Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dopravní terminál ve Zlíně je o něco blíž, politici a firmy se dohodli

  11:40aktualizováno  11:40
Cesta k výstavbě dopravního terminálu ve Zlíně je volná. Město, Zlínský kraj a firmy se dohodly, že si vyjdou vstříc a poskytnou na stavbu pozemky. Peníze má dát hlavně EU.

Vlakové nádraží ve Zlíně | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Vlakové a autobusové nádraží jsou ostudou Zlína, proto je dobře, že se pohnuly kupředu plány na výstavbu dopravního terminálu. Ten prostor sousedících nevzhledných nádraží zásadně promění k lepšímu a dokáže lidem ušetřit kroky a čas.

V memorandu, které před pár dny schválili zlínští zastupitelé, se zúčastněné strany zavazují, že budou spolupracovat. Pod tímto obecným tvrzením se skrývají konkrétní body, především to, že firmy Bent a Cream poskytnou, převedou, vymění či prodají potřebné pozemky.

„Fotbalovou terminologií řečeno, jde o úvodní výkop zápasu. Jsem rád, že jsme se dohodli,“ shrnul zlínský radní přes dopravu Josef Novák.

Fotogalerie

„Pokud chceme žádat o dotace Evropskou unii, nemáme moc času,“ doplnil.

Klíčový byl souhlas Zdeňka Zemka, majitele firmy Bent, která vlastní autobusové nádraží i část ploch, na nichž má stát nová výpravní budova železnice.

Stal se dokonce lídrem záměru, který zajistí ekonomické, technické i urbanistické studie, postará se o legislativní přípravu a předloží společný projekt k financování z evropských fondů.

„Počítáme s dopravním terminálem evropské úrovně, díky němuž budou mít lidé na jednom místě vlakovou a autobusovou dopravu i taxislužbu,“ zdůraznil Zemek.

„Hrubým odhadem by to mohlo stát 300 milionů korun. Včetně administrativních a obchodních prostor.“

Zemek věří, že většinu peněz poskytne Unie.

Díky ochotě firem nebude stát pozemky vyvlastňovat

Výstavba terminálu má navázat na plánovanou elektrifikaci železniční trati Otrokovice - Zlín - Vizovice a její částečné zdvoukolejnění.

Na začátku roku projekt za zhruba devět miliard korun schválilo ministerstvo dopravy (více zde).

Počítá v něm, že se staré vlakové nádraží zbourá a postaví se nová, několikapatrová výpravní budova blíže k nadjezdu. Nástupiště autobusového nádraží bude hned naproti.

„Memorandum je pro nás dobrá zpráva, protože firmy jsou ochotny potřebné pozemky převést či prodat a nebudeme je muset vyvlastňovat,“ reagoval Petr Pšenička z investičního odboru Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), která je investorem elektrifikace.

Cream je ochotný prodat pozemky pro Prštenskou příčku

Společnost Cream, jež v sousedním baťovském areálu vlastní řadu nemovitostí a usilovala o to, aby nové nádraží stálo v jeho těsné blízkosti, je ochotná prodat pozemky pro Prštenskou příčku.

To je důležitá plánovaná silnice, která po elektrifikaci trati odvede dopravu za areálem přes koleje do Prštného.

„Dostojíme svým závazkům v memorandu. Podporujeme výstavbu nového nádraží, ať už bude kdekoliv,“ potvrdil mluvčí Creamu Robert Jašek.

Potvrzuje se tak očekávání, že i soukromé firmy budou mít zájem na tom, aby se obě nádraží proměnila a začala lépe fungovat. Mohou z toho mít ekonomický prospěch.

„Nedělají mrtvého brouka a chtějí situaci řešit,“ všiml si Novák.

Firmy ještě memorandum nepodepsaly, ale s jeho zněním souhlasí. Krajská rada už řekla své ano. Role kraje bude hlavně v tom, že má prosazovat co nejrychlejší elektrifikaci.

Elektrifikace nezačne dřív než v roce 2019

O jejím zahájení se původně uvažovalo na rok 2018, avšak nezačne dřív než v roce 2019.

SŽDC totiž aktuálně vybírá firmu, která zpracuje dokumentaci pro územní rozhodnutí, jež bude na světě až na začátku roku 2017.

Podstatné na terminálu bude, že se lidem zkrátí vzdálenosti při přecházení z autobusu na vlak či trolejbus. Zastávka městské hromadné dopravy je hned vedle u nadjezdu.

„Tisíce cestujících denně uspoří několik stovek metrů při přestupu,“ zmínil Pšenička.

Kdy by mohl terminál stát, zatím nechce nikdo odhadovat. Zainteresované strany by se měly po podpisu memoranda sejít a říci si konkrétně, jak budou postupovat dál.

Paralelně chystanou elektrifikaci trati si bude hlídat stát.

„Modernizace trati umožní přímé rychlíkové spojení mezi Brnem a Zlínem. Přibudou i osobní vlaky, které by mohly jezdit v patnáctiminutovém intervalu,“ slíbil už dříve ministr dopravy Dan Ťok.

Autor:




Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.