Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Traťový komisař z Lopeníku vypověděl, že místo nehody nebylo označené

  8:57aktualizováno  18:08
Soud začal rozplétat smrt čtyř dívek při rallye na Lopeníku, která byla nejtragičtější událostí v dějinách motoristických závodů v zemi. Dvaadvacetiletému traťovému komisaři Petru Pláškovi hrozí až šestileté vězení. U soudu vypovídala i dvojice závodníků, elitních brněnských právníků.

Dvaadvacetiletý Petr Plášek čelí obvinění z nedbalostního usmrcení čtyř dívek při závodu rally v Lopeníku. | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Petr Plášek z Lopeníku promluvil tiše a jen proto, aby požádal soudce Jiřího Přibyla o přečtení své výpovědi. "Je to tragédie, přišel jsem o přítelkyni a další známé, necítím se na to, abych o tom znovu mluvil. Psychicky jsem se s tím nevyrovnal," uvedl.

Pak zazněla jeho slova, která řekl loni policii. Mimo jiné o tom, že místo, kde závodní vůz vylétl z dráhy, nebylo označené páskami jako nebezpečný prostor. "To označovali až lidé z aut, co přijela po nehodě," řekl Plášek.

Fotogalerie

Hlavní sportovní komisař závodu Jan Regner, který má letité zkušenosti s pořádáním Barum Rally, později objasnil, že páskou se vymezují divácké prostory, ostatní se považují za zakázané. "Jde o velmi nešťastnou shodu okolností a nerad bych, aby byl někdo trestán dvakrát," podotkl Regner.

Téměř dvě hodiny vypovídal u uherskohradišťského soudu padesátiletý pořadatel Autogames Rally Show Petr Bujáček. "Mně i celému týmu je to velmi líto, musím ale konstatovat, že pokud by pořadatel nevpustil osoby tam, kde byly, a došlo by k nehodě, mohlo to být jen s materiálními škodami," dodal.

Tragédii popsal mimo jiné i tak, jak ji viděl na záznamech z kamer: těsně před závodem je Plášek u trati sám, při průjezdu prvního vozu je s ním další muž. Ten po šesti vozech odchází po krajnici, aniž by ho pořadatel upozornil, že dělá něco špatně. Pak Plášek přechází na druhou stranu. "To je velmi špatné, nevidí na všechny domy a sebe vystavuje dost vysokému riziku," komentoval Bujáček.

Plášek už dřív vysvětlil, že přešel, protože se mu to zdálo bezpečnější.

Skupinka lidí se na záznamu objevuje při průjezdu vozu se startovním číslem 12, poslední záběr je o 14 minut starší.

"Kdyby konal správně, musel by je vykázat nebo zavolat na dispečink, že na trati vzniká nebezpečná situace, protože skupina lidí odmítá odejít," vysvětloval Bujáček. Po tragédii čelil on i jeho rodina anonymním útokům, které mu vyhrožovaly smrtí.

Zraněná žena byla u trati jen pár minut, odejít ale nestihla

"Nešla jsem se dívat, jen pozdravit," vzpomínala na osudné chvíle svědkyně Anna Kročilová. Ke skupině, ve které byly čtyři dívky, traťový komisař a jeho otec, se přidala na pár minut. "Pak jsem řekla, že už musím jít, a otočila se." V příštím okamžiku přilétl vůz. "Ucítila jsem náraz do zad a strašlivou bolest. Netušila jsem, co se stalo, nevěděla, že je někdo mrtvý. Jen jsem křičela," popsala.

Mezi prvními přiběhla k nehodě její dcera Andrea Bartko. Závod sledovala se synem za oknem domu, dokud neslyšela ránu. "Viděla jsem auto v našem plotu, lidi u něj a dva mrtvé," popsala první okamžiky. Pak se otočila k místu, odkud se ozýval zoufalý křik. Tam spatřila další dva lidi na zemi, jedním z nich byla její zraněná matka. "Zpovzdálí se k nim plazil Petr Plášek," dodala Bartko.

Vůz řídil Michael Bartončík z Brna, navigoval jeho bratr Josef, oba jsou známí brněnští právníci. "Kdybych našel možnost, jak to vrátit zpět. Závody jsou nádherná věc a nejsou určeny k tomu, aby přinášely takové hrůzy," povzdech si u soudu jezdec. Uvedl, že ačkoliv necítí vinu, trauma si ponese do konce života.

Automobilovému sportu se věnuje od roku 2001 a velmi podrobně popsal osudnou jízdu. "Odstartovali jsme normálně, nebylo mým cílem zvítězit, spíš si zazávodit a získat další zkušenosti s autem. Na horizont jsme najížděli středem, předtím jsem intenzivně brzdil, není pravda, že nebezpečně. Vteřinu, dvě před nehodou jsem už zase zrychloval," popsal Bartončík.

