Rožnovská Bečva v Zubří se dostala do nového koryta. Musí ustoupit rozšíření...

Rožnovská Bečva v Zubří se dostala do nového koryta. Musí ustoupit rozšíření silnice. | foto: Zdeněk Němec, MAFRA

Bečva už teče v novém korytě. Stavbaři vytahují stěnu, která ji půlila

  • 6
Stavbaři v Zubří demontují kovové přepažení, které od loňska podélně půlilo řeku Bečvu. Práce ve více než třísetmetrovém úseku potrvají ještě několik dnů. Řeka musela ustoupit přestavbě křižovatky, celá stavba skončí příští léto.

Rameno autojeřábu s čelistmi vytahuje z třímetrové hloubky dlouhou štětovnici, které byla ještě před chvílí součástí stěny rozdělující řeku na dvě části. Vibrace, které stroj způsobuje, jsou v nohách cítit i ze břehu.

Takhle to vypadá u Zubří, kde silničáři dokončili unikátní přesouvání koryta Rožnovské Bečvy. Muselo ustoupit rozšiřování křižovatky na páteřní silnici I/35 směřující ze Zlínského kraje na Slovensko. Podobně rozsáhlou přeložku řečiště zažil region naposledy na přelomu 70. a 80. let v Prostřední a Horní Bečvě.

„Vytahování štětovnic potrvá ještě zhruba týden,“ poznamenal Pavel Dvořák ze zlínské pobočky Ředitelství silnic a dálnic.

Dělníkům se za uplynulé čtyři měsíce podařilo vydláždit pravý břeh nového řečiště, které se muselo kvůli přestavbě křižovatky při vjezdu do Zubří posunout místy až o sedmnáct metrů. Úpravy levého břehu dokončili už v dubnu (více zde).

V listopadu bude část silnice průjezdná

Kvůli stěně mohla voda dosud pouze na polovinu, nyní konečně teče celým novým korytem. Z podstatné části už jsou hotové také opěrné zdi nad řekou, nad které se v příštích měsících přesune současná hlavní silnice.

Ještě před tím ale silničáři mezeru mezi stěnami a cestou zavezou zeminou, již následně zhutní. „Do konce září dokončíme i stěny, které budou držet opěry nového mostu nad blízkým Hodorfským potokem,“ informoval šéf zlínské pobočky ŘSD Karel Chudárek. Starý most pak přes zimu čeká zbourání.

Alespoň po části nové silnice by se měli řidiči poprvé projet v listopadu. V jeho první polovině a po celý říjen ale musejí počítat se zdržením v kolonách. „Doprava bude řízena kyvadlově za pomoci semaforů. Jezdit půjde jen po jedné straně vozovky,“ sdělil Chudárek.

V okolí stavby je přitom silnice zúžená už nyní, omezená je také povolená rychlost. „Případná zdržení, která kvůli tomu naše autobusy nabírají, bývají většinou jen pár minut,“ ujistil vedoucí vsetínské provozovny ČSAD Vsetín Bohumil Jaš.

Celá stavba potrvá až do června příštího roku. „Snížená rychlost, případně semafory by se na místě měly příští rok objevovat pouze dočasně. Přímo ve vozovce už bychom pracovat neměli,“ naznačil Chudárek.

Křižovatka u Zubří, která byla dosud sevřená mezi řekou a železniční tratí, působí řidičům řadu nepříjemností. Pravidelně bývá ucpaná auty, která chtějí odbočit z hlavní silnice do města, nebo opačným směrem. Místem přitom denně projede 10 až 12 tisíc aut. Přes léto jich bývá ještě více.

„Přestavba křižovatky složitou situaci vyřeší,“ řekl zuberský starosta Lubomír Vaculín.

Ke zlepšení její průjezdnosti a zároveň bezpečnosti provozu přispějí dva nové odbočovací pruhy. Nové budou i chodníky a autobusové zastávky. Křížení cest doplní semafory propojené se zabezpečovacím zařízením železničního přejezdu, který v těsné blízkosti hlavní silnice odbočku na Zubří přetíná. Celá křižovatka se navíc od kolejí vzdálí o několik metrů.

Podívejte se, jak se přesouvala stěna v polovině stavby.