Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zlínský kraj chce být centrem architektury, designu a filmu

  6:53aktualizováno  6:53
Zlínský kraj je pátý v republice v počtu kreativních firem na sto tisíc obyvatel. Filmařům, designérům, architektům i podnikatelům v cestovním ruchu má teď pomoci nové sdružení. Bude to první spojení kreativních institucí v republice.

Zlínský audiovizuální klastr by měl pomoct filmovým štábům, které natáčejí v kraji. (Ilustrační snímek) | foto: Herminapress

Pokud se to podaří, stane se zlínský region krajem audiovize. Tedy místem, kam budou rádi a často jezdit režiséři, designéři, reklamní odborníci i architekti z celé republiky.

Odstartovat by to měla čerstvě podepsaná zakládací listina Zlínského audiovizuálního klastru (propojení příbuzných firem a institucí), která má spojit desítky firem a institucí. A to nejen ze Zlínského, ale i z Trenčínského kraje, aby mohly lépe konkurovat pražským firmám.

Odbornice z Anglie: O zlínské filmařině svět moc neví

Je mezinárodně uznávanou specialistkou na kulturní plánování. Lia Ghilardi z londýnské organizace Noema přijela i do Zlína.

"Musíte se více propagovat," vzkázala.

Zlínský kraj je v republice známý i díky tradici filmového umění. Jak nás v tomto směru vnímá svět?
O tom se, bohužel, ví málo. I když třeba já toho vím hodně, protože jsem se narodila před mnoha lety. Vždy jsme ale věděli, že Česká republika má obrovskou tradici animovaného filmu.

To není moc pozitivní zpráva. Co regionu jako odborník radíte?
Je potřeba Zlín více propagovat. Umělecká schopnost tady je, ale málo se propaguje. Je potřeba vědět, jestli kreativci po vystudování školy zůstávají tady, nebo odcházejí do zahraničí. A pokud odcházejí, je třeba se zamyslet nad tím, proč.

Nové kreativní sdružení, které tady vzniká, by tomu mohlo pomoci. Je to tak?
Nejdůležitější teď pro vás je dát dohromady ty pravé lidi, kteří mají zájem něco rozvíjet. A to z celého výrobního řetězce od kreativity přes distribuci až po marketing. Tak se vytvoří partnerství.

Na co se má sdružení zaměřit?
Musíte si uvědomit tradici a hodnoty, které tady máte, a z toho vyjít. Nesmíte začínat od nuly, protože to je ta největší chyba. Vymyslet si klastr bez reálného základu. Už to udělali v Anglii i USA, ale taková aktivita pak neměla dostatečnou podporu, protože jí chyběla tradice. Ale to není váš případ.

Myslíte?
Jistě. Od jedničky do desítky už jste na sedmičce. Hned když jsem přijela, jsem si tady všimla jedné zajímavé věci.

Jaké?
Máte velmi vzácnou architekturu i výbornou univerzitu. Například. A teď už jste v pozici, kdy to musíte hlavně zkapitalizovat.

"Bude to náročné, ale pro tento region je to správná cesta," upozornila Pavla Břusková ze zlínské fakulty managementu a ekonomiky.

Právě ona je manažerkou projektu CreaClust, který ve Zlínském kraji začal před dvěma lety. Region je díky tomu prvním místem v České republice, který má zmapovaný kreativní průmysl.

Jednoduše řečeno, už je jasné, kolik firem, institucí, živnostníků nebo agentur se na východu Moravy zabývá reklamou, designem, architekturou, filmem, hudbou, knihami a dalšími uměleckými obory.

"Jsme na jedné z nejvyšších příček v republice," zdůraznil Pavel Bednář ze zlínské univerzity.

Zlínský kraj je například podle podkladů ze statistického úřadu na pátém místě v Česku v počtu kreativních firem na sto tisíc obyvatel.

Přímo v krajském městě se specializují na audiovizi a design, v příhraničních regionech Valašska a Rožnovska zase hodně těží z folklorních tradic. K tomu má Zlínský kraj Univerzitu T. Bati s multimediálními obory, na kterých studuje 270 vysokoškoláků.

"Většinou ale po studiu odcházejí do Prahy nebo Brna," upozornila děkanka Fakulty multimediálních komunikací Jana Janíková.

Trenčínský kraj zase staví na módním návrhářství a hudebních festivalech.

Dvouletý projekt pomohl tomu, aby se v kraji začalo mluvit o dalším klastru. Tedy o propojení firem, institucí, agentur, politiků i drobných podnikatelů v příbuzných oborech. V tomto případě kreativních. Region už má s podobným sdružením zkušenosti. Několik let existuje například mezi výrobci letadel v Kunovicích a na ně napojenými firmami.

Spojili se i podnikatelé v plastikářském průmyslu, kteří společně nakupují služby, spolupracují na výzkumu, spolu se propagují nebo vzdělávají zaměstnance.

V obou případech začaly kooperovat firmy, které podnikají v oborech historicky spjatých s tímto regionem. A tradici chce využít i nové kreativní sdružení.

"Zlínské filmové ateliéry byly slavné a je velká rána, že se je po privatizaci nepodařilo udržet," připomněla Břusková. "Ale univerzita by to mohla vrátit," naznačila.

Jedním z řešení, jak udržet mladé talenty v kraji, je podle autorů projektu vznik regionálního filmového fondu. Prvního v republice.

Ten by přispíval do rozpočtu filmovým štábům, které by do kraje přijely natáčet. Zároveň by jim fakulta nabídla technické zázemí, studenti by získali zkušenosti a do filmování by se zapojily i regionální kreativní firmy.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Poslanec za ČSSD Antonín Seďa.
Poslanci chtějí zase uspět, nové tváře se strany bojí nasadit výš

Většina stran ve Zlínském kraji, které jdou do parlamentních voleb, sází na staré známé tváře. Noví lidé na čelných pozicích spíš scházejí. Podle politologů...  celý článek

Lokalitu Mezicestí archeologové zkoumali od roku 1999.
Zlínské Mezicestí překryly obchody, bohaté naleziště archeologové opustili

Našli tu zbraně, nástroje, ozdoby, keramiku i tajemné kosterní pozůstatky. Objevili stopy po obydlích či zemědělských stavbách. Získali tady řadu artefaktů...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Za externí právníky dají některá města desetitisíce, jiná i miliony

Ačkoliv radnice mají svá právní oddělení, na vybrané úkony si najímají advokátní kanceláře, které řeší hlavně složitější spory. Většina měst platí ročně „jen“...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.