Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Michal Klíma, MAFRA

Pro trať do Zlína za 9 miliard bude klíčové získat dva tisíce pozemků

  • 27
Kolem dvou tisíc pozemků bude třeba vykoupit pro zdvojkolejnění železniční trati z Otrokovic do Zlína a její elektrifikaci do Vizovic. Letos by mělo být na světě územní rozhodnutí, do dvou let stavební povolení. Začít se může na začátku roku 2020.

Stát hodlá do tří let zahájit projekt, který udělá z vlaku hlavní dopravní prostředek mezi Otrokovicemi a Zlínem. Dosud jednokolejná trať se bude rozšiřovat o další koleje. Po dokončení v roce 2023 budou mezi městy pendlovat spoje každých patnáct minut.

K tomu je ale potřeba udělat ještě spoustu kroků, a především – získat mnoho pozemků. K výkupu, případně k vyvlastnění, protože jde o veřejně prospěšnou stavbu, jich bude kolem dvou tisíc. Toto číslo vyplývá z dokončeného projektu pro územní rozhodnutí, v němž už je přesná trasa rozšíření.

„Jednání s majiteli teprve začnou, bude záležet na každém z nich, jak se k tomu postaví. Budeme se snažit co nejvíce pozemků vykoupit. Když to nepůjde, přistoupíme k vyvlastňování,“ uvedl Martin Hryzbil z technického úseku Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), která je investorem akce.

Stačí stížnost jednoho majitele pozemků – a stavba se zdrží

S výkupy se začne příští rok a skončí v polovině roku 2019. Takový je plán s tím, že pak by SŽDC zažádalo o stavební povolení a v úvodu roku 2020 by se mohly zahájit stavební práce.

„Bude záležet na tom, jaká bude zima. Třeba začneme už na konci roku 2019. Během jara 2020 by se měly kácet stromy. V časovém harmonogramu máme rezervy, uvedené termíny jsou reálné,“ podotkl Hryzbil.

Úskalí ovšem může nastat hned několik, zejména při zmíněných výkupech pozemků. Stačí, aby se jeden majitel obrátil na soud, a celý projekt za devět miliard korun, díky němuž se Zlín napojí na slušnou železniční síť, se může zbrzdit o měsíce, možná až o roky.

Důležitý bude už letošní červenec, kdy se má záměr dostat do centrální komise ministerstva dopravy. To k němu dalo připomínky a SŽDC na ně reagovalo. Bez souhlasu resortu se celý projekt zastaví. Ministerstvo už projekt jednou odkývalo, když ho posvětilo jako celek.

„Kdyby ho komise neschválila, celé by to skončilo. Věříme ale, že se to nestane,“ řekl Hryzbil.

Současně vznikne terminál

SŽDC v červenci požádá o územní rozhodnutí, které chce mít v závěru letošního roku. Poslalo také na ministerstvo životního prostředí dokumentaci EIA, v níž se posuzuje vliv stavby na životní prostředí.

Jízdní řády

Jízdní řády vlaků, autobusů a MHD zdarma

To už jednou se zdvojkolejněním a elektrifikací trati také souhlasilo, jenže projekt se pak změnil, takže se musí vše odehrát znovu.

„Proces EIA je na začátku. Aktuálně zpracovává zhotovitel oponentní posudek k předložené dokumentaci,“ sdělila Zuzana Taušová z tiskového odboru ministerstva životního prostředí.

Později bude svoláno veřejné projednání, závěrečné stanovisko resortu může padnout za pár měsíců. Podle Hryzbila by ani tady komplikace nastat neměly.

Na modernizaci trati navazuje výstavba dopravního terminálu ve Zlíně (více zde), obě akce se musí uskutečňovat současně. Pokud vše půjde podle plánu, mohlo by v roce 2023 stát v krajském městě nové autobusové i vlakové nádraží. Do Otrokovic by pak jezdily vlaky každých 15 minut, do Vizovic každou půlhodinu.

Zlín připravuje Prštenskou příčku, unikátní nadjezd pomůže dopravě

„Zlín se zařadí mezi města s moderním dopravním terminálem evropských kvalit. Díky chystané modernizaci a elektrifikaci železniční trati získá i přímé a rychlejší spojení s dalšími velkými městy,“ řekl zlínský primátor Miroslav Adámek.

Kvítkovickou křižovatku v Otrokovicích vlaky podjedou tunelem. Na Podvesné ve Zlíně se zase koleje zanoří pod zem a přes ně povede nadjezd pro auta. Aby bylo cestování co nejrychlejší, zruší se některé zastávky mezi Zlínem a Otrokovicemi, například Otrokovice-Trávníky nebo Zlín-Louky.