Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zlínský kraj čeká autobusová revoluce, hejtmanství chystá vyběrové řízení

  11:55aktualizováno  11:55
Vedení Zlínského kraje chce do začátku července vypsat výběrové řízení na autodopravce. Cestujícím to může přinést zvýšení komfortu i snížení cen jízdného.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Jan Karásek, MAFRA

To, po čem krajská opozice volá několik let a v mnoha krajích je už skutečností, se konečně chystá i ve Zlínském kraji. Jeho vedení chce do léta vypsat první výběrové řízení na dopravce, kteří by měli vozit cestující v autobusech od roku 2018.

„V únoru schválilo zastupitelstvo odůvodnění této veřejné zakázky. Teď finalizujeme dokumentaci, na základě které budou uchazeči připravovat svou nabídku,“ přiblížil krajský radní Jaroslav Kučera (KSČM), který má dopravu na starosti.

Jízdní řády

Jízdní řády vlaků, autobusů a MHD zdarma

„Výběrové řízení chceme zahájit nejpozději do konce června 2016,“ dodal.

Tím dojde k „prolomení ledů“. Tržní prostředí totiž není ani v železniční regionální dopravě, kde má kraj smlouvu s Českými drahami, jež oslovil bez soutěže. V případě autobusové dopravy je rozdíl jen v tom, že dopravců vybraných napřímo je víc.

Podle evropské legislativy se to ale musí změnit během roku 2019. Vozit lidi pak bude moci jen ten, kdo uspěje v soutěži.

Zlínský kraj to chce stihnout o rok dříve. „Základní předpokladem však je, že případná odvolání uchazečů nezpůsobí nepředvídatelné zdržení,“ upozornil Kučera.

Čunek: Je to šibeniční termín

Někteří krajští zastupitelé ovšem upozorňují, že termín soutěže je hraniční. Vadí jim také, že levicová koalice tak zásadní věc, která ovlivní cestování v regionu, nekonzultovala s opozicí.

„Je dobře, že se výběrové řízení vypisuje, ale je to šibeniční termín, když mají noví dopravci jezdit od roku 2018,“ myslí si lidovecký zastupitel a starosta Vsetína Jiří Čunek.

Podle něho bude důležité, jaké parametry kraj v soutěži nastaví. Situaci může komplikovat fakt, že autobusová nádraží mají ve městech různé vlastníky.

„Udělat dobrou soutěž za těchto podmínek bude složité,“ obává se Čunek.

Například nádraží ve Zlíně, Kroměříži či ve Valašském Meziříčí patří slováckému podnikateli a nejvýznamnějšímu regionálnímu hráči v oblasti autobusové dopravy Zdeňku Zemkovi. Ten vlastní i dopravce ČSAD Vsetín, Krodos Bus a Housacar.

Naproti tomu třeba v Uherském Hradišti, Uherském Brodě či ve Vsetíně (tam jde o pozemky) jsou nádraží pořád města.

Kučera nechtěl podmínky soutěže přiblížit. Nic o nich neví ani opozice, podle níž mohlo být tržní prostředí zavedené už dřív.

„Dosud nás koalice neoslovila, ani nám neposkytla materiály, které se týkají výběrového řízení. Přitom jde o věc, která se dotkne více než 400 obcí v kraji a každého jeho obyvatele,“ konstatoval zastupitel Petr Gazdík z hnutí STAN.

Cena jízdného nemá být vyšší

Pokud bude ve výběrových řízeních klíčová cena, mohli by cestující jezdit levněji. Jestli kraj zase zohlední komfort, měli by mít větší pohodlí. Každopádně by to pro veřejnost měla být změna k lepšímu.

„Očekáváme zvýšení kvality cestování za přijatelnou cenu, která by neměla být vyšší, než je v současné době,“ nastínil Kučera.

Naopak dopravci nejásají, může to pro ně totiž znamenat pokles příjmů. Kraj jim vyplácel na pokrytí ztráty přes 300 milionů korun, na což přispívaly i obce.

„Očekáváme tlak na snížení nákladů,“ tuší ředitel ČSAD Vsetín Oldřich Holubář.

„Ročně najezdíme přes deset milionů kilometrů. Byli bychom rádi, kdybychom uhájili rozsah alespoň v této podobě,“ zmínil.

ČSAD Vsetín loni uspěla ve výběrovém řízení v Moravskoslezském kraji, kde zajišťuje autodopravu v regionu Jablůnky a Třince. Vedení tamního kraje vysoutěžilo i oblast Českého Těšína, kde zvítězila ČSAD Havířov. Další tendry připravuje.

„Zvýšil se komfort dopravy. Do podmínek soutěže jsme si dali, že minimálně 20 procent vozů musí jezdit na CNG (stlačený plyn - pozn. red.), musí mít klimatizaci a být nízkopodlažní,“ přiblížil náměstek moravskoslezského hejtmana Daniel Havlík.

Výsledek byl ale ještě lepší, ČSAD Vsetín nasadila 85 procent takových vozů, ČSAD Havířov všechny. Kraj i obce navíc ušetří. „Snížila se cena na kilometr,“ dodal Havlík.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Mytí oken na zlínském mrakodrapu, který je sídlem Zlínského kraje.
Mapa financí ukáže, kam a na co jdou dotace kraje. Je veřejně dostupná

Nový program řekne, kolik peněz a na jaký účel dostala z kraje kterákoliv obec či město. Hejtmanství tím chce nastavit spravedlivá kritéria rozdělování...  celý článek

Ve Zlíně bourají budovu u autobusového nádraží.
Obchody u zlínského nádraží jdou k zemi. Kvůli dopravnímu terminálu

Z okolí autobusového nádraží ve Zlíně postupně mizí třípatrová budova, v níž byly nejrůznější provozovny. Jde o první viditelný krok, který by měl o tři roky...  celý článek

Holešovský hydrogeolog Zdeněk Vacek, kterého kvůli odbornému posudku na
Zastupitelé vyhodili hejtmanova muže z výboru. Doplatil na blokádu dálnice

Hydrogeologa Zdeňka Vacka zastupitelé odvolali z vedení krajského výboru, nebude už ani jeho členem. Doplatil na vazby s ekologickým spolkem Egeria, který...  celý článek

Šaty a sukně do 350,-
Šaty a sukně do 350,-

Udělejte si radost bez výčitek.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.