(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Železniční tunel u Střelné se opravuje, na jaře to bude nejhorší

  • 0
Téměř 300 metrů dlouhý železniční tunel u obce Střelná na Vsetínsku se začal opravovat. Tunel na dvojkolejné trati z Horní Lidče směrem na Slovensko za čtyřicet let nikdo ze stavebníků nesáhnul a nyní je v havarijním stavu. Hlavní práce začnou na jaře, místní se musejí připravit na výluky dopravy, prach a hluk ze stavby.

"Museli jsme opravu zahájit. Samotný tunel už byl hodně poničený. Materiál zvětrává a nefunguje dobře odvodnění," uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty, která stavbu zajistila, Pavel Halla. Její součástí bude také moderní zabezpečovací zařízení a dálkové řízení trati.

Pro každou kolej postaví v tunelu speciální jízdní dráhu, zvětralé nebo poškozené části stěn tunelu stavební společnost opraví a utěsní také prosakující části zdí.

Oprava tunelu

Oprava Střelenského tunelu přijde na necelých 317 milionů korun, hotová má být v květnu 2013.

Trať z Horní Lidče na Slovensko je součástí železničního spojení mezi Hranicemi na Moravě a slovenským Púchovem. Využívají ji i mezinárodní rychlíky.

Železniční tunel ve Střelné byl součástí výstavby železniční trati Horní Lideč Púchov, provoz byl slavnostně zahájen v roce 1937.

Místním lidem stavba přinese větší komfort při cestování. Opraví se i nástupiště, které bude mít bezbariérový přístup. "Součástí stavby je také vybudování nových stylových dřevěných přístřešků pro cestující u každé koleje," přislíbil Halla. Na nástupišti se pak objeví informační panely a nové lavičky a osvětlení.

Přesto obyvatelé zatím ze stavby příliš nadšení nejsou. "Budou odvážet materiál, podloží kolejí, přes místní komunikace v obci. Takže se musíme připravit na prašnost a hluk i o víkendech. Nejhorší budou jarní měsíce příštího roku," upozornil starosta obce Střelná Petr Kráčmar.

Nejhůř bude na jaře

V první části stavby se totiž budou měnit i traťové koleje od Horní Lidče až po státní hranici. Železniční doprava zatím zůstane zachovaná, vlaky budou jezdit minimálně po jedné koleji. "Některé práce určitě vyvolají potřebu přerušit dopravu. Přesné termíny omezení provozu trati zatím nemáme k dispozici," uvedl Kráčmar. Jakmile bude jasné, kdy k výlukám dojde, občany bude radnice informovat obecním rozhlasem a přes internet.

Hlavní práce začnou na jaře, až odezní zima, v současné době se pracuje za provozu. S rozsáhlou stavbou souvisí i protihluková opatření. Ta navrhli odborníci u tří domů v Horní Lidči a u dvou ve Střelné. "Jak budeme protihlukové zábrany přesně řešit, to rozhodneme po dokončení celé stavby a po kontrolních měřeních hluku," vysvětlil Halla.

Od 70. let nebyl tunel zásadním způsobem opravovaný. "Už jsme připravovali opravu v loňském roce, ale po propadu Jablunkovského tunelu se stavba odkládala. Letos bylo možné práce zahájit také díky možnosti čerpání peněz z Evropy," podotkl Halla.