Oprava jezu na řece Moravě v Bělově. V budoucnu tu má vzniknout plavební komora,

Oprava jezu na řece Moravě v Bělově. V budoucnu tu má vzniknout plavební komora, která prodlouží Baťův kanál. | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Vodohospodáři opravují jez v Bělově, chystají stavbu plavební komory

  • 1
Vodohospodáři jsou zase o kousek blíž k tomu, aby i větší lodě jednou doplouvaly až do Kroměříže. Podařilo se jim totiž vyřešit majetkoprávní problémy a začalo se s opravou jezu v Bělově. Co však stále chybí, jsou peníze na plavební komoru, díky které by se Baťův kanál prodloužil o 12 kilometrů.

Montéři vodohospodářských staveb stráví ve stísněném prostoru pod jezem dva měsíce. "Svařují, odstraňují starou barvu a korozi, seřizují motor, čistí zvedací řetězy nebo mění těsnění či dvousetkilové čepy," popsal správce jezu Vlastimil Štimpel z Povodí Moravy.

Oprava jezu na řece Moravě v Bělově. Správce jezu Vlastimil Štimpel.
Oprava jezu na řece Moravě v Bělově. V budoucnu tu má vzniknout plavební komora, která prodlouží Baťův kanál.

Podobné práce se dělají nejčastěji na podzim. "V září a říjnu jsou totiž nejstabilnější průtoky," vysvětlil správce jezu.

Právě na jezu u Bělova by mohla v budoucnu vyrůst plavební komora, díky které by se Baťův kanál protáhl až do Kroměříže. Dobrou zprávou je, že se podařilo dohodnout s majitelem pozemku, který stavbu komory blokoval. Ta špatná zpráva je, že na stavbu zatím nejsou peníze.

Až vznikne na bělovském jezu plavební komora, lodě doplují po řece Moravě až do Kroměříže.

Až vznikne na bělovském jezu plavební komora, lodě doplují po řece Moravě až do Kroměříže.

Baťův kanál

Nyní je dlouhý 53 kilometrů a dá se z něj doplout z Otrokovic do Skalice na Slovensku. Na jižní straně chybí plavební komora v Sudoměřicích, což brání propojení kanálu až do Hodonína. Na severní straně není plavební komora v Bělově, která by umožnila prodloužení kanálu do Kroměříže.

Stavba komory a přístaviště v Kroměříži by stála 182 milionů korun. Ty zatím Ředitelství vodních cest nemá.

"Vzhledem k tomu, jaká je situace se schvalováním státního rozpočtu, nikdo není schopný říct, kdy bychom prostředky mohli dostat," podotkl Václav Straka, mluvčí Ředitelství vodních cest.

"Díky tomu, že už je na světě dohoda s majitelem pozemku, můžeme ale žádat o územní rozhodnutí a stavební povolení," vysvětlil Straka. Nachystaný projekt má totiž vždycky větší šanci uspět, když se rozdávají peníze.

Pro cestovní ruch v regionu by stavba plavební komory v Bělově znamenala hodně. K Baťovu kanálu dlouhému 53 kilometrů by přibylo dalších 12 kilometrů. A navíc by se kanál přiblížil na dosah Olomouckého kraje.