Trolejbus Dopravní společnosti Zlín - Otrokovice. Ilustrační snímek.

Trolejbus Dopravní společnosti Zlín - Otrokovice. Ilustrační snímek. | foto: MAFRA

Zlín chce dostat auta z centra. Radnice podpoří MHD, cyklisty i chodce

  • 50
Zlín plánuje přimět lidi, aby jezdili méně auty a více městskou hromadnou dopravou, na kole nebo chodili pěšky. Může to ulevit centru od návalu aut v dopravních špičkách.

Před patnácti lety jezdil po Zlíně autem každý čtvrtý člověk, ostatní si vybrali trolejbus či autobus. Dnes je poměr zcela jiný. Městskou hromadnou dopravu zvolí jen každý třetí, ostatní sednou za volant.

Vyplývá to z průzkumu, který předcházel generelu dopravy, jenž si nechala zpracovat zlínská radnice (generel dopravy zde).

„Naším prvním cílem je zastavit zhoršování tohoto poměru. Z podkladů dopravního podniku je zřejmý trvalý pokles přepravených osob, za období 2006 až 2014 o téměř 18 procent,“ nastínil radní pro dopravu Josef Novák.

„Na druhou stranu se lidé nebudou řídit jen nějakými výzvami či přáními představitelů města, ale budou porovnávat cenu, čas, komfort,“ uvědomuje si.

Generel dopravy také ukazuje, jak je možné obyvatele přimět k tomu, aby auta nechali doma a po městě cestovali trolejbusem, na kole či pěšky.

„Jde o více než sto opatření, která by měla vést k tomu, že do dvaceti let si šest lidí z deseti zvolí alternativní způsob dopravy, takže nepojedou auty. To je zdánlivě málo, ale když si uvědomíte, že denně lidé po městě podniknou 170 tisíc cest, je to hodně,“ přiblížil vedoucí odboru koncepce a realizace dopravních staveb radnice Karel Říha.

MHD má jezdit častěji, ale vozy nesmí být poloprázdné

Klíčové je, aby měli lidé motivaci se přepravovat jinak než v autech. K tomu je potřeba především zatraktivnit městskou hromadnou dopravu, usnadnit lidem chůzi po městě, stavět cyklostezky a více regulovat parkování v centru.

Podle generelu by měly čtyři nové linky MHD (z Otrokovic, Jižních Svahů, Bartošovy čtvrti a Lesní čtvrti) směřovat do baťovského areálu, kde by vedly po Vavrečkově ulici nad 15. budovou.

Trolejbusy by měly jezdit i po staré malenovické cestě (protíná zlínskou část Malenovice a vede souběžně s hlavní silnicí), po nové trase v Přílukách a mezi Podlesím a Kocandou na Jižních Svazích.

„Rozsah sítě městské hromadné dopravy by mohl být větší. Existují ale i další opatření, například vyhradit jízdní pruhy na cestách pro veřejnou dopravu, což ve Zlíně chybí,“ nastínil ředitel Dopravní společnosti Zlín–Otrokovice Josef Kocháň.

„Opatření musí být více, neexistuje jednoduchý recept. Podmínky pro zlepšení máme, disponujeme mladým vozovým parkem, vybavujeme vozy klimatizací a podobně,“ doplnil.

Boj o cestujícího je do jisté míry psychologický. Člověk se rozhoduje podle toho, co je pro něho jednodušší. K tomu, aby dal přednost trolejbusům, ho může přimět i to, že budou jezdit častěji.

„Praxe je taková, že pokud cestujících přibývá, zvyšujeme na dané lince i přepravní kapacitu. Město si ale současně nemůže dovolit financovat MHD, která by jezdila poloprázdná,“ podotkl Novák.

Zlepšení tras pro chodce i cyklisty

Na kratší vzdálenosti by pak mohli lidé více chodit pěšky. Také v tom jim ale město musí vyjít vstříc.

„Například trasu mezi poliklinikou a svitovským areálem zjednodušíme, když přes třídu Tomáše Bati povede nový přechod. Počítáme s ním příští rok. Bude přímo pod poliklinikou a lidé cestu nebudou muset obcházet přes křižovatku,“ přiblížil Říha.

Nový přechod má být i mezi zámkem a budoucím dopravním terminálem nebo v Dlouhé ulici, kde už dříve byl.

V létě může být další alternativou pro auta jízdní kolo. Proto město plánuje další výstavbu cyklostezek, s níž chce začít letos.

Jedna by měla vést podél třídy Tomáše Bati do centra ke křižovatce nad dopravním podnikem, další z Příluk na Klečůvku a směrem do Vizovic.

Bezplatné parkování v centru definitivně skončí

Ulevit městu od aut má i změna parkování v centru. Více míst bude pro rezidenty a rozšíří se zóna placených stání.

„Zdarma jako dnes už řidiči v centru nezaparkují, celá zóna by měla být regulovaná,“ přiblížil Říha.

Stání výhradně pro místní vzniknou u křižovatky ulic Vodní a Dlouhá, na Santražinách či v ulicích Lešetín I a II.

S novými parkovišti pro všechny řidiče generel počítá na Cigánově, u Malé scény i u Kudlovské přehrady.

Na Čepkově poblíž obchodního centra by stávající parkoviště mohlo dostat jedno patro navíc. Změny v parkování by se mohly odstartovat v příštím roce.

Denně přijíždí a odjíždí přes šedesát procent řidičů

Pozitivní roli by měl sehrát i plánovaný dopravní terminál, který usnadní lidem přestup z vlaku na linkový autobus i trolejbus.

S tím souvisí zavedení integrovaného dopravního systému, díky němuž by mohli lidé používat jednu kartu na všechny druhy veřejné dopravy. Fungovat by měla od roku 2018, o což se má postarat hlavně Zlínský kraj.

Stát zase chystá zdvoukolejnění a elektrifikaci železniční trasy z Otrokovic do Zlína, takže mezi oběma městy by měly jezdit vlaky každých patnáct minut. I to by mohlo lidi přimět k tomu, aby tolik nejezdili auty.

Z generelu dopravy vyplývá, že přes šedesát procent řidičů denně do Zlína přijíždí a odjíždí z něj.

„Proto v dopravních špičkách vznikají problémy na příjezdových cestách do Zlína,“ poznamenal Novák.