Cyklistům budou v centru Zlína vyhrazené části chodníků. Ilustrační snímek | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Zlín splácí dluh cyklistům, vyhradí jim stezku centrem města

  • 14
Ve Zlíně začíná vznikat nová cyklotrasa přímo přes střed města, která lidem na kolech podstatně zvýší komfort. Radnice s pomocí Evropské unie do nových tras investuje miliony korun.

Když chce cyklista projet Zlínem, musí se zatím striktně držet stezky podél řeky Dřevnice. A pokud hodlá zamířit do centra, nezbývá mu než riskovat na frekventovaných cestách anebo na chodnících ohrožovat lidi.

Radnice to chce změnit. Rozjíždí projekt Městské obslužné cyklistické stezky, která bude mít jednu obrovskou přednost - povede přímo přes střed Zlína. Až na pár kratičkých úseků a přejezdů přes silnice bude souvislá, měřit má přes jeden kilometr.

Vznikne většinou v trase stávajících chodníků, z nichž ukrojí polovinu. To znamená, že chodci a cyklisté budou mít oddělené pásy. Kola tedy nebudou kličkovat mezi lidmi, jak je tomu na páteřní stezce podél Dřevnice, která je kvůli tomu nepřehledná.

"Cyklodoprava se ve Zlíně delší dobu neřešila, máme vůči cyklistům dluh. Chceme je bezpečně převést přes město," přiblížil radní Josef Novák. "Počet cyklistů se za poslední roky zvýšil, poptávka po nových stezkách bude pořád silnější," zdůraznil.

Zlín se díky novým trasám dostane na slušnou úroveň, která je mu dnes poněkud vzdálená. Zatím to vypadá, že jsou cyklisté ve městě spíše trpěni než vítaní.

"Jezdím denně do práce na kole a musím několikrát sesednout z kola. Některými částmi města raději projíždím po chodníku, i když vím, že bych neměl. Na cestě mi to ale nepřipadá bezpečné," popsal svoji zkušenost Martin Lohnický.

To, že se situace konečně změní, vítá. "Pozdě, ale přece," reagoval na plánované změny stručně.

Plán do budoucna? Pavučina cyklostezek

Dělníci už před pár týdny začali stavět cyklostezku podél třídy Tomáše Bati od Lorencovy ulice ke křižovatce s Dlouhou ulicí. Následovat bude část přímo v centru podél náměstí Míru a radnice. Pak trasa přejde přes třídu Tomáše Bati a bude lemovat kraj rekonstruovaného parku Komenského, kde se s novou cyklostezkou počítá.

Odsud je navržená trasa na náměstí Práce, přes které sice nepovede, nicméně v této části je chodník i cesta u parkoviště a místo není tak problematické.

Stezka pak z náměstí povede kolem opravovovaného podchodu přes Březnickou ulici a vedle třídy Tomáše Bati směrem na Otrokovice prozatím k právě budovanému pracovišti zlínské univerzity.

Trasa městské obslužné cyklostezky, která má brzy vzniknout v centru Zlína.

Město na tyto úseky získalo dotace nebo o ně bude žádat. Celkové náklady jsou v řádech několika desítek milionů korun. Radnice by ráda začala s většinou investic ještě letos. Plán ale počítá i s pokračováním tras směrem na Otrokovice a Vizovice.

V prvním případě po Váchovu ulici, kde sídlí detašované pracoviště radnice, ve druhém až k supermarketu nad nemocnicí poblíž Příluku. Letos by mohly být hotové plány na tyto akce včetně územních rozhodnutí.

"Postupně chceme cyklisty dostat do dalších částí města a vytvořit pavučinu cyklostezek. To už ale bude na našich nástupcích na radnici," upozornil Novák na blížící se komunální volby.

Síť cyklostezek ve Zlíně se navíc ještě letos rozroste ze 17 na téměř 22 kilometrů, protože se dokončí propojení Zlína a Otrokovic podél Dřevnice (více zde) a prodlouží trasa od zoo v Lešné do Lukova.

"Těším se, že už za pár měsíců cyklisté nebudou muset hazardovat se životem na frekventované silnici do Otrokovic, ale užijí si klidnou jízdu," podotkl primátor Miroslav Adámek.

Město letos také vymění nerovnou zámkovou dlažbu na cyklostezce z Burešova na Vršavu. Nahradí ji částečně asfalt a dlažba bez zkosených hran, která je vhodnější pro in-line bruslení.

Po Zlíně se také objeví další stojany na kola. V plánu je i vytvoření nové sekce na městském webu zlin.eu, která se bude věnovat cyklistice.