Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zemřel muž, který začal s konkurencí v autodopravě dřív než Jančura

  9:29aktualizováno  9:29
Ve věku nedožitých 64 let zemřel na Zlínsku Karel Housa. V regionu už krátce po revoluci začal provozovat soukromého autobusového dopravce Housacar, vytvořením konkurence ve Zlínském kraji tak o dvacet let předběhl Radima Jančuru s firmou Student Agency.

Autobus firmy Housacar. | foto: MAFRA

Když začátkem 90. let začaly po Zlínském kraji jezdit žlutočervené autobusy s nápisem Economy express, zapůsobilo to jako zjevení. Mezi státní autodopravce se vklínila soukromá firma Housacar a začal konkurenční boj.

Mužem, který za tímto milníkem stál a o dvacet let předběhl podnikatele Radima Jančuru s firmou Student Agency, byl Karel Housa. Ve věku nedožitých 64 let minulý týden podlehl rakovině. Pohřeb má v sobotu v Želechovicích, kde žil.

Autobusovou dopravu začal provozovat v roce 1992. A od nuly jako řidič. Rychle se mu ale začalo dařit i díky tomu, že nasbíral zkušenosti před rokem 1989 v legendárním Agrokombinátu Slušovice pod Františkem Čubou.

Housacar měl v minulosti své vlastní zastávky nedaleko zlínského autobusového...

Housacar měl v minulosti své vlastní zastávky nedaleko zlínského autobusového nádraží.

„Byl to vynikající podnikatel, který si šel svojí vlastní cestou,“ řekl Čuba.

Zavzpomínal ale i na to, jak Housa ve Slušovicích vozil coby řidič autobusu družstevníky na zahraniční dovolené.

Nejen vnitropodniková autodoprava fungovala na principu ekonomických pronájmů, které v dobách socialismu připomínaly kapitalismus. Zaměstnanec si pronajal autobusy, které pak provozoval.

„Byl jeden z prvních, kdo to pochopil,“ poznamenal Čuba.

Přísný, ale spravedlivý

První linku coby soukromník Karel Housa vypravil ze Zlína do Luhačovic, pak přidával další, především na Slušovicku, kde měl kontakty a oblast nebyla dobře pokrytá. Zajížděl i do malých obcí a cestující si získal tím, že byl levnější a měl kratší dojezdové vzdálenosti.

„Pro cestující to bylo plus, zvýšila se konkurence. Karel Housa dbal na to, aby autobusy i řidiči dobře vypadali,“ nepochybuje jeho dlouholetý zaměstnanec, který si přál zůstat v anonymitě.

„Řidiči nesměli porušit pravidla v ošacování. I když bylo třicet nad nulou, museli mít kravatu. Housa byl přísný, ale poctivý a spravedlivý,“ doplnil.

Vrchol zažíval Housacar ve druhé polovině 90. let. Vozový park čítal kolem šedesáti autobusů, které jezdily i do Brna, Prahy či Mariánských Lázní.

„Jezdíval i přes Želechovice, fandili jsme mu. Vzpomínám si, že když začal vypravovat autobusy do Brna, jezdil jsem jen s ním. Měl dobré ceny, pěkné autobusy a byl rychlý,“ poznamenal starosta Želechovic Michal Špendlík.

Housa měl i neotřelé nápady, na které lákal cestující. Na dálkových linkách dostávali jeden čas jako prémii vstupenku v hodnotě 50 korun, kterou si mohli proměnit za žetony ve zlínském kasinu. Autobus je tam navíc zavezl.

Housacar také často vyjížděl jen o pár minut dříve než další dopravci, což konkurenci vadilo. Možná i proto firma přišla kolem roku 2000 o licence k obsluze Vsetínska a Uherskohradišťska a musela pár autobusů prodat, přestože jezdila bez dotací (více zde).

V roce 2013 koupil firmu Housacar miliardář Zdeněk Zemek, který má i další autodopravce - ve Zlínském kraji ČSAD Vsetín a Krodosbus (více zde).

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Výzkum ukázal, že šlo o ženu ve věku 30 až 50 let, nikoliv o muže, jak se...
Vědci zkoumali mumii z Buchlova. Dcera egyptského kněze mohla mít rakovinu

Traduje se, že šlo o svatební dar. Jisté je, že egyptskou mumii přivezl v první polovině 19. století na hrad Buchlov Josef Vratislav z Mitrovic ze svých cest...  celý článek

policie velikonoce řidič alkohol kontrola
Večer policisté zakázali řidiči pod vlivem jízdu, ráno jel zase opilý

Hned dvakrát v rozmezí jedenácti hodin narazil na policejní hlídku muž ze Zlínska, který se pokoušel odvézt od restaurace domů auto. Pokaždé byl značně pod...  celý článek

náměstí Míru Zlín
Vedení Zlína si neví rady s náměstím Míru, vrátí se k soutěži pro architekty

Náměstí Míru ve Zlíně postrádá eleganci a důstojnost centrálního prostoru krajského města, a mělo by se důkladně zmodernizovat. O tom se mluví řadu let, nyní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.