VIDEO: Na Havaj posílají ze Vsetína vánoční baňky v podobě papoušků

  • 6
Šest týdnů před Vánocemi vrcholí frmol u vsetínského výrobce ozdob Irisa. Výrobní družstvo se zaměřuje na zaměstnávání zdravotně znevýhodněných osob, objednávky přicházejí z celého světa, včetně exotických končin. Společnost pracuje se zhruba patnácti tisíci vzory.

V ruce třímá tenký štěteček, který namáčí do barvy a na růžové baňce vytváří zelený ornament. Jako malérečka vánočních ozdob pracuje Monika Pokorná ve vsetínské Irise už patnáct let.

„Mám malířskou školu, po celou dobu se tady věnuji velmi podobné práci,“ říká.

Denně zvládne za osmihodinovou směnu vyzdobit desítky až stovky baněk. Množství záleží na složitosti vzoru. Každý rok na ni i její kolegyně čeká kolem tisícovky vzorů nových.

„Musíme se je naučit za chodu. Jako vzor dostaneme baňku, která je komplet hotová podle přání zákazníka. My se ji pak snažíme věrně okopírovat,“ přiblížila Pokorná.

K malování na skleněné kuličky využívá koncentrované lihové barvy.

„Ke zdobení potřebujeme i třpytky, sklářský písek nebo stavební tmel, kterým se dělají vysoké vzory. Jako jediní v republice máme techniku zvanou vakuovka, při které kuličky pokovujeme zvnějšku,“ nastínila Pokorná.

Velké obchody posílají objednávky už zkraje roku

Příprava skla, foukání kuliček, smáčení v barvě a jejich malování, to vše dělají v Irise ručně. V dílnách pracuje osmdesátka lidí, kteří ročně vyrobí zhruba milion ozdob.

„Velké obchody začínají posílat objednávky zkraje roku, největší pracovní nápor zažíváme v létě. Ozdoby pro letošní Vánoce ale budeme vyrábět minimálně do konce listopadu,“ podotkla Lada Jelínková z marketingového oddělení výrobního družstva, které se zaměřuje na zaměstnávání zdravotně znevýhodněných osob.

Irisa Vsetín

Vsetínský závod na výrobu skleněných vánočních ozdob byl založen v roce 1954 a patří mezi největší svého druhu v Česku.

Osm desítek zaměstnanců vyrobí ročně kolem milionu baněk, zvonků, špic a dalších ozdob.

Foukači zvládnou za osmihodinovou směnu vyfouknout 100 až 500 kusů koulí, malířky jich denně nazdobí v průměru 150.

Nabídka firmy obsahuje přes 15 tisíc vzorů, asi tisícovka z nich se každý rok obměňuje.

Až 90 procent výrobků míří na zahraniční trhy, zájem je o ně především v Německu, Rakousku, Velké Británii nebo USA.

Společnost pracuje se zhruba 15 tisíci vzory, které se na základě přání zákazníků i vlivem jejích designerů průběžně obměňují. Zaměstnanci také pravidelně navštěvují veletrhy Christmasworld a Heimtextil ve Frankfurtu nad Mohanem.

„Tam naši designéři a malířky sledují, co zrovna ve světě frčí, a čerpají z nejnovějších trendů v materiálech, tvarech a dekoracích, které přicházejí na trh,“ uvedla Jelínková.

Devadesát procent produkce míří do zahraničí

A jaké jsou trendy pro blížící se svátky? Pastelové odstíny růžové, modré a zelené, které paradoxně působí spíše jarně než vánočně.

Irisa připravila i kolekci hnědých, zelených a čirých ozdob odkazujících k lesní tematice nebo další sadu tmavě červených a zlatých baněk s černými detaily připomínající výzdobu zámeckých komnat.

„Držíme také klasické téma nordic, což představuje bílé, červené a zelené ozdoby v různých kombinacích, které jsou u zákazníků hodně oblíbené,“ poznamenala Jelínková.

Asi devadesát procent produkce míří z Valašska do zahraničí. Zájem o skleněné výrobky je především v Německu a Rakousku, hodně zakázek jde do Velké Británie a USA.

Američané své stromy zdobí hustěji

Právě zaoceánský trh je specifický. „Američanům nedělá problém pověsit na stromeček koule o průměru 15 až 20 centimetrů. U nás lidé běžně kupují baňky velké 6 až 8 centimetrů,“ srovnala Jelínková.

Rozdíl je také v množství a výzdobě baněk, které zákazníci z USA na stromečky umisťují.

„Obecně bývají zdobnější a také jsou podstatně hustěji obsypány ozdobami. Američané dokážou zkombinovat barvy, které jsou pro nás těžko představitelné, třeba černou, žlutou a bílou. Čím víc vzorů, tahů, nápisů, tím je to pro ně zajímavější,“ popsala.

V podnikové galerii jsou tak k vidění ozdoby představující trpaslíky, sfingy, mobilní telefony, zlaté kočáry, rakety, bačkory nebo barokní lucerny.

„Před časem jsme pro obchodníky z Havaje vyrobili také papoušky. Loni si je objednal i zákazník z Rakouska. Asi uspěl, letos přišel znovu,“ usmála se Jelínková.

Klasický český zákazník je konzervativnější

Pro nizozemský a belgický trh společnost tvoří majáky, do Británie putují ozdoby s vyobrazením tamější vlajky.

„Českou jsme ještě nikdy nedělali,“ zmínila Jelínková.

Klasický český zákazník je totiž konzervativní. Dlouhodobě sahá hlavně po kombinaci červených a zlatých baněk. Jinde sahá hlavně po našich stromečcích, nejčastěji se objevují hříbečky, zvonečky nebo šišky.

„U nás je to decentnější, střídmější,“ doplnila Jelínková.