Miliardář Ivo Valenta se snaží na sociální síti Facebook lidi přesvědčit, že vlastně vede jen obyčejný rodinný život. | foto: Facebook

Senátní kampaň podnikatelů začala, Valenta a Alagia obsadili Slovácko

  • 3
Na Zlínsku billboardy ještě nevisí, naopak celé Uherskohradišťsko zaplavila předvolební reklama. Podnikatelé Ivo Valenta a Alessandro Alagia začali s kampaní dříve než ostatní kandidáti do Senátu. Ti čekají na září.

Volby do Senátu se konají až za necelých osm týdnů, na Uherskohradišťsku to však už teď vypadá, jako by vrcholila horká fáze předvolební kampaně.

Na plakátech, letácích i na sociální síti Facebook se ale objevují jen dvě jména: šéf Synotu Ivo Valenta a majitel zámku v Ořechově Alessandro Alagia. Oba podnikatelé kandidují jako nestraníci.

„Dřívější začátek kampaně se dal očekávat, potřebují svoji kandidaturu dostat do povědomí voličů. Mají výhodu, že do kampaně mohou dát více finančních prostředků než klasické strany,“ uvedl politolog Karel Kouba, který přednáší na Univerzitě Hradec Králové.

Na kolik je kampaň vyjde, Valenta ani Alagia na dotaz MF DNES neuvedli. Majiteli Synotu s ní částečně pomáhají odborné firmy. „Vycházím ale z vlastních pocitů, případně doporučení přátel a kolegů,“ vysvětlil Valenta.

Alagia si kampaň organizuje sám, s týmem několika dobrovolníků. Česko-italský podnikatel už dlouhé měsíce objíždí města a obce na Slovácku, nechybí téměř na žádné akci, často rozdává i drobné finanční příspěvky.

„Politika patří lidem, a proto jsem se zaměřil na kontaktní kampaň,“ poznamenal Alagia.

Alagia se brání kritice, že zneužívá apolitické akce

Na sociálních sítích ho ale lidé kritizují, že jako jediný kandidát rozdával s týmem svých pomocníků letáky i během církevních a kulturních akcí, jako jsou Cyrilometodějské oslavy na Velehradě nebo slovácké Jízdy králů, které by měly zůstat apolitické.

„Jel jsem tam především poznat lidi ze Slovácka. Politik má jezdit za občany svého regionu kamkoliv a nevyhýbat se žádné akci. Je hloupé nadávat snaživému člověku, který se snaží změnit zkostnatělé zvyky dosavadních politiků, kteří nechodí mezi lidi,“ reagoval Alagia.

Alessandro Alagia na Facebooku zveřejňuje fotky, jak objíždí region a rozdává lidem své letáčky. Snímek je z Ostrožské Lhoty, kde při klání dobrovolných hasičů předal místními spolku šek na pět tisíc korun.

Podle politologa mu podobná aktivita neuškodí. „Je to otázka vkusu, ale pokud tím někoho naštve, stejně půjde o jiný typ voliče. Z jeho pohledu je logické, že se na sebe snaží upozornit i na tak velkých akcích,“ řekl Kouba.

Kontaktní kampaň plánuje i Valenta, její konkrétní podobu ale zatím tají. „Přestože věřím, že se na Slovácku nemusím příliš představovat a místní lidé mě i moji práci znají, nechci být pouhým ‚klukem z plakátu‘. Kampaň si chci především užít,“ podotkl Valenta.

Kampaň vedou i na Facebooku

Výraznou novinkou je důraz na sociální síť Facebook, který kladou oba podnikatelé, naopak zbylí kandidáti (až na archeologa Luďka Galušku) virtuální prostor téměř nevyužívají.

Kandidáti do senátu

Volební obvod číslo 78 - Zlín:

  • Vlastislav Antolák (KSČM) - důchodce, bývalý poslanec
  • Jan Bravenec (Úsvit) - podnikatel
  • František Čuba (SPO) - krajský radní
  • Aleš Dufek (KDU-ČSL) - náměstek primátora Zlína, předseda hnutí Zlín 21
  • Alena Gajdůšková (ČSSD) - senátorka
  • Aloisie Jurkovičová (ANO) - advokátka
  • Olga Křížová (Republika) - bývalá lyžařka
  • Luděk Maděra (Piráti) - počítačový odborník, aktivista
  • Karel Nedbálek (Česká Suverenita) - právní a ekonomický poradce
  • Jiří Sýkora (ODS) - lékař
  • Jan Zlínský (Nezávislí) - právník
  • Petr Žůrek (STAN) - místostarosta obce Lhotsko

Volební obvod č. 81 - Uherské Hradiště:

  • Alessandro Alagia (nezávislý) - podnikatel, majitel zámku v Ořechově
  • Pavel Botek (KDU-ČSL) - místostarosta Ostrožské Nové Vsi
  • Zdeněk Botek (ANO) - ředitel gymnázia v Uherském Hradišti
  • Hana Doupovcová (ČSSD) - senátorka
  • Luděk Galuška (nezávislý) - archeolog
  • Václav Hučík (nezávislý) - podnikatel
  • Ivan Mařák (KSČM) - náměstek hejtmana Zlínského kraje
  • Stanislav Mikula (Zdravé Hradiště) - podnikatel
  • Jan Pijáček (ODS) - starosta Vlčnova
  • Ivo Valenta (Strana soukromníků České republiky) - podnikatel

Zdroj: ČTK

Valenta si na něm svůj profil založil ve chvíli, kdy ohlásil kandidaturu. Ukazuje fotky se svými dětmi, dává tipy na dobrá jídla a za nápad na pomoc regionálním zemědělcům rozdává láhve slivovice.

„I když je to časově náročné, baví mě sledovat, na co a jak lidé reagují,“ řekl.

Alagia na Facebooku pravidelně zveřejňuje fotky především ze svých volebních akcí a může ho těšit, že nad Valentou výrazně vede v počtu odběratelů - v pondělí dopoledne byl poměr 4 300:859. Galuška měl na Facebooku ve stejnou chvíli 174 odběratelů.

„Obliba na sociální síti negarantuje volební úspěch, ale například pro prvovoliče a mladé lidi může hrát roli, proč jít k volbám a někoho podpořit,“ naznačil Kouba.

Ostatní kandidáti kampaň teprve spustí

MF DNES oslovila i ostatní kandidáty, ti však z časného nástupu kampaně obou podnikatelů obavu nemají.

„Nevím, jestli to pro ně je výhoda. Lidé teď myslí spíše na dovolenou a prázdniny, politiku moc neřeší,“ konstatoval lidovecký místostarosta Ostrožské Nové Vsi Pavel Botek.

„Eurovolby byly nedávno, proto je lepší určitý odstup před kampaní do senátních voleb,“ souhlasí současná senátorka Hana Doupovcová (ČSSD), která pošle volební noviny do domácností a chystá i billboardy a koncerty svých podporovatelů.

Od září se budou s voliči v rámci kontaktní kampaně setkávat i ředitel uherskohradišťského gymnázia Zdeněk Botek nebo vlčnovský starosta Jan Pijáček z ODS.

„Nebudu ale jen jezdit za voliči před volbami a ukazovat se jim. Žiju tady dlouho, znají mě,“ uvedl Pijáček.