Legendární větroně Blaník se nyní nevyrábějí, přesto létají po celém světě.

Legendární větroně Blaník se nyní nevyrábějí, přesto létají po celém světě. | foto: Aircraft Industries

Přerov místo Kunovic. Legendární kluzáky Blaník čeká obnovení výroby

  • 0
Výroba legendárních kluzáků Blaník by nakonec měla zůstat na Moravě. Poté, co společnost Aircraft Industries z Kunovic v roce 2006 skončila po několika desetiletích s jejich produkcí, chce ruský investor vlastnící práva v příštím roce navázat v areálu bývalé vrtulníkové základny v Přerově.

„Jednání o přesunu výroby legendárního kluzáku Blaník probíhají už několik měsíců a nyní se nacházíme ve finální fázi. Pevně věřím, že už v příštím roce bude výroba (kluzáků Blaník na přerovském letišti) po všech nezbytných certifikacích a auditech zahájena,“ řekl ředitel státního podniku LOM Praha Roman Planička. LOM Praha přerovské letiště po odchodu armády provozuje.

Kluzáky chce v Přerově podle něj vyrábět firma Blaník CZ. O vlastnické struktuře budoucího výrobce kluzáků Blaník nechtěl Planička spekulovat.

„Vím, že tento program byl odkoupen ruským investorem a jeho výroba bude zachována v Česku,“ uvedl Planička.

Kunovická společnost Aircraft Industries před několika měsíci prodala technickou dokumentaci ke všem typům celokovových kluzáků dříve vyráběných v LET Kunovice firmě Blanik Limited. Ta je dceřinou společností firmy S7 Engineering, která zajišťuje údržbu letounů západní výroby v Rusku a je schopna zajistit uplatnění na trhu i pro nově vyrobené kluzáky (více o prodeji licence na Blaník do Ruska čtěte zde).

OBRAZEM: Armádní vrtulníky se loučily s Přerovem

Produkce kluzáků Blaník by se měla na přerovském letišti v následujících letech postupně zvyšovat, přičemž práci v novém provozu najde až několik desítek lidí.

Hangár firmě předají do konce roku

Státní podnik LOM Praha by měl podle Planičky s investorem v nejbližší době uzavřít nájemní smlouvu na jeden z místních hangárů.

"Do konce roku dojde k předání haly a oni poté zahájí kroky k tomu, aby tady mohli vyrábět leteckou techniku," dodal Planička.

Kluzáky Blaník se v Kunovicích vyráběly několik desítek let ve dvou modelových řadách L-13 a L-23 Super Blaník. Novější model L-23 Super Blaník je dvoumístný celokovový kluzák určený především pro základní pilotní výcvik. V kunovickém závodě se sériově vyráběl od roku 1989.

Firma Aircraft Industries dosud vyrábí náhradní díly pro tento kluzák a společnost také poskytuje technickou podporu provozovaným kluzákům. Někdejší Let Kunovice a jeho nástupce Aircraft Industries vyrobil Blaníků včetně modifikací přes šest tisíc. Byly exportovány do 40 zemí.

LOM Praha, který pro armádu především opravuje a modernizuje vrtulníky, převzal přerovské vojenské letiště na začátku letošního roku (více zde). V budoucnu chce v Přerově zahájit také opravárenskou činnost.

Letiště Přerov má nyní status veřejného mezinárodního a neveřejného mezinárodního letiště. Na letišti v Přerově by měl být nadále zachován civilní provoz, avšak v menším rozsahu, než s jakými původně počítaly plány na společný projekt Olomouckého a Zlínského kraje s přerovskou radnicí.

Usadí se tam také ředitelství Mnohonárodnostního střediska leteckého výcviku, které má trénovat především letce ze zemí NATO.

,