Autobus firmy Housacar. | foto: MAFRA

Zemřel muž, který začal s konkurencí v autodopravě dřív než Jančura

  • 28
Ve věku nedožitých 64 let zemřel na Zlínsku Karel Housa. V regionu už krátce po revoluci začal provozovat soukromého autobusového dopravce Housacar, vytvořením konkurence ve Zlínském kraji tak o dvacet let předběhl Radima Jančuru s firmou Student Agency.

Když začátkem 90. let začaly po Zlínském kraji jezdit žlutočervené autobusy s nápisem Economy express, zapůsobilo to jako zjevení. Mezi státní autodopravce se vklínila soukromá firma Housacar a začal konkurenční boj.

Mužem, který za tímto milníkem stál a o dvacet let předběhl podnikatele Radima Jančuru s firmou Student Agency, byl Karel Housa. Ve věku nedožitých 64 let minulý týden podlehl rakovině. Pohřeb má v sobotu v Želechovicích, kde žil.

Autobusovou dopravu začal provozovat v roce 1992. A od nuly jako řidič. Rychle se mu ale začalo dařit i díky tomu, že nasbíral zkušenosti před rokem 1989 v legendárním Agrokombinátu Slušovice pod Františkem Čubou.

Housacar měl v minulosti své vlastní zastávky nedaleko zlínského autobusového nádraží.

„Byl to vynikající podnikatel, který si šel svojí vlastní cestou,“ řekl Čuba.

Zavzpomínal ale i na to, jak Housa ve Slušovicích vozil coby řidič autobusu družstevníky na zahraniční dovolené.

Nejen vnitropodniková autodoprava fungovala na principu ekonomických pronájmů, které v dobách socialismu připomínaly kapitalismus. Zaměstnanec si pronajal autobusy, které pak provozoval.

„Byl jeden z prvních, kdo to pochopil,“ poznamenal Čuba.

Přísný, ale spravedlivý

První linku coby soukromník Karel Housa vypravil ze Zlína do Luhačovic, pak přidával další, především na Slušovicku, kde měl kontakty a oblast nebyla dobře pokrytá. Zajížděl i do malých obcí a cestující si získal tím, že byl levnější a měl kratší dojezdové vzdálenosti.

„Pro cestující to bylo plus, zvýšila se konkurence. Karel Housa dbal na to, aby autobusy i řidiči dobře vypadali,“ nepochybuje jeho dlouholetý zaměstnanec, který si přál zůstat v anonymitě.

„Řidiči nesměli porušit pravidla v ošacování. I když bylo třicet nad nulou, museli mít kravatu. Housa byl přísný, ale poctivý a spravedlivý,“ doplnil.

Vrchol zažíval Housacar ve druhé polovině 90. let. Vozový park čítal kolem šedesáti autobusů, které jezdily i do Brna, Prahy či Mariánských Lázní.

„Jezdíval i přes Želechovice, fandili jsme mu. Vzpomínám si, že když začal vypravovat autobusy do Brna, jezdil jsem jen s ním. Měl dobré ceny, pěkné autobusy a byl rychlý,“ poznamenal starosta Želechovic Michal Špendlík.

Housa měl i neotřelé nápady, na které lákal cestující. Na dálkových linkách dostávali jeden čas jako prémii vstupenku v hodnotě 50 korun, kterou si mohli proměnit za žetony ve zlínském kasinu. Autobus je tam navíc zavezl.

Housacar také často vyjížděl jen o pár minut dříve než další dopravci, což konkurenci vadilo. Možná i proto firma přišla kolem roku 2000 o licence k obsluze Vsetínska a Uherskohradišťska a musela pár autobusů prodat, přestože jezdila bez dotací (více zde).

V roce 2013 koupil firmu Housacar miliardář Zdeněk Zemek, který má i další autodopravce - ve Zlínském kraji ČSAD Vsetín a Krodosbus (více zde).