Ryby vylovili pomocí elektrického proudu, pak je pustili zpět do Bečvy

  • 0
Rybáři v Zubří o víkendu zahájili záchranný odlov ryb z 328 metrů dlouhého úseku Rožnovské Bečvy. Její koryto se totiž kvůli úpravám křižovatky bude posouvat. Použili k tomu elektrický proud, což je metoda, která se smí praktikovat jen s povolením ministerstva zemědělství.

„Když elektřinu do vody pustím, je tak slabá, že člověka by to nanejvýš zabrnělo. Ryby jen nakrátko omráčí, my je vylovíme podběráky a přesuneme do kádí s vodou. Pak je převezeme do jiné části řeky a vypustíme,“ popsal Roman Zuzaňák z rožnovské organizace Českého rybářského svazu. Díky této metodě jsou ryby méně potlučené, než kdyby se je snažili vyplašit a potom lovit.

Navíc by to v řece prostě nebylo možné, stejně jako třeba zátah se sítěmi. Hladina není stejně vysoká, na dně jsou kameny a ryby mají úkryty v podemletých březích.

„Víme asi o dvaceti druzích ryb, které tady žijí. A kolik to bude kusů? Tak dvacet tisíc. Trasu musíme jít několikrát, najednou je vysbírat nejde,“ doplnil hospodář rožnovských rybářů Martin Holčák.

Úsek, z něhož mají ryby odvézt, je dlouhý 328 metrů. Po jednom břehu vede cyklostezka, po druhém zase hlavní silnice I/35 z Valašského Meziříčí do Rožnova a dál na Slovensko.

Rekonstrukce křižovatky by měla trvat dva roky

Právě kvůli ní, přesněji rozšíření křižovatky na vjezdu do Zubří, se musí koryto řeky zhruba o 15 metrů posunout. „Denně křižovatkou projede až dvanáct tisíc aut, v létě to bývá ještě horší,“ upozornil zuberský starosta Lubomír Vaculín. Zásadní změnou budou odbočovací pruhy, jež usnadní bezpečný vjezd do města.

Prostředí ryby měnit nebudou, rybáři je vypustí zpátky do Bečvy, ale jinde. Druhy, které nemají potřebu migrovat, se na novém místě rychle zabydlí. Pstruhy, kteří jdou proti proudu, musí odvézt dál, aby se nevrátili. Přesto budou odlov několikrát opakovat během celé stavby.

Ta bude sama o sobě unikátní, řeku kvůli silnici v regionu naposledy překládali na přelomu 70. a 80. let minulého století. Řeka se posouvala na stejné trase jako nyní, v Prostřední a Horní Bečvě. Nové koryto chtějí vykopat ještě letos, vodu do něj ale pustí až příští rok.

Podle plánu začnou silničáři na jaře budovat opěrnou zeď a v létě se pak pustí do rekonstrukce křižovatky. Mají na to 128 milionů korun a zhruba dva roky času. „Konečný termín významně ovlivní jarní stav vody v řece,“ upozornil šéf zlínské pobočky Ředitelství silnic a dálnic Karel Chudárek. V případě, že letos bude další mírná zima, může být stavba dokončena dříve.

Rybáři nevidí stěhování rádi. Nový úsek řeky totiž bude mít dokonale zpevněné břehy, což nenabízí žádné úkryty. „Lépe jim je tam, kde jsou břehy přírodní, vymleté vodou. No ale co se dá dělat, silnici potřebujeme všichni,“ podotkl Zuzaňák.

,