Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vodohospodáři opravují jez v Bělově, chystají stavbu plavební komory

  10:15aktualizováno  10:15
Vodohospodáři jsou zase o kousek blíž k tomu, aby i větší lodě jednou doplouvaly až do Kroměříže. Podařilo se jim totiž vyřešit majetkoprávní problémy a začalo se s opravou jezu v Bělově. Co však stále chybí, jsou peníze na plavební komoru, díky které by se Baťův kanál prodloužil o 12 kilometrů.

Oprava jezu na řece Moravě v Bělově. V budoucnu tu má vzniknout plavební komora, která prodlouží Baťův kanál. | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Montéři vodohospodářských staveb stráví ve stísněném prostoru pod jezem dva měsíce. "Svařují, odstraňují starou barvu a korozi, seřizují motor, čistí zvedací řetězy nebo mění těsnění či dvousetkilové čepy," popsal správce jezu Vlastimil Štimpel z Povodí Moravy.

Oprava jezu na řece Moravě v Bělově. Správce jezu Vlastimil Štimpel.
Oprava jezu na řece Moravě v Bělově. V budoucnu tu má vzniknout plavební komora, která prodlouží Baťův kanál.

Podobné práce se dělají nejčastěji na podzim. "V září a říjnu jsou totiž nejstabilnější průtoky," vysvětlil správce jezu.

Právě na jezu u Bělova by mohla v budoucnu vyrůst plavební komora, díky které by se Baťův kanál protáhl až do Kroměříže. Dobrou zprávou je, že se podařilo dohodnout s majitelem pozemku, který stavbu komory blokoval. Ta špatná zpráva je, že na stavbu zatím nejsou peníze.

Až vznikne na bělovském jezu plavební komora, lodě doplují po řece Moravě až do Kroměříže.

Až vznikne na bělovském jezu plavební komora, lodě doplují po řece Moravě až do Kroměříže.

Baťův kanál

Nyní je dlouhý 53 kilometrů a dá se z něj doplout z Otrokovic do Skalice na Slovensku. Na jižní straně chybí plavební komora v Sudoměřicích, což brání propojení kanálu až do Hodonína. Na severní straně není plavební komora v Bělově, která by umožnila prodloužení kanálu do Kroměříže.

Stavba komory a přístaviště v Kroměříži by stála 182 milionů korun. Ty zatím Ředitelství vodních cest nemá.

"Vzhledem k tomu, jaká je situace se schvalováním státního rozpočtu, nikdo není schopný říct, kdy bychom prostředky mohli dostat," podotkl Václav Straka, mluvčí Ředitelství vodních cest.

"Díky tomu, že už je na světě dohoda s majitelem pozemku, můžeme ale žádat o územní rozhodnutí a stavební povolení," vysvětlil Straka. Nachystaný projekt má totiž vždycky větší šanci uspět, když se rozdávají peníze.

Pro cestovní ruch v regionu by stavba plavební komory v Bělově znamenala hodně. K Baťovu kanálu dlouhému 53 kilometrů by přibylo dalších 12 kilometrů. A navíc by se kanál přiblížil na dosah Olomouckého kraje.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Zřícenina hradu Lukov.
Máme otevřeno, hlásí hrad Lukov. Kvůli moru divočáků mu ubylo návštěvníků

V polovině srpna mají v pokladně hradu Lukov na Zlínsku jen polovinu peněz ze vstupného než obvykle. O tom, co stojí za náhlým odlivem návštěvníků, mají jasno...  celý článek

Proměny Květné zahrady si návštěvníci všimnou hned, když projdou vchodem....
Církev si nárokuje i Květnou zahradu v Kroměříži, na stát podala žalobu

O vlastnictví Květné zahrady v Kroměříži rozhodne až soud. Žalobu podalo olomoucké arcibiskupství, stát mu totiž památku patřící na seznam UNESCO při...  celý článek

Dvanáctý ročník historického festivalu Veligrad 2017 (12. srpna 2017).
VIDEO: Jiná přilba? Vyměnit! Nadšenci do Velké Moravy bazírují na detailech

Jak žili, pracovali, jedli, bydleli nebo bojovali lidé v devátém století, vědí už jen historici a archeologové. Spolek Velkomoravané ale dávnou minulost...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.