Upozornil i na to, že na startu došlo k sedmiminutovému zpoždění. "Vzhledem k následkům nehody se to jeví jako fatální," dodal. Za nejpravděpodobnější příčinu považuje silný náraz větru. "Pro laika se to zdá nepředstavitelné, ale když jde o odlehčené závodní auto, může mít vítr výrazný vliv," řekl jezdec.

Bujáček to však za reálné nepovažuje.

Místo nebylo označené jako nebezpečné

S nápadem dělat dobrovolného pořadatele za pětisetkorunovou odměnu přišel bratranec jedné z dívek, které pak zemřely. Školení popsal Plášek jako chaotické. "Školitelé se nepředstavili a řekli, ať řveme na lidi a vyháníme je. Přes ten hluk jim nebylo moc rozumět," řekl Plášek.

Před závodem měly trať projet tři vozy a přivézt pásky, případně pomoct s označením nebezpečné zóny. Plášek však tvrdí, že kolem něj jen projely. Hovořil také o tom, že podepsal nějaký dokument, který si nepřečetl. "Nebyl na to čas. Na papíře bylo napsáno Barum rally," vzpomínal Plášek.

Organizátor odmítl, že by školení nebylo dostatečné. "Každý dostal příručku pořadatele, kde je i bezpečnostní desatero a grafický nákres nebezpečných míst. Na přečtení mají hodinu, než přijede první vůz," řekl.

Podobně reagoval i vedoucí rychlostní zkoušky Josef Nášel. "Školení trvalo asi půl hodiny, myslím, že bylo dost dlouhé. Pořadatelé věděli, že nemají chodit vedle tratě, stát pod horizontem a nemají diskutovat s lidmi, ale hnát je bokem, pryč nebo za pásku do diváckých prostor," popsal.

Místo nehody podle něj jako nebezpečné označené bylo. "Cedule zakázaný prostor byly nalevo na sloupu a vpravo na poli, tam muselo být pět nebo šest cedulí na zapíchnutých kolících," tvrdil. Plášek ale nic takového nepotvrdil.

Podle žalobce Tomáše Pindura měl Plášek jako pořadatel na starosti hlavně bezpečnost diváků. Ty však nevykázal z nebezpečného prostoru. Už dříve uvedl, že jde o mimořádný případ, který české soudy zatím neznají. "Opora v předchozí judikatuře není žádná," řekl. Jednání je naplánováno na tři dny.

Tragédie se stala při Rallye Show Uherský Brod v listopadu 2012, kdy vyletělo auto z trati a smetlo několik diváků. Na místě zemřely dívky ve věku od sedmi do devatenácti let. Dvě z nich byly sestry přímo z Lopeníku, další dvě pocházely z nedaleké Nivnice. Tři lidé včetně obžalovaného utrpěli těžká zranění.

Závod se jel v této obci vůbec poprvé. Po události zrušil Svaz rallye několik závodů a zpřísnil podmínky pro pořadatele.

Policejní vyšetřování trvalo devět měsíců. Závěr zněl jasně: jediným viníkem je traťový komisař. "Pokud by dívky vykázal do bezpečné zóny, tak jak mu to přikazují národní sportovní řády, k fatální nehodě dojít nemuselo," vysvětlila tehdy mluvčí krajské policie Jana Macalíková.

Podívejte se na záběry z místa tragické nehody:

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Zřícenina hradu Lukov.
Máme otevřeno, hlásí hrad Lukov. Kvůli moru divočáků mu ubylo návštěvníků

V polovině srpna mají v pokladně hradu Lukov na Zlínsku jen polovinu peněz ze vstupného než obvykle. O tom, co stojí za náhlým odlivem návštěvníků, mají jasno...  celý článek

Výzkum ukázal, že šlo o ženu ve věku 30 až 50 let, nikoliv o muže, jak se...
Vědci zkoumali mumii z Buchlova. Dcera egyptského kněze mohla mít rakovinu

Traduje se, že šlo o svatební dar. Jisté je, že egyptskou mumii přivezl v první polovině 19. století na hrad Buchlov Josef Vratislav z Mitrovic ze svých cest...  celý článek

(Ilustrační snímek).
Otrokovice trápí zápach. Starosta viní bývalou kafilerii a sepsal petici

Část Otrokovic obtěžuje zápach. Starosta se svými lidmi proto coby občané iniciovali vznik protestní petice. Podle nich jde zápach z bývalé kafilerie. Ta to...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.