Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Roman Čejka, MF DNES

Lidé v obci nepřejdou přes nebezpečnou cestu, u úřadů se pomoci nedočkali

  • 17
Hluk a nebezpečí. Tyto potíže řeší lidé v Zástřizlích na Kroměřížsku. V těsné blízkosti malé obce totiž vede frekventovaná silnice z Brna přes Buchlovské kopce do Uherského Hradiště, schází zde přitom protihluková stěna i lávka pro pěší.

„Doprava neustále narůstá a hluk od motorek, je – hlavně o víkendu – obrovský,“ řekl starosta Igor Valenta.

Kvůli hluku před nedávnem sepsali petici a vymohli si měření hladiny hluku. Ačkoli jim burácení aut a motorek na hlavní silnici E50, která vede jen pár desítek metrů od nejbližších domů, připadá těžko snesitelné, nárok na protihlukovou stěnu nemají.

„Měření nepotvrdila překračování limitů stanovených pro denní a noční dobu, a my tím pádem protihlukovou zeď stavět nemůžeme,“ vysvětlil šéf Ředitelství silnic a dálnic ve Zlínském kraji Karel Chudárek.

Snad ještě větším problémem je přecházení silnice, kterou statistiky vážných nehod řadí mezi jednu z pěti nejnebezpečnějších ve Zlínském kraji.

Na druhou stranu přitom lidé ze Zástřizel musí, protože tam leží Střílky, kde je spádová školka, základní škola, obchody nebo lékař.

Místní lidé popisují, jak v současnosti při přecházení frekventované a nepřehledné silnice musí riskovat.

„Jezdí k nám i děti a lidé z Chvalnova-Lísek a Cetechovic, které leží na stejné straně silnice jako Zástřizly. Ti však musejí přijet autem, kdežto ze Zástřizel by stačilo ujít pár kilometrů,“ popsal starosta Střílek Viktor Ganjuškin.

Místo lávky svoz dětí do školy, navrhuje krajský radní

Přechod pro chodce přes čtyřproudovou silnici první třídy, která vede z Brna do Uherského Hradiště a dál na Slovensko, by problém nevyřešil. Variantou by byla lávka pro pěší, jenže nad ní hejtmanství neuvažuje.

„Takových míst je v kraji jistě víc, obce nebo místní části, které jsou odříznuté. Ale nejde všude stavět drahé lávky, je třeba hledat jiná řešení. Třeba hromadný svoz dětí do školy,“ reagoval krajský radní odpovědný za dopravu Jaroslav Kučera.

Lávku by navíc zřejmě musela zaplatit obec sama. Řeč je přitom o desítkách milionů.

„Je třeba hledat jiná řešení než investičně náročné stavění lávky přes silnici,“ dodal Kučera.