatím to ale nevypadá, že by se nad ním stahovala mračna. "O zrušení letecké základny Bochoř u Přerova se v současné době neuvažuje," uvedl Jiří Štábl z tiskového odboru ministerstva obrany.

Spojení krajských měst narušily škrty v dopravě

Zeštíhlování státního rozpočtu má ale už teď vliv na jinou investici, na které se dohodli hejtmani obou krajů. "Chceme vytvořit novou železniční dopravní trasu Zlín - Otrokovice - Hulín - Přerov - Olomouc, kde bude přímými vlaky zajištěno spojení obou krajských měst," nastínil Tesařík.

"Bylo by to napojení na trasu Pendolina, navíc by obě města byla napojena na letiště v Bochoři i na průmyslovou zónu v Holešově," zmínil Mišák. Celý nápad má ale jeden podstatný problém. To vše bude možné uskutečnit až poté, co bude elektrifikovaná trať mezi Zlínem a Otrokovicemi. A ta doplatila na škrty v rozpočtu.

"Příprava této stavby se kvůli úsporným opatřením pozastavuje. Termín pokračování přípravy zatím není známý," informoval Pavel Halla, mluvčí Správy železniční dopravní cesty, která trať vlastní.

Navíc na přímé spojení Olomouce a Zlína by chtěli hejtmani vzít peníze z fondů Evropské unie. Ty se ale musejí vyčerpat do roku 2015, a není vůbec jasné, zda se s elektrifikací do té doby začne.

"Pokud se tento projekt pochová, tak se tím pochovávají peníze z Evropské unie," konstatoval Mišák. Peníze určené na regionální železniční dopravu totiž nejde převést do jiného balíčku a vyčerpat jinde. Evropské miliony by tak vyšly nazmar